/  / Peugeot 301 1.6 LPG - Czy da się taniej?

TEST | Peugeot 301 1.6 LPG - Czy da się taniej?

IBRM Samar (Jakub Kurkowski)|
Peugeot 301 - 2014
© IBRM Samar
Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014Peugeot 301 - 2014

Podróż za jeden uśmiech jest co prawda oszczędna, lecz w praktyce cokolwiek kłopotliwa, szczególnie jeśli uczestniczy w niej cała rodzina. Uśmiech lepiej więc zachować na lepszą okazję, a w podróż wybrać się Peugeotem 301 z fabryczną instalacją gazową. Będzie równie oszczędnie, a przy tym znacznie wygodniej.

Peugeot 301 powstał przy współpracy z Citroenem i został stworzony głównie z myślą o rynkach rozwijających się. Prosta konstrukcja, długość prawie 4,5 metra, bagażnik o pojemności 506 litrów oraz niska cena zakupu, to główne atuty tego samochodu.

Oszczędnie i żwawo
Gama silników składa się z trzech jednostek napędowych:  benzynowej 1,2 o mocy 72 KM, diesla 1,6 (92 KM) oraz testowanej przez nas 1,6 (115 KM) wyposażonej w instalację LPG. Korek tej ostatniej został umieszczony pod wlewem paliwa. W samochodzie ważącym nieco ponad tonę silnik o mocy 115 koni mechanicznych pozwala na sprawne przemieszczanie się po mieście. Po za nim Peugeotowi też nie brakuje wigoru, lecz zastosowanie 5-biegowej skrzyni biegów, powoduje że przy prędkościach autostradowych we wnętrzu jest dość głośno (co wiąże się z głośną pracą skrzyni). Pozytywnie zaskakuje zużycie LPG, które w jeździe mieszanej oscyluje wokół 9 litrów. Przełączenie na gaz następuje automatycznie i jest zupełnie niezauważalne dla kierowcy (osiągi na LPG są niemal identyczne, a żaden niepożądany zapach nie dociera do kabiny pasażerskiej). O jego zużyciu dowiadujemy się dzięki kolorowym diodkom, które pokazują stopień napełnienia zbiornika (o pojemności 35 l), umieszczonego w miejscu koła zapasowego. Zastosowanie dodatkowego zasilania (LPG) powoduje, że Peugeot 301 jest w stanie przejechać ponad 1 tys. km bez wizyty na stacji, a gdy już na nią będziemy musieli się udać, to niewiele wydamy. Przy średnim spalaniu wynoszącym ok. 9 litrów i cenie gazu poniżej 2,4 zł za 1 l, koszt przejechania 100 km wynosi mniej więcej 20 zł. Czy da się taniej?

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Peugeot 301
Skoda Rapid
Wersja   Active Active Max
Cena bazowa wersji [PLN] 57 000 (50 900 po rabacie) 52 900 (48 200 po rabacie)
Długość [mm] 4442 4483
Szerokość [mm] 1748 1706
Wysokość [mm] 1466 1461
Rozstaw osi [mm] 2652 2602
Bagażnik min/max [litry] 506/1332 550/1490
Masa własna/DMC [kg] 1165/1524 1100/1635
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 185/65/R15 185/60/R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/bębnowe

LPG czy to się opłaca ?
Prezentowana 301 spalała podczas testu średnio 7 litrów benzyny oraz 9 litrów gazu. Koszt instalacji gazowej wynosi 3100 zł. Przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 20 tys km, oznacza że instalacja zwróci się nam w niecały rok. Pamiętać trzeba jedynie o wyższych cenach przeglądu okresowego (należy je wykonywać co roku od momentu wyjazdu z salonu).

Przestronnie i wygodnie
Wymiary samochodu (prawie 4,5  m długości oraz rozstaw osi wynoszący 265 cm) powodują że wnętrze jest przestronne i na brak miejsca nie będą narzekać nawet dość wysokie osoby, które z tyłu zmieszczą się bez problemu. Mankamentem są tylne zagłówki, których wysokości nie można niestety regulować. W parze z dużą ilością miejsca we wnętrzu idzie bagażnik, którego pojemność wynosi aż 506 litrów (bez koła zapasowego), a po złożeniu tylnego oparcia wartość ta wzrasta do 1332l.
Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą ułatwia płynna regulacja pochylenia fotela oraz regulacja pozycji kierownicy w pionie. Siedzenia są wygodne i nawet podczas dłuższej trasy, kierowca nie ma powodów do narzekania. Dziwi jedynie mała ilość miejsca na pedał sprzęgła.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Peugeot 301
Skoda Rapid
Wersja   Active Active Max
Cena bazowa wersji [PLN] 57 000 (50 900 po rabacie) 52 900 (48 200 po rabacie)
Budowa silnika/paliwo Benzyna/LPG, R4 16V, wtrysk wielopunktowy Benzyna/LPG, R3 12V, wtrysk wielopunktowy
Pojemność silnika [cm3] 1587 1197
Moc [KM/obr./min]** 115/5200 75/5400
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 150/4000 112/3750
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,4 13,9
Prędkość maksymalna [km/h] 188 175
Spalanie miasto [l/100km] 8,8 8,0
Spalanie trasa [l/100km] 5,3 4,5
Spalanie średnie [l/100km] 6,5 5,8

W wykończeniu wnętrza, królują chropowate w dotyku plastiki, które są jednak odpowiednio spasowane. Osoba siedząca w nim pierwszy raz nie będzie miała żadnych problemów z obsługą radia, czy nawiewu. Wszystkie przyciski zostały umieszczone na konsoli centralnej.

Lista wyposażenia standardowego nie jest długa, bo z rzeczy istotnych obejmuje: ESP, elektryczne szyby z  przodu, czy też klimatyzację manualną. Podróż umila standardowy zestaw car audio wyposażony jedynie w dwa przednie głośniki umieszczone z przodu. Brakuje w nim wejścia USB (czyta natomiast pliki MP3 zapisane na CD). Opcjonalnie za 1 000 zł dostępny jest pakiet VIP Bluetooth, w składa którego wchodzą 4 głośniki, wejście USB oraz zestaw głośnomówiący.



Samochód docenią osoby, które poszukują nowego samochodu rodzinnego taniego w eksploatacji. Fabryczna instalacja LPG powoduje, że kierowca do swojej kieszeni musi rzadko sięgać, a jak już to robi, to tankuje cały zbiornik LPG (35l) za mniej niż 80zł.  Najtańsza odmiana Peugeota 301 wyposażona w 72 konny silnik 1.2, kosztuje niewiele ponad 38 tys. Prezentowany model, to już wydatek niewiele ponad 50 tys zł i za tą cenę dostajemy samochód, który pozbawiony jest co prawda finezji, ale za to tani w eksploatacji.

Podobna idea przyświecała powstaniu najgroźniejszego konkurenta ze stajni Volkswagena- Skody Rapid, która również oferowana jest z fabryczną instalacją LPG.  Niestety dostępna jest tylko dla wersji 1.2 MPI (75KM). 3 cylindrowa konstrukcja nie zapewnia sportowych doznań, gdyż pierwszą „setkę” ujrzymy dopiero po 14 sekundach. Pod względem gabarytów nowy kompakt wpasował się między Fabię II i Octavię II, choć znacznie bliżej mu do tej drugiej. Przy podobnych wymiarach nadwozia co Octavia I generacji wnętrze Rapida jest wyraźnie większe. Długie na 4.483 mm auto oferuje przestronną kabinę pasażerską. Bez większych wyrzeczeń może nim wygodnie podróżować pięciu dorosłych pasażerów. O ile szerokość nadwozia (1.706 mm licząc bez lusterek) daje przestrzeń mniej więcej taką jak w przeciętnym kompakcie, o tyle na nogi miejsca jest tyle, co w samochodzie z segmentu o jedno oczko wyżej.

Zalety
- Niski koszt przejechania 100 km,
- Niska cena zakupu,
- Spora ilość miejsca z tyłu.

Wady
- Ubogie wyposażenie,
- Hałas przy wyższych prędkościach.

Poniżej przedstawiamy ceny przeglądów okresowych oraz części zamiennych prezentowanej 301-ki i jej bezpośredniego konkurenta:

CZĘŚCI I EKSPLOATACJA

Peugeot 301
Skoda Rapid  
Wersja silnikowa 1.6 (115 KM) 1.2 (75 KM)
Paliwo Benzyna/LPG Benzyna/LPG
KOSZTY PRZEGLĄDÓW GWARANCYJNYCH*
Przegląd po 15 000 km 250 (przegląd gazu) 671 (z przeglądem gazu)
Przegląd po 20 000 km 571 -
Przegląd po 30 000 km 250 (przegląd gazu) 991 (z przeglądem gazu)
Przegląd po 40 000 km 1131 -
Przegląd po 45 000 km 250 (przegląd gazu) 671 (z przeglądem gazu)
Przegląd po 60 000 km 1007 (wliczony przegląd gazu) 1195 (z przeglądem gazu)
Przegląd po 75 000 km 250 (przegląd gazu) 671 (z przeglądem gazu)
Przegląd po 80 000 km 1131 -
Przegląd po 90 000 km 250 (przegląd gazu) 1557 (z przeglądem gazu)
Przegląd po 100 000 km 643 -
Przegląd po 105 000 km 250 (przegląd gazu) 671 (z przeglądem gazu)
CENY PODSTAWOWYCH CZĘŚCI EKSPLOATACYJNYCH*
Klocki hamulcowe przód 267 348
Szczęki hamulcowe tył 460 406
Bębny hamulcowe tył b.d. 415
Tarcza sprzęgła 461 641
* ceny brutto [PLN]

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane