/  / Opona przyszłości do aut klasy SUV

Opona przyszłości do aut klasy SUV

Goodyear|
null
© Goodyear
nullnull

Podczas tegorocznych targów branżowych w Genewie firma Goodyear prezentuje nową oponę dla samochodów przyszłości klasy SUV. Jest ona efektem badań nad technologiami oponiarskimi jutra.

Choć koncepcyjna opona nie ma jeszcze nazwy, to znana jest już jej konstrukcja. Powstała w oparciu o standardową oponę do samochodów klasy SUV z szerokim, centralnym rowkiem. Dzięki temu opona ma mniejszą powierzchnię styku z nawierzchnią, co zmniejsza opór toczenia i przekłada się na poprawę efektywności paliwowej oraz redukcję emisji dwutlenku węgla.

Zmniejszenie oporów toczenia sprawia, że silnik samochodu nie musi wykonywać tak dużej pracy, aby pokonać tarcie powstające w kontakcie z nawierzchnią.

Zadaniem centralnego rowka jest także jeszcze bardziej efektywne usuwanie dużych ilości wody i błota spod opony podczas jazdy w deszczu. To daje możliwość poprawy ogólnej przyczepności na mokrej nawierzchni.

W odróżnieniu od wielu innych produktów koncepcyjnych konstrukcja opony Goodyear nie polega na złożeniu razem dwóch małych opon na jednej obręczy, lecz na stworzeniu podwójnej powierzchni styku na pojedynczym korpusie opony dla SUV. Dzięki takiemu podejściu opona jest w stanie udźwignąć ciężar pojazdu SUV, zachowując jednocześnie zalety opony o podwójnej powierzchni styku.

Dodatkowa korzyść polega na tym, iż usunięcie dużej ilości gumy z opony w miejscu rowka zmniejsza ciężar opony. Nowa koncepcja jest częścią działań Goodyeara na rzecz rozwoju zrównoważonych rozwiązań, które znajdą zastosowanie nawet w odległej przyszłości.

Dodatkowe właściwości opony to samooczyszczanie się, czyli usuwanie z bieżnika błota i innych zanieczyszczeń. Z kolei zaawansowana konstrukcja rowków bieżnika zmniejsza poziom hałasu podczas toczenia się opony.

Koncepcyjna opona zawiera również potencjalne rozwiązanie z zakresu mobilności w postaci podwójnych komór powietrznych (po jednej na każdą stronę) połączonych systemem zaworów, dzięki którym opona może się toczyć nawet po przebiciu jednej z komór.

Opona prezentowana na targach w Genewie jest produktem ściśle koncepcyjnym, powstałym w ramach prac badawczo-rozwojowych Goodyeara. Nie jest przeznaczona do montażu w samochodzie, a rzeźba jej bieżnika i ogólna konstrukcja ma jedynie stanowić inspirację.

Koncepcyjna opona do SUV-ów, choć nie jest przeznaczona do wprowadzenia na rynek, została zamontowana w koncepcyjnym modelu Hyundai Intrado, który również prezentowany jest jako nowość targów motoryzacyjnych w Genewie.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane