/  / Oto nowy Mercedes Klasy E

Oto nowy Mercedes Klasy E

null
© Mercedes
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

W tym roku do salonów trafi nowe wcielenie Mercedesa Klasy E. Marka ze Stuttgartu zapowiada swoją premierę jako "najinteligentniejszą limuzynę klasy wyższej".

Nowy konkurent dla takich modeli jak BMW Serii 5 oraz Audi A6 oferuje podróżnym przestronną kabinę, łączącą elegancję luksusowej limuzyny i sportowy sznyt. Na życzenie – po raz pierwszy w tym segmencie – nową Klasę E można wyposażyć w dwa ekrany o wysokiej rozdzielczości (każdy o przekątnej 12,3"). Umieszczone za wspólną, szklaną pokrywą wyświetlacze zdają unosić się w powietrzu, podkreślając poziomą orientację kokpitu. Lewy pełni funkcję panelu wskaźników, a prawy przekazuje informacje z systemu multimedialnego.

Nowa Klasa E jest pierwszym samochodem, w którym można mieć kierownicę wielofunkcyjną z przyciskami dotykowymi. Niczym ekran smartfona, przyciski te reagują na dotyk i precyzyjnie odpowiadają na ruchy opuszek palców. Można w ten sposób intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami pokładowego systemu multimedialnego – bez odrywania dłoni od kierownicy, zgodnie z hasłem "ręce na kierownicy, oczy na drodze".

Cel: jazda autonomiczna
Pokazem prawdziwych możliwości Klasy E jest jednak nowy autopilot. Z pomocą tego rozwiązania samochód potrafi nie tylko automatycznie utrzymywać odpowiedni dystans od poprzedzającego pojazdu na autostradach i drogach pozamiejskich, ale – po raz pierwszy – może też za nim podążać do prędkości aż 210 km/h.



Druga ciekawa funkcja: do prędkości 130 km/h układ nazwany Steering Pilot aktywnie interweniuje w prowadzenie auta z uwzględnieniem natężenia ruchu – otaczających pojazdów i obiektów równoległych, nawet jeśli poziome oznaczenia drogi są niewyraźne lub ich nie ma, np. z powodu robót drogowych. W ten sposób odciążą kierowcę, zwłaszcza w gęstym ruchu ulicznym lub w korkach.

Przy okazji premiery nowej Klasy E niemiecka marka chwali się też funkcją, która potrafi samodzielnie regulować prędkość auta zgodnie z ograniczeniami prędkości rejestrowanymi przez kamerę lub zachowanymi w pamięci systemu nawigacji (np. 50 km/h w terenie zabudowanym lub 90 km/h na drogach pozamiejskich).

Bezpieczna zmiana pasa
Na uwagę zasługuje ponadto system aktywnej zmiany pasa ruchu – Active Lane-Change Assistant (ALCA). W oparciu o dane z radarów i kamery wspomaga on kierowcę podczas zmiany pasa ruchu na drogach wielopasmowych i może samodzielnie przeprowadzić manewr wjechania na wybrany przez kierowcę pas (np. podczas wyprzedzania).

Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz na co najmniej 2 sekundy, wówczas ALCA dzięki ingerencji w działanie układu kierowniczego doprowadzi do zajęcia sąsiedniego pasa ruchu, o ile czujniki systemu nie wykryją na nim żadnego obiektu.

Na listę wyposażenia Klasy E trafi ponadto m.in. system zdalnego parkowania przy użyciu aplikacji na smartfona czy możliwość samodzielnego komunikowania się auta z innymi samochodami na drodze Car-to-Car.

Widzieć więcej
Dzięki opartej na telefonii komórkowej wymianie informacji z innymi, również znacznie oddalonymi pojazdami kierowca Klasy E może na przykład z odpowiednim wyprzedzeniem "zobaczyć", co kryje się za zakrętem lub przeszkodą. Oznacza to, że wcześniej niż dotychczas otrzymuje ostrzeżenia na temat bezpośredniego zagrożenia takiego jak zepsuty pojazd pozostawiony na skraju drogi, gwałtowne opady deszczu lub gołoledź.

W takim przypadku Klasa E działa zarówno w trybie odbierania, jak i nadawania – komunikaty ostrzegawcze są przekazywane dalej automatycznie, poprzez ocenę statusów pojazdu, lub ręcznie, przez kierowcę.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane