/  / Peugeot 2008 - wielkość ma jednak znaczenie…

PREZENTACJA | Peugeot 2008 - wielkość ma jednak znaczenie…

Peugeot 2008 - 2014
© IBRM Samar
Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014Peugeot 2008 - 2014

Wystarczy popatrzeć na dwa modele marki Peugeot: 208 i skonstruowany na tej samej płycie podłogowej 2008. Różnica niby tylko jednego zera, ale jak się okazuje to dość istotny szczegół, który uzasadnia hipotezę zawartą w tytule.

Na pierwszy rzut oka trudno uwierzyć we wspólną płytę podłogową, ale dane techniczne nie pozostawiają wątpliwości. Szerokość całkowita obu modeli, mierzona przy rozłożonych lusterkach, jest identyczna i wynosi 2004 mm. Co ciekawe, szerokość mierzona bez uwzględnienia lusterek jest większa w przypadku modelu 208: 1829 mm wobec 1739 mm modelu 2008. Rozstaw osi (2538 mm) jest dla obu aut identyczny. Rozstaw kół na obu osiach jest nieco większy w przypadku 2008-ki i wynosi z przodu 1477 mm, z tyłu 1488 mm, natomiast w 208-ce jest to odpowiednio 1470 i 1467 mm. Różnice minimalne, ale mają wpływ na postrzeganie całej sylwetki auta.

Długość całkowita wykazuje już bardziej znaczącą przewagę modelu 2008: 4159 mm wobec 3965 mm, podobnie wysokość: 1556 wobec 1460 mm. Te wymiary przekładają się oczywiście na obszerniejsze wnętrze, a tym samym większy komfort podróży. Trzeba przyznać, że bardzo dobrze wyprofilowane są fotele, można je dość swobodnie dostosować do własnych potrzeb i wymagań. Kilkugodzinna jazda nie sprawia najmniejszego problemu dla – dokuczającego w niektórych samochodach - kręgosłupa. Nieco mniej komfortowo podróżuje się pasażerom na tylnej kanapie. Miejsca dla dorosłej osoby o przeciętnych gabarytach jest wystarczająco dużo, ale o wygodnej pozycji przy pełnym wykorzystaniu 3-osobowej kanapy trudno mówić. Siedzi się trochę jak na krześle… Ok, na wygodnym krześle.

Wnętrze 2008 jest funkcjonalne, nowoczesne i eleganckie. Stonowane kolorystycznie, bez kontrowersyjnej awangardy. To dobrze, bo awangardy mamy sporo dookoła…

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Peugeot 2008
Renault Captur
Wersja   Allure Intens
Cena bazowa wersji [PLN] 80 600 74 050
Długość [mm] 4159 4122
Szerokość [mm] 1739 1778
Wysokość [mm] 1556 1566
Rozstaw osi [mm] 2538 2606
Bagażnik min/max [litry] 352/1194 377/1235
Masa własna/DMC [kg] 1235/1684 1170/1729
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 195/60/R16 205/55/R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Z punktu widzenia kierowcy
Kierownica jest niewielka i bardzo sympatyczna w obsłudze. Przyjrzyjmy się z bliska desce rozdzielczej. Producent chwali się nowatorskim umiejscowieniem zegarów powyżej koła kierownicy. Uzasadnia ten pomysł skróceniem czasu, na jaki kierowca traci z pola widzenia drogę, żeby sprawdzić, co pokazują zegary. To niewątpliwie istotny powód dla szukania nowych rozwiązań, ale tu się chyba nie udało... Górna część kierownicy skutecznie zasłania zdecydowaną większość wskaźników.

Przy okazji przyznać trzeba, że deska rozdzielcza przykuwa wzrok – otoczone delikatnym, niebieskim światłem zegary stanowią bardzo elegancki element wyposażenia. Podobne oświetlenie zastosowane wokół panoramicznego okna dachowego nadaje wnętrzu specyficzny, ciepły klimat. O ile w pewnym zakresie ocena wnętrza jest sprawą gustu, o tyle dobrego smaku i wysokiego poziomu estetyki projektantom Peugeot nie można odmówić.

Kwestią dyskusyjną mogą być zewnętrzne elementy oświetlenia. Czy reflektory i lampy muszą mieć tak skomplikowane kształty? Opel Mokka czy Renault Captur mają znacznie prostszą i chyba ładniejszą  „linię brzegową”, ale tu wkraczamy w sferę „co się komu podoba…”

Wróćmy jeszcze do wnętrza. Na uznanie zasługuje duży, czytelny ekran dotykowy systemu multimedialnego, umieszczony idealnie w zasięgu ręki. Umożliwia - bez zbędnych analiz - niemal intuicyjną obsługę radia, zestawu głośnomówiącego Bluetooth, komputera pokładowego czy nawigacji. Blondynka sobie poradzi, brunet na pewno też. Dzięki gniazdom USB i AUX można podłączyć odtwarzacze przenośne, smartfony i pendrivy. Co kto ma. A dostęp do poszczególnych funkcji jest też możliwy przy użyciu przycisków na kierownicy.

Ma kopa…
Powszechnie znana maksyma mówi, że wszystko jest względne. Ładnie wyjaśnił to twórca naukowej teorii względności, Albert Einstein, mówiąc „Godzina spędzona z piękną dziewczyną na ławce w parku mija jak minuta, podczas gdy minuta siedzenia na rozpalonym piecu wydaje się godziną”. Ciekawe skądinąd, czy osobiście to sprawdził?

Kwestia dynamiki Peugeot 2008 jest pewnie równie względna. 82-konny silnik benzynowy raczej nie zapewni pozytywnych wrażeń, ale już 90- czy 115-konny diesel… O, to zupełnie co innego. Silnik R4 8V Common Rail o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM doskonale radzi sobie z dźwiganym ciężarem. A ma tego ciężaru 1180 kg masy własnej plus , powiedzmy, 70 kg kierowcy. I wtedy ma kopa. Przy maksymalnym obciążeniu 1750 kg jest pewnie trudniej. Według producenta do 100 km/godzinę rozpędza się w 10,4 sekundy. Przy sprawnym ruszaniu takie przyspieszenie potrafi dać przyjemne uczucie wbijania w fotel. I wystarczy. W trasie przyspiesza bez oporów, co daje bezcenne poczucie bezpieczeństwa przy wyprzedzaniu. Zużycie paliwa deklarowane przez producenta na poziomie 3,6 litra na 100 km poza miastem i 4,7 litra –wmieście jest chyba nieco zaniżone, ale nawet jeśli średnie wyniesie 5,0 litrów na 100 przejechanych kilometrów – trzeba uznać, że auto jest ekonomiczne.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Peugeot 2008
Renault Captur
Wersja   Allure Intens
Cena bazowa wersji [PLN] 80 600 74 050
Budowa silnika/paliwo Diesel, R4 8V, Common-Rail Diesel, R4 8V, Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 1560 1461
Moc [KM/obr./min]** 92/4000 90/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 230/1750 120/1750
Skrzynia biegów 5-stopniowa skrzynia manualna 5-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,5 13,1
Prędkość maksymalna [km/h] 181 171
Spalanie miasto [l/100km] 4,7 4,2
Spalanie trasa [l/100km] 3,6 3,4
Spalanie średnie [l/100km] 4,0 3,6

208 na sterydach
Peugeot nie wyposażył modelu 2008 w napęd na 4 koła, ale zastosował bardzo sprytny system Grip Control.  W zależności od warunków drogowych kierowca wybiera tryb jazdy, najbardziej przydatny na konkretnym etapie podróży. Do dyspozycji jest oczywiście tryb standardowy, przewidziany do normalnych warunków; "piasek" ułatwiający ruszanie i poruszanie się po miękkiej, piaszczystej nawierzchni; "śnieg" na śliskie, zimowe drogi; tryb "Off Road" na błoto, trawę i takie raczej cywilizowane bezdroża. Jest w końcu opcja "ESP OFF", która wyłącza system "ESP" i wtedy wszystko zależy od kierowcy i jego umiejętności. Elementem systemu Grip Control są opony typu M&S, co oznacza Mud + Snow czyli Błoto + Śnieg i system ułatwiający jazdę po nawierzchniach o ograniczonej przyczepności, tzw. układ kontroli trakcji (TCS).

Wielkim ułatwieniem w prowadzeniu samochodu jest coraz bardziej popularny, dostępny również w modelu 2008 (poza wersją z silnikiem 1,2 VTi 82 KM i 1,4 HDi  68 KM)  system Hill Assist (wspomagający ruszanie pod górę)  i system Park Assist, już nie tylko wspomagający, ale w coraz większym stopniu wyręczający kierowcę podczas parkowania. Pakiet automatycznego parkowania dostępny jest jednak wyłącznie jako płatna opcja dla najwyższej wersji wyposażenia Allure.

O ile wymienione udogodnienia dostępne są tylko w wybranych wersjach modelu, wszystkie zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa (standardowo montowane są w 2008-ce system ESP z ABS i ASR /układ zapobiegający poślizgowi kół/, komplet poduszek i kurtyn powietrznych oraz pasy bezpieczeństwa dla wszystkich podróżujących w aucie z kontrolką niezapiętych pasów, mocowanie dwóch fotelików ISOFIX dla dzieci na tylnej kanapie) i komfortu (elektryczne wspomaganie kierownicy, regulacja kierownicy, elektryczne szyby przednie, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, czujniki ciśnienia w oponach czy wreszcie komputer pokładowy).
 
Dla wersji Allure oferowany jest system Peugeot Connect SOS, umożliwiający wezwanie pomocy przez naciśnięcie stosownego guzika (z napisem SOS)  albo wręcz automatyczne powiadomienie służb ratunkowych w przypadku odpalenia poduszek powietrznych lub aktywacji pirotechnicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa. PEUGEOT CONNECT SOS działa obecnie na terenie 13 europejskich krajów (Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Luksemburg, Holandia, Szwajcaria, Austria, Wielka Brytania, Dania i Polska). Szkoda bardzo, że tak ważne i potrzebne rozwiązanie dostępne jest wyłącznie w najwyższej wersji wyposażenia i z dodatkową dopłatą.

…ale tani nie jest
Ceny Peugeota 2008 zaczynają się od 55,3 tys. złotych, ale silnik benzynowy o poj. 1,2 l i mocy 82 KM, jedyny dostępny w takiej cenie, w połączeniu z najskromniejszym wyposażeniem, to za mało, żeby dać przyjemność z jazdy. Zapewnić ją może dopiero wersja Allure z dieslem o poj. 1,6 l i mocy 115 KM. Taka konfiguracja kosztuje jednak wg cennika równo 85,0 tys. złotych, a system Connect SOS (1 400 zł), panoramiczny szklany dach z ledowym, niebieskim oświetleniem wnętrza (1 600 zł), pakiet Park Assist (1 200 zł) czy Grip Control (600 – 1 100 zł) wymagają dopłaty. I wtedy robi się drogo, a nawet  bardzo drogo. Cena sięga 90 tysięcy złotych, podczas gdy porównywalny Renault Captur w wersji Intens, z półtoralitrowym silnikiem Diesla o mocy 90 KM (mocniejszego producent nie przewiduje) kosztuje ok. 75 tys. złotych, a Nissan Juke w wersji Tekna z półtoralitrowym Dieslem o mocy 110 KM – ok. 80 tys. złotych.
 
A wizualnie, co kto lubi… Captur i Juke reprezentują raczej awangardową stylistykę i kolorystykę, 2008-ka jest niewątpliwie bardziej stonowana, spokojna, grzeczniejsza. Nie rzuca się w oczy, ale też nie każdy lubi się wyróżniać.

Podsumowanie
Peugeot 2008 to udane auto. Podniesione o 2 cm w stosunku do 208-ki zawieszenie pozwoli bezpiecznie pokonać miejskie krawężniki i  skromne nierówności w terenie. W trudniejszych warunkach drogowych pomocny będzie system Grip Control. Wnętrze jest przestronne, solidnie i elegancko wykończone. W  sam raz na rodzinny wyjazd wakacyjny.

Zalety:
- dobrze urządzone wnętrze,
- bogate wyposażenie,
- system Grip Control.

Wady:
- zasłonięte kierownicą zegary,
- niewygodna kanapa,
- nieadekwatnie wysoka cena.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane