/  / Patent Opla na niższe spalanie

Patent Opla na niższe spalanie

null
© Opel
null

Zmniejszenie oporu powietrza nawet o 10%, a zużycie paliwa niższe nawet o 5% – oto według Opla korzyści płynące z zastosowania nowej żaluzji chłodnicy w autach producenta z Russelsheim.

Jedną z technologii rozwijanych obecnie przez firmę Opel jest tzw. aktywna żaluzja wlotu powietrza i jej kolejne wersje. Aktywne żaluzje sterujące dopływem powietrza chłodzącego komorę silnika przyczyniają się do zmniejszania zużycia paliwa, automatycznie zamykają przednie wloty powietrza, gdy zapotrzebowanie na takie chłodzenie jest najmniejsze. Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się właściwości aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika.

Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub znajduje się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast przy prędkości autostradowej, kiedy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze.

W większości współczesnych samochodów przednie wloty powietrza są stale otwarte. Firma Opel już w roku 2010 wprowadziła częściową aktywną żaluzję chłodnicy, dzięki której w modelu Astra ecoFLEX obniżono emisję CO2 do zaledwie 99 g/km w cyklu mieszanym (według NEDC). Później firma wprowadzała to rozwiązanie do kolejnych modeli takich jak Insignia oraz Zafira Tourer.

Opel rozwija obecnie nową pełną aktywną żaluzję, która jeszcze skuteczniej wpływa na obniżenie zużycia paliwa, ponieważ zamyka zarówno górną, jak i dolną część osłony chłodnicy.

Podstawową korzyścią z zastosowania opisanego rozwiązania jest poprawa aerodynamiki pojazdu, czyli zmniejszenie łącznego oporu powietrza nawet o 10%. Przekłada się to na obniżenie spalania o około 2% (według normy NDEC) lub nawet o 5% w czasie jazdy z prędkością 130 km/h.

Pełna żaluzja przednich wlotów powietrza ma także zalety w aspekcie termicznym, ponieważ spowalnia ochładzanie się komory silnika po jego wyłączeniu lub przyspiesza rozgrzewanie się silnika po zimnym rozruchu (co zwłaszcza zimą zapewnia duże oszczędności w zakresie zużycia paliwa i przyspiesza uzyskanie komfortu cieplnego w kabinie).

Opel planuje wprowadzić pierwszą pełną aktywną żaluzję przednich wlotów powietrza w zupełnie nowym modelu samochodu.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane