/  / Oto lista największych dealerów w Polsce TOP50

Oto lista największych dealerów w Polsce TOP50

DCG Dealer Consulting|

21 marca ogłoszono po raz piąty listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów TOP50. Ranking został przygotowany przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Podobne zestawienia są publikowane corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dealerskich świata (m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech czy w Holandii).

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Na podstawie list Top50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku. W Polsce rok 2011 był kolejnym rokiem z rzędu, w którym odnotowano znaczny wzrost tego wskaźnika (tym razem o kolejne ponad 2 pp.) do 38,79 proc.

W poprzednich dwóch latach (w 2009 i 2010 roku) wzrosty wskaźnika konsolidacji były nieco większe (odpowiednio o 2,65 i 2,69 pp.), ale utrzymanie wzrostu konsolidacji na poziomie ponad 2 pp. trzeba uznać niewątpliwie za kontynuację dynamicznej konsolidacji rynku.

Polski wskaźnik konsolidacji jest dzisiaj jednym z najwyższych wskaźników na europejskich rynkach dealerskich. Dodatkowo, tempo wzrostu konsolidacji, jakie notujemy w Polsce, jest zupełnie wyjątkowe i zdecydowanie odrębne od tego, co dzieje się obecnie na rozwiniętych europejskich rynkach dealerskich (na przykład na rynku brytyjskim, francuskim czy niemieckim, gdzie wskaźnik konsolidacji jest stabilny lub ulega nawet w ostatnich latach niewielkiemu obniżeniu).

Powody tak szybkiej konsolidacji polskiego rynku nie uległy w ostatnim roku zmianie. Nadal najważniejszym z nich jest ponadprzeciętna sprawność sprzedażowa największych dealerów, połączona z aktywnością w otwieraniu nowych placówek i pozyskiwaniu nowych marek.

W kolejnych latach nadal należy się spodziewać wzrostu wskaźnika, zwłaszcza w kontekście planowanych przejęć na rynku oraz pojawienia się na nim jako nowego gracza największej grupy dealerskiej Europy, Porsche Holding Salzburg. Jeśli w tym roku uda się jej zakończyć proces transakcji z firmą Magro, należącą obecnie do KPI Retail, to już ta transakcja spowoduje dalszy wzrost wskaźnika konsolidacji o około 1 pp.

Ważnym zjawiskiem, które należy odnotować i które w sposób oczywisty będzie zwiększać stopień konsolidacji, są powstające od pewnego czasu dealerskie konsorcja powoływane dla wspólnego prowadzenia motoryzacyjnych biznesów. Przykładem takiego działania mogą być powołane w roku 2011 dwa śląskie konsorcja: Zięba-MM Cars oraz Pietrzak-Keller.

Dziełem innego dealerskiego konsorcjum jest także otwarty niedawno we Wrocławiu największy w Polsce salon marki VW: Volkswagen Centrum Wrocław.

Wyniki Top50 powyżej średniej
Jak wiadomo, rok 2011 nie był szczególnie udany dla polskiego rynku sprzedaży aut, który zanotował spadek aż o 7,42 procent. Przed spadkami nie uchroniły się też firmy z listy Top50. Odnotowało je aż 28 firm z czołowej 50-ki, ale i tak ogólny wynik największych dealerów był o wiele lepszy od średniej dla całego rynku, ponieważ spadek wyniósł „tylko” 2,75 pp. w stosunku do roku 2010.

Co ciekawe, spośród dealerów, którzy znaleźli się na liście Top50, 32 miało lepszy wynik sprzedaży niż średnia dla całego rynku i jest to dokładnie taka sama ilość jak na liście 2010. Najwyższy zanotowany wzrost (40,1%) to wynik warszawskiego dealera koreańskiej marki KIA, firmy AS Motors. Najwyższe spadki sprzedaży zanotowali z kolei dealerzy Toyoty: warszawska Toyota Bielany (-32,4%) oraz katowickie M.G. Centrum (-29%).

Nadal rozwija się też zjawisko wielomarkowości na polskim rynku dealerskim. Wskaźnik firm wielokoncernowych wśród dealerstw z najnowszego Top50 uległ niewielkiemu zwiększeniu (z 74 do 78%), a w pierwszej dziesiątce nadal nie ma - i pewnie już nigdy nie będzie - dealera sprzedającego samochody tylko jednej marki.

Pierwszy taki dealer, czyli Grupa Auto Wimar z Warszawy zajmująca się dystrybucją marki Skoda, na obecnej liście znajduje się na 12. miejscu, a na całej liście znajdziemy zaledwie 11 firm, które sprzedają auta wyłącznie jednego koncernu. Z kolei wśród 5 firm, które po raz pierwszy znalazły się na liście Top50, wszystkie prowadzą sprzedaż kilku marek w jednej lub więcej lokalizacjach.

Na liście Top50 edycja 2011 nastąpiło tylko 6 zmian: to o 3 mniej niż w roku 2010 i o 6 mniej niż w roku 2009. Świadczyć to może o pogłębiającej się z roku na rok stabilizacji wśród największych polskich firm dealerskich.

Zmiany na niższych stopniach podium
Patrząc na pierwszą dziesiątkę listy, warto zwrócić uwagę, że aż 6 dealerów z Top10 zanotowało spadki sprzedaży. Niepodważalną pozycję lidera polskiego rynku zajmuje ciągle Polska Grupa Dealerów. Jednak po raz pierwszy od kilku lat zanotowała ona w 2011 r. spadek sprzedaży (o 4,9 procent).

Na pozostałych miejscach podium listy Top50 nastąpiły zmiany. Po raz pierwszy w pięcioletniej historii listy drugie miejsce straciła grupa dealerska Carservis, zepchnięta aż na 4. miejsce przez dwie grupy z Wielkopolski: Krotoski-Cichy i Bemo Motors.

Grupa Krotoski-Cichy awansowała zgodnie z przewidywaniami ekspertów z 3. miejsca na 2. i zwiększyła swoją sprzedaż aż o 13,3 proc. (do 6 250 sztuk samochodów). Wzrost ten wynikał przede wszystkim z trzech przejęć, których dokonała grupa w roku 2011, kupując firmy Auto Centrum Tadeusz (VW, Skoda, Szczecin), Niedbała (Opel, Poznań) i Sobkol /Auto Unia (VW, Audi, Nadarzyn k/Warszawy).

Na trzecim miejscu na liście znalazła się Grupa Bemo, z 14,6 proc. wzrostu i wynikiem łącznym 6 075 sztuk sprzedanych aut.

Wśród dealerów z pierwszej dziesiątki najwyższy wzrost sprzedaży uzyskała warszawska grupa Pol-Mot Auto, która ze znakomitym wynikiem (+23,6 proc.) awansowała na 5. miejsce listy.

Czołowa dziesiątka jest od kilku lat nadzwyczaj stabilna. W roku 2011 w Top10 nastąpiła tylko jedna zmiana: poza pierwszą dziesiątkę wypadła grupa Magro, co raczej nie dziwi szczególnie w obliczu tego, że w ubiegłym roku zajmowała się ona bardziej sprzedażą własnych aktywów do KPI Retail niż sprzedażą samochodów. Do pierwszej dziesiątki awansowała za to po raz pierwszy Grupa PTH, z siedzibą główną w Toruniu, i to pomimo spadku sprzedaży rok do roku o ponad 9 proc.

Po raz kolejny zwiększył się również udział Top10 w sprzedaży całego rynku. W roku 2008 udział 10 największych dealerów wynosił 12,23 proc., rok później było to 14,14 proc., w roku 2010 wskaźnik ten wzrósł do 14,55 proc., a w roku 2011 osiągnął już poziom 15,75 proc.

Jest to zatem kolejne potwierdzenie postawionej już wcześniej tezy, że główną rolę w procesach konsolidacyjnych, które tak dynamicznie przebiegają w Polsce, odgrywa właśnie kilkunastu największych dealerów.

Podsumowując wyniki listy Top50 edycja 2011, należy przede wszystkim powtórzyć wniosek, że trwające permanentnie zjawisko konsolidacji rynku powodowane jest w równym stopniu fuzjami i przejęciami, jak i zdecydowanie lepszymi od przeciętnej rynkowej wynikami osiąganymi przez największych dealerów. Przy analizie listy z roku 2010 przewidywano, że sprzedaż 50 pierwszych dealerów na rynku, który liczy w Polsce około 1 tys. firm, może w ciągu 2-3 lat przekroczyć wskaźnik 40 proc. całości rynku. Wygląda na to, że granica ta zostanie osiągnięta już w roku bieżącym.

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE DOTYCZĄCE LISTY TOP50 ZNAJDUJĄ SIĘ W ZAŁĄCZONYCH PLIKACH POD ARTYKUŁEM.
Pliki do pobrania
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane