/  / Peugeot 301 vs Hyundai i30: gazowy pojedynek

PORÓWNANIE | Peugeot 301 vs Hyundai i30: gazowy pojedynek

IBRM Samar (Jakub Kurkowski)|
Peugeot 301 - 2014
© IBRM Samar
Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014Hyundai i30 - 2014

Coraz wyższe ceny paliwa powodują, że klienci poszukujący nowego samochodu coraz częściej rozglądają się za autami z fabryczną instalacją LPG. Peugeot 301 oraz Hyundai i30 to dwie ciekawe propozycje spełniającymi kryterium LPG. Oba auta należą klasy niższej średniej (C ) .

Hyundai i30 to pierwszy model południowokoreańskiej marki, który od początku do końca powstał z myślą o kliencie europejskim. Jest to  bliźniak Kii Cee’d, z którą dzieli płytę podłogową. Obecny model został zaprezentowany w 2011 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. Rok później zadebiutował Peugeot 301 - efekt współpracy z Citroenem - stworzony głównie z myślą o rynkach rozwijających się. Prosta konstrukcja, długość prawie 4,5 metra, bagażnik o pojemności 506 litrów oraz niska cena zakupu, to główne atuty tego auta.

Oszczędnie, ale czy żwawo?
Testowany przez nas Peugeot 301 z silnikiem 1.6 (115 KM) bardzo sprawnie przemieszcza się po mieście. Poza nim Peugeotowi też nie brakuje wigoru, lecz zastosowanie 5-biegowej skrzyni biegów powoduje, że przy prędkościach autostradowych we wnętrzu jest dość głośno (co wiąże się z głośną pracą skrzyni). Pozytywnie zaskakuje zużycie LPG, które w jeździe mieszanej oscyluje wokół 9 litrów.

Pod maską Hyundaia pracuje natomiast benzynowa jednostka 1.4 o mocy 100 KM, współpracującą z 6 biegową skrzynią. O ile w mieście 100 KM wystarcza do sprawnego przemieszczania się, o tyle w trasie zaczyna ich brakować, zwłaszcza jeżeli na pokładzie mamy komplet pasażerów. Wyprzedzanie staje się wtedy problematyczne, a wkręcanie silnika na czerwone pole okupione jest dość wysokim spalaniem. Mniejszy silnik w Hyundaiu o dziwo ma większy apetyt na paliwo od mocniejszej i większej jednostki zastosowanej w Peugeocie 301 (1.4 100 KM vs 1.6 115 KM). Koreańska jednostka paliła średnio o 1-2 litry więcej LPG niż Peugeot 301.

Instalacje w obydwu przypadkach zostały umieszczone w miejscu koła zapasowego i są dziełem włoskiej firmy BRC. Rożnica tkwi jedynie w umiejscowieniu wlewu LPG. W Hyundaiu został umieszczony w zderzaku, w Peugeocie zaś pod klapką wlewu paliwa. Przełączenie na gaz w Peugeocie oraz Hyundaiu następuje automatycznie i jest zupełnie niezauważalne dla kierowcy (osiągi na LPG są niemal identyczne, a żaden niepożądany zapach nie dociera do kabiny pasażerskiej). O jego zużyciu dowiadujemy się dzięki kolorowym diodkom, które pokazują stopień napełnienia zbiornika (o pojemności 35 l).

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Peugeot 301
Hyundai i30
Wersja   Active Comfort
Cena bazowa wersji [PLN] 57 400 (51 300 po rabacie) 70 400 (65 400 po rabacie)

Długość [mm] 4442 4300
Szerokość [mm] 1748 1780
Wysokość [mm] 1466 1470
Rozstaw osi [mm] 2652 2652
Bagażnik min/max [litry] 506/1332 378/1316
Masa własna/DMC [kg] 1165/1524 1185/1820
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna wielowachaczowe
Rozmiar kół/opon 185/65/R15 185/60/R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/tarczowe

LPG czy to się opłaca ?
Prezentowana 301-ka spalała podczas testu średnio 7 litrów benzyny lub 9 litrów gazu. Koszt instalacji gazowej wynosi 3100 zł. Przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 20 tys km, oznacza że instalacja zwróci się nam w niecały rok. Pamiętać trzeba jedynie o wyższych cenach przeglądu okresowego (należy je wykonywać co roku od momentu wyjazdu z salonu).

Nieco drożej, bo 4 400zł kosztuje instalacja w i30, a średnie spalanie jest wyższe o prawie 2 litry. To powoduje, że zwrot instalacji LPG nastąpi nieco później niż w przypadku Peugeota.

Przestronnie i wygodnie
Wymiary Peugeota 301 (prawie 4,5  m długości oraz rozstaw osi wynoszący 265 cm) powodują, że wnętrze jest przestronne i na brak miejsca nie będą narzekać nawet dość wysokie osoby, które z tyłu zmieszczą się bez problemu. Mankamentem są tylne zagłówki, których wysokości nie można niestety regulować. W parze z dużą ilością miejsca we wnętrzu idzie bagażnik, którego pojemność wynosi aż 506 litrów (bez koła zapasowego).

Nieco mniejszymi parametrami może pochwalić się Hyundai, lecz podroż 5 osobową rodziną nie przysparza żadnych problemów. Nieco gorzej jest w przypadku bagażnika, którego pojemność wynosi 378 litrów.

W obu samochodach zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą ułatwia płynna regulacja pochylenia fotela oraz regulacja pozycji kierownicy w pionie. Siedzenia są wygodne i nawet podczas dłuższej trasy, kierowca nie ma powodów do narzekania, choć komfort podróży w Hyundaiu podwyższają przednie fotele, które dają solidniejsze podparcie boczne

W wykończeniu wnętrza Peugeota 301, królują chropowate w dotyku plastiki, które są jednak odpowiednio spasowane. Osoba siedząca w nim pierwszy raz nie będzie miała żadnych problemów z obsługą radia, czy nawiewu. Wszystkie przyciski zostały umieszczone na konsoli centralnej.

Mnogość przycisków w Hyundaiu na konsoli centralnej w pierwszej chwili  dezorientuje kierowcę, lecz zostały one tak rozmieszczone, że adaptacja do ich usytuowania następuje bardzo szybko. Dodatkowo wszystkie guziki posiadają niebieskie podświetlanie (jego natężenie można regulować), co w nocnych warunkach daje złudne wrażenie prowadzenia statku kosmicznego. Irytującą rzeczą jest gałka zmiany biegów, która nie jest na stałe zamocowana i przy szybszej zmianie biegów potrafi okręcić się wokół własnej osi. Uznanie należy się również dla systemu car audio, którego brzmienie jest bardzo przyzwoite, a obsługa intuicyjna. Co mało istotne, a przydatne to wejście usb, jack oraz wtyczka dla iphona.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Peugeot 301
Hyundai i30
Wersja   Active Comfort
Cena bazowa wersji [PLN] 57 000 (50 900 po rabacie) 70 400 (65 400 po rabacie)

Budowa silnika/paliwo Benzyna/LPG, R4 16V, wtrysk wielopunktowy Benzyna/LPG, R4 16V, wtrysk wielopunktowy
Pojemność silnika [cm3] 1587 1396
Moc [KM/obr./min] 115/5200 100/5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 150/4000 137/4200
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,4 13,2
Prędkość maksymalna [km/h] 188 182
Spalanie miasto [l/100km] 8,8 7,9
Spalanie trasa [l/100km] 5,3 4,9
Spalanie średnie [l/100km] 6,5 6,0

Wyposażenie
Lista wyposażenia standardowego w przypadku Peugeota nie jest długa, bo z rzeczy istotnych obejmuje: ESP, elektryczne szyby z  przodu, czy też klimatyzację manualną. Podróż umila standardowy zestaw car audio wyposażony jedynie w dwa przednie głośniki umieszczone z przodu (Hyundai posiada ich aż 6 w opisywanej wersji). Brakuje w nim wejścia USB (czyta natomiast pliki MP3 zapisane na CD). Opcjonalnie za 1000 zł dostępny jest pakiet VIP Bluetooth, w skład którego wchodzą 4 głośniki, wejście USB oraz zestaw głośnomówiący. W przypadku Hyundaia lista ta jest zdecydowanie dłuższa. Oprócz rozbudowanego systemu car audio, posiada również klimatyzację dwustrefową, czy skórzaną kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach. Dodatkowo możemy dokupić kamerę cofania (449 zł), tempomat (1000zł).

Tanio i komfortowo ?
Hyundai sprawia wrażenie samochodu, który prowadzi się lepiej po równym asfalcie, problem pojawia się na drogach gorszej jakości, gdzie zastosowanie dość miękkich nastaw tylnego zawieszenia, powoduje że samochód na nierównościach ochoczo podskakuje. Ciekawym rozwiązaniem jest regulacja elektrycznego wspomagania w Hyundaiu. Kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech trybów pracy: comfort, normal, sport, a różnicę pomiędzy tymi ustawieniami naprawdę czuć.

Peugeot posiadający belkę skrętną (w porównaniu do wielowahaczowego zawieszenia w Hyundaiu) z tyłu o dziwo bardzo dobrze wybiera nierówności. Prowadzi się pewnie, a dość wysoki prześwit powoduje, że na nieutwardzonych drogi nie stanowią większego problemu.

Podsumowanie
Prezentowany Hyundai i30 w wersji Comfort, to po uwzględnieniu rabatu wydatek 65 400zł, w porównaniu do 51 300 zł jakie trzeba zapłacić za Peugeota 301. Różnicę w zaokrągleniu 15 tysięcy zł widać jednak gołym okiem. Hyundai oprócz tego, że jest lepiej wyposażony, to sprawia wrażenie samochodu lepiej wykonanego. Atutem Peugeotem, oprócz ceny, jest zawieszenie, które zadziwiająco dobrze wybiera nierówności, będące domeną polskich dróg. Na pochwałę zasługuje również silnik, który dość sprawnie napędza 301, a przy tym posiada mały apetyt na paliwo. Brakuje jedynie 6 biegu, który w trasie obniżył by zużycie paliwa oraz hałas.

Oba pojazdy docenią osoby, które poszukują nowego samochodu rodzinnego, taniego w eksploatacji. Fabryczna instalacja LPG powoduje, że kierowca do swojej kieszeni rzadko sięga, a jak już to robi, to tankuje cały zbiornik LPG (35l) za mniej niż 80zł. Przy budżecie wynoszącym około 60 tys. zł, Hyundai i30 wydaje się lepszą propozycją.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane