/  / Peugeot 208 – lwiątko z ostrym pazurem

TEST | Peugeot 208 – lwiątko z ostrym pazurem

Peugeot 208 - 2015
© IBRM Samar
Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015Peugeot 208 - 2015

Peugeot 208 nowej generacji przyciąga zaciekawione spojrzenia atrakcyjną sylwetką i niebanalnym kolorem. Po ostatnim faceliftingu samochód nabrał wyraźnie sportowego sznytu.

Udostępniony nam do testów egzemplarz miał jeden z najładniejszych oferowanych przez producenta lakierów. Kolor soczystej pomarańczy - Orange power, metalizowany (niestety, wymaga dopłaty w wysokości 1800,00 złotych) - skutecznie podkreśla elegancką, a jednocześnie sportową sylwetkę modelu, efektownie wyprofilowane boki, zgrabną maskę. Szeroko uśmiechnięty czarny grill wzbudza sympatię. Same superlatywy…, ale trudno o nadwoziu Peugeota 208 powiedzieć coś negatywnego. Z każdej strony auto prezentuje się atrakcyjnie. Nowoczesne reflektory z czarnym wnętrzem, chromowanymi elementami, rozszerzone w górnej części o listwę z diodami LED przypominają przenikliwe, kocie oczy. Intrygujący efekt dają tylne lampy. Światło ledowych diod nawiązuje tym razem do lwich pazurów. Trzeba przyznać, że francuski producent umiejętnie „połączył kocią drapieżność z nowoczesną technologią”, czym sam się w ten właśnie sposób słusznie chwali.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Peugeot 208 5d htb.
Renault Clio 5d htb.
Długość [mm] 3973 4062
Szerokość [mm] 1739 1732
Wysokość [mm] 1460 1488
Rozstaw osi [mm] 2538 2589
Bagażnik min/max [litry] 285/1076 300/1146
Masa własna/DMC [kg] 960/1530 1090/1563
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 195/55 R16 195/55 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/bębnowe

Sylwetka modelu 208 jest elegancka i sportowa jednocześnie, ma dobre proporcje. Zwis przedni jest krótszy niż w poprzedniej generacji (783 mm wobec 829 mm), podobnie zwis tylny (652 mm wobec 661 mm), a wysokość całkowita jest mniejsza (1460 mm wobec 1472 mm). Zmiany stylistyczne spowodowały obniżenie współczynnika oporu powietrza, co w praktyce przełożyło się na mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję spalin. W naszym egzemplarzu na eleganckich, czarnych 12-ramiennych 16-calowych felgach aluminiowych TITANE (koszt 600,00 złotych) – w kolorze czarnym błyszczącym, z białym grawerem (to kontrowersyjne określenie producenta…, w języku polskim „grawer” to fachowiec zajmujący się grawerowaniem) zamontowane były szerokie opony o obniżonych oporach toczenia Michelin Energy Saver.

Pierwsze wrażenie z wnętrza 208-ki – jest elegancko. Kontrastująca z ostrym, pomarańczowym lakierem tkaninowa tapicerka foteli, zdominowana czarnym kolorem z delikatnym, żywszym deseniem, czyni kabinę bardzo efektowną. Szkoda, że drzwi wyłożone są twardym plastikiem, aczkolwiek jest to plastik na przyzwoitym poziomie, dobrze wykończony i precyzyjnie zamontowany. Kokpit został rzetelnie przemyślany, zaprojektowany przede wszystkim pod kątem komfortu kierowcy. Mała sportowa kierownica, przyjemna w dłoniach, po kilkunastu minutach jazdy daje się obsługiwać bezwzrokowo, intuicyjnie. Wzrok można zatem skoncentrować na wysuniętych dość daleko do przodu zegarach i tym, co przed samochodem. Nie trzeba robić rozbieżnego zeza, żeby zerknąć na ekran komputera. Zamontowany na dobrej wysokości, bardzo czytelny ekran dotykowy pozwala na wygodną obsługę i bezpieczne korzystanie z wszelkich funkcji. Kierownica, zestaw zegarów i ekran komputera tworzą zintegrowany system nazwany przez producenta Peugeot i-Cockpit.
 
Mała kierownica z elektrycznym wspomaganiem i niewielkie rozmiary 208-ki (długość poniżej 4 metrów) sprawiają, że auto jest zwrotne i sprytnie zachowuje się w ruchu miejskim. Dzięki odpowiednio dużym lusterkom bocznym parkowanie nie stanowi problemu, zwłaszcza że czujniki parkowania z tyłu dostępne są tylko dla dwóch wyższych wersji wyposażenia (Active i Allure) po stosownej dopłacie (1000,00 złotych), a czujniki parkowania z tyłu i z przodu wymagają uruchomienia znacznie większej kwoty (w ramach Pakietu Personalizacji Wyglądu Zewnętrznego w skromnym zakresie 1700,00, w bogatszym – 2800,00 złotych).



Peugeot 208 bardzo przyjemnie zachowuje się w trasie. Ma satysfakcjonujące przyspieszenie (wg danych producenta 9,6 sek. do 100 km/godzinę), posłusznie reaguje na działania kierowcy, daje poczucie bezpieczeństwa podczas wyprzedzania. Nowoczesne zawieszenie skutecznie neutralizuje wszelkie nierówności nawierzchni, auto dobrze trzyma się drogi, zapewnia wysoki komfort podróżowania. Pozytywne wrażenia z jazdy powinni mieć też pasażerowie tylnej kanapy. Jest dość wygodnie, wykończenie i wyposażenie – na wysokim poziomie. Jedyny warunek – jeśli z tyłu podróżują 3 osoby – muszą być niezbyt wyrośnięte; komfortowo jest dla dwóch pełnowymiarowych osób. Co ciekawe, pasażerowie tylnej kanapy mają - według danych producenta - o 5 cm więcej miejsca na nogi niż w wersji poprzedniej generacji, mimo że długość samochodu jest o 6,5 cm mniejsza...

Na pochwałę zasługują wysokie standardy bezpieczeństwa, dostępne już w bazowym wyposażeniu: mechaniczna blokada otwarcia tylnych drzwi przez dzieci, poduszki kurtynowe dla pierwszego i drugiego rzędu foteli, mocowania fotelika dziecięcego Isofix (x2) w drugim rzędzie siedzeń, 3 zagłówki i 3 trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z tyłu, poduszki boczne w pierwszym rzędzie foteli, poduszki czołowe dla kierowcy i pasażera. Francuski producent zadbał też o komfort użytkowników swojego auta. We wszystkich wersjach wyposażenia 208-ka posiada możliwość ustawienia przednich foteli i regulacji oparć, elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach i elektryczne wspomaganie kierownicy, o czym już była mowa. W wersji Active fabrycznym wyposażeniem jest jednostrefowa klimatyzacja; automatyczna dwustrefowa wymaga dopłaty w wysokości 1000,00 złotych.  

Efektownie wyglądają podświetlone białym światłem zegary, a szklany dach panoramiczny Cielo z niebieskim podświetleniem wnętrza ambiente czynią wnętrze eleganckim niczym w samochodach klasy znacznie wyższej.

Na koniec wypada powiedzieć kilka słów o silniku… Benzynowy 1,2 PureTech o mocy 110 KM z 5-biegową skrzynią  manualną świetnie się spisuje w dość niewielkim, lekkim aucie. Jest żwawy, przyspiesza w całkiem satysfakcjonującym tempie, pozwala bezpiecznie wyprzedzać.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Peugeot 208 5d htb.
Renault Clio 5d htb.
Wersja   Allure Limited
Cena bazowa wersji [PLN] 62 300 60 850

Silnik 1.2 PureTech 1.2 ENERGY TCe 120 EDC
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, turbodoładowny, R3 12V, bezpośredni wtrysk paliwa Benzynowy, turbodoładowny, R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa
Pojemność silnika [cm3] 1199 1197
Moc [KM/obr./min] 110/5500 118/5000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 205/1500 205/2000
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna (EDC)
Napęd przód przód
Prędkość maksymalna [km/h] 190 199
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,6 9,2
Spalanie miasto [l/100km] 5,8 6,8
Spalanie trasa [l/100km] 3,9 4,5
Spalanie średnie [l/100km] 4,6 5,4

Słabym punktem samochodu jest system Stop & Start. Pierwsze zupełnie nieoczekiwane i nieprzewidziane samouruchomienie, które było najpewniej wynikiem większego poboru energii przez włączoną klimatyzację, wywołało – delikatnie rzecz ujmując – przestrach… Szarpnięcie było tak silne, jakby w auto stuknął nadjeżdżający z tyłu samochód. Oczywiście, każde kolejne automatyczne włączanie się silnika i świadomość, że tak to działa (tak powinno?) robiło coraz mniejsze wrażenie, ale to pierwsze było przykre. I niewiarygodne wydaje się, że system Stop & Start sprzyja oszczędności paliwa, ale skoro ktoś to policzył…
Reasumując: Peugeot 208 prezentuje dobry styl, dobrą jakość, wysoki poziom wykończenia. Dość wysoka cena za bogato wyposażony egzemplarz – jest jak najbardziej uzasadniona.   

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane