/  / Oto 5 najczęstszych usterek silnika

Oto 5 najczęstszych usterek silnika

Shell|
null
© Ford
null

Tak jak profilaktyczne badania okresowe pozwalają nam monitorować stan zdrowia, tak systematyczna kontrola stanu pojazdu i silnika pozwala uniknąć kosztownego leczenia, które jest konsekwencją zbyt późnej diagnozy niektórych chorób.

Co ważne, regularnie przeprowadzane badania profilaktyczne – czyli wizyty w sprawdzonym serwisie – są niekiedy szansą na całkowite wyleczenie danej usterki, która jeszcze nie zdążyła się rozwinąć i negatywnie wpłynąć na pozostałe podzespoły pojazdu. Jakie są wykrywane przez "samochodowych lekarzy" najczęstsze problemy i jak im zapobiegać?

Specjaliści Shell Helix wskazują pięć obszarów, które statystycznie powodują najczęściej nieprawidłową pracę silnika, i radzą jak zapobiec tym sytuacjom.

Wtryskiwacze
Jeszcze do niedawna problem ten dotyczył nowoczesnych diesli, ale obecnie coraz trudniej o silnik benzynowy, który nie posiadałby wtrysku bezpośredniego. Na kondycję wtryskiwaczy wpływa przede wszystkim jakość paliwa. W przypadku silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim dość częstym problemem jest odkładanie się nagaru na zaworach i głowicy.

Problem wynikać może z wad wykonawczych lub być skutkiem złej jakości tankowanego paliwa.

Problemy z turbosprężarką
Jeśli silnik jest sercem samochodu, to turbosprężarka działa jak dodatkowe płuco, gdyż zapewnia odpowiednią ilość powietrza potrzebną do uzyskania maksymalnie mocy. Obecnie coraz trudniej kupić nowy samochód, który pozbawiony jest doładowania. Dlatego warto wiedzieć jak o niego dbać, gdyż ten właśnie "organ" najczęściej mści się za wszystkie zaniedbania ze strony użytkownika.

Przede wszystkim warto zrezygnować z wkręcania silnika na wysokie obroty, jeśli nie jest rozgrzany. A także unikać natychmiastowego wyłączania samochodu po dłuższej lub dynamicznej podróży.

Jeśli zależy nam na bezpiecznym, szybkim starcie, to najlepiej korzystać z olejów silnikowych o dobrych parametrach niskotemperaturowych – jak np. Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30.

Posiadacze aut z turbosprężarkami o zmiennej geometrii, która źle znosi ciągłą jazdę na niskich obrotach, powinni być czujni szczególnie na "zacięcia" się układu. Za chłodzenie turbiny odpowiada w głównej mierze olej silnikowy, dlatego warto postawić na środek smarny najwyższej jakości i regularnie go wymieniać. Konieczność smarowania silnika w zróżnicowanych i wymagających warunkach pracy powoduje, że najlepszym rozwiązaniem zabezpieczającym turbosprężarkę jest stosowanie oleju syntetycznego.

"Nie warto oszczędzać na oleju silnikowym, tak jak nie warto oszczędzać na zdrowiu. Prawidłowo dobrany środek smarny wysokiej jakości nie tylko zabezpieczy wszystkie elementy silnika przed nadmiernym zniszczeniem, ale także zadba o utrzymanie motoru w czystości, co przełoży się na jego bezawaryjne funkcjonowanie przez wiele lat. A to pozwoli nam zminimalizować ryzyko ewentualnej kosztownej awarii serca naszego samochodu - radzi Cezary Wyszecki z Shell Polska.

Cewki zapłonowe
Nierówna praca silnika czy spadki mocy mogą wskazywać na uszkodzenie cewki zapłonowej. Ich przedwczesne zużycie może być efektem montażu słabej jakości lub źle dobranych pod względem mocy świec albo nieprawidłowego funkcjonowania instalacji LPG.

W tej sytuacji pozostaje nam jedynie zdiagnozowanie przyczyny awarii, jej naprawa i wymiana cewek na nowe.

Dwumasowe koło zamachowe
Jeszcze do niedawna problem ten dotyczył jedynie silników Diesla, ale obecnie dwumasowe koło zamachowe można znaleźć również w benzyniakach – także tych wyposażonych w skrzynie automatyczne (np. zautomatyzowane przekładnie DSG). Zadaniem tego podzespołu jest ochrona sprzęgła i skrzyni biegów poprzez eliminowanie drgań silnika.

Warto wiedzieć, że praca dwumasowego koła zamachowego w niskich częstotliwościach – czyli przy niskich obrotach silnika – przyspiesza jego zużycie i może prowadzić do kosztownej wymiany (zwykle około 2 000 złotych). Dlatego należy unikać długotrwałej jazdy na niskich obrotach.

Kłopotliwa elektronika
Wszechobecna elektronika objęła również silniki samochodowe, których pracę nadzoruje cała masa czujników oraz systemów wspomagania i kontroli. Jeśli jednak któryś z nich zawiedzie, może okazać się, że mechanicznie sprawny motor przestanie odpowiednio funkcjonować. Wśród głównych winowajców tej nawracającej silnikowej infekcji należy wymienić: sondę lambda, czujnik położenia wału korbowego, wałków rozrządu, przepływomierz oraz czujnik spalania stukowego. Współpracy zawsze może też odmówić sterownik samego silnika.

Na tego typu problemy trudno znaleźć uniwersalne antidotum. Tym, co może wywołać niepokojące objawy, jest niewłaściwy sposób eksploatacji samochodu, a także ingerencje w silnik (na przykład poprzez montaż instalacji LPG lub chiptuning).
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane