/  / Opel świętuje 150 lat istnienia

Opel świętuje 150 lat istnienia

Opel|
null
© Opel
null

31 grudnia o północy pracownicy Opla wzniosą toast za Nowy Rok oraz rozpoczynający się właśnie rok obchodów 150-lecia istnienia firmy. W 1862 r. założyciel firmy - Adam Opel nie przypuszczał, że pewnego dnia jego firma stanie się jednym z największych producentów samochodów w Europie.

W roku 1862 Adam Opel w zakładzie ślusarskim swojego ojca w niemieckim Russelsheim zaczyna konstruować maszyny do szycia. Wkrótce potem zaczyna sprzedawać rowery i w roku 1886 na rynek wchodzi pierwszy model Velociped.

Rowery z Russelsheim szybko zyskują popularność. W latach dwudziestych ubiegłego stulecia Opel jest już największym producentem rowerów na świecie. W międzyczasie do listy produktów dochodzą jeszcze motorowery.

Rekordowy rok dla fabryki w Russelsheim

Motoryzacyjna historia Opla rozpoczyna się w 1899 roku, co sprawia, że po firmie Daimler-Benz jest to drugi najstarszy, wciąż istniejący producent samochodów w Niemczech.

Jesienią 1902 roku Opel prezentuje model Lutzmann Patent-MotorWagen z silnikiem o mocy 10/12 KM. Samochód ten szybko zyskuje ogromną popularność: do 1906 roku z linii produkcyjnej zjeżdża ponad tysiąc takich pojazdów. Do roku 1914 Opel wyprzedza wszystkie konkurencyjne firmy i jest największym producentem samochodów w Niemczech.

Marka ta staje się znana jako producent popularnych i niedrogich przebojowych modeli takich jak Doktorwagen (1909) lub Puppchen (1914). Modele te stanowią fundament filozofii Opla, jakim jest produkcja wysokiej jakości, niezawodnych i niedrogich pojazdów dla szerokiej rzeszy klientów.

Opel i modele koncepcyjne z ostatnich 10 lat

W latach 20-tych zrodził się duch, który po dziś dzień wytycza drogę Opla. Jest to era modelu Laubfrosch (żabki) i Rakete (rakiety). Mały Opel z silnikiem o mocy 4/12 KM ze względu na jasno-zielony kolor znany jest jako żabka. Od tego samochodu w 1924 roku rozpoczyna się historia zautomatyzowanej linii montażowej Opla.

W 1928 roku rakieta Opla bije rekord prędkości na torze wyścigowym Avus w Berlinie. Fritz von Opel osiąga prędkość 238 km/h - prawdziwy, wprost niewyobrażalny w tamtych czasach wyczyn. Rok później Opel wzbija się w powietrze: z ogromnego placu we Frankfurcie startuje Opel-Sander Rak1 (rakieta odbywająca pierwszy na świecie, aczkolwiek krótki lot z załogą na pokładzie).

Idą ciężkie czasy
Rok 1929 to początek ciężkich czasów dla przemysłu motoryzacyjnego. Podczas globalnego kryzysu gospodarczego miliony ludzi traci pracę. Pod koniec „burzliwych” lat dwudziestych światowa gospodarka rozpada się niczym domek z kart. Jednak Opel szybko reaguje na zaistniałą sytuację i znajduje silnego partnera w amerykańskim gigancie – General Motors.

Producent samochodów z Russelsheim umacnia swoją pozycję na rynku i w roku 1935 jego roczna produkcja wzrasta do ponad 100 000 samochodów. Wśród produktów znajduje się ciężarówka Blitz, która produkowana jest w fabryce w Brandenburgii.

Wtedy właśnie producent z Russelsheim wprowadza techniczną innowację: Olympia jest pierwszym niemieckim samochodem produkcyjnym z nadwoziem samonośnym w całości wykonanym ze stali. Rok później firma ta tworzy fundament, na którym opiera się jej sukces w klasie samochodów kompaktowych, trwający przez 75 lat aż do dziś. Tradycja obecnej rodziny modelu Astra wywodzi się z pierwszego Opla Kadetta.

Do roku 1936 Opel jest największym producentem samochodów w Europie przy rocznej produkcji przekraczającej 120 000 samochodów.

Losy firmy po II wojny światowej
Po zawieszeniu produkcji cywilnej w roku, w którym rozpoczęła się wojna, Opel wznawia pracę w okresie rekonstrukcji Niemiec. Niemiecki cud gospodarczy kojarzony jest z wieloma modelami Opla takimi jak Rekord, Olympia Rekord, Rekord P1 oraz Kapitan, podczas gdy wiele gospodarstw domowych wyposażone jest w lodówki firmy Opel.

W 1962 roku otwarta została druga fabryka Opla w Bochum, co zbiegło się w czasie z setną rocznicą powstania firmy. W fabryce tej produkowany jest nowy Kadett. W latach sześćdziesiątych powstaje wiele nowych modeli, które umacniają sportową i pełną emocji reputację Opla, w tym legendarne modele Manta i GT.

W 1971 roku z linii montażowej zjeżdża 10-milionowy Opel. W roku tym George von Opel bije rekord prędkości samochodem zasilanym akumulatorem, osiągając 188 km/h. Jest to dowód, że inżynierowie firmy myśleli o samochodach elektrycznych kilkadziesiąt lat wcześniej niż ktokolwiek inny.

Obecnie Opel jest pionierem w tej dziedzinie: Ampera z silnikiem o mocy 111 kW (150 KM), wyposażona w rewolucyjny system wydłużający zasięg, jest pierwszym na świecie elektrycznym samochodem produkcyjnym, którego zasięg nie jest ograniczony ilością energii w akumulatorze.

W roku 1972 Opel jest cieszącym się największym powodzeniem niemieckim producentem samochodów przy udziale w rynku wynoszącym ponad 20,4%. W Russelsheim powstaje nowa gama modeli, którą cechuje bezpieczeństwo, oszczędność paliwa i dbałość o kwestie związane z ochroną środowiska. Współczynnik oporu Kadetta piątej generacji, po raz pierwszy z napędem na przednie koła, wynosi tylko CD 0,39; to sprawia, że jest to jeden z najbardziej aerodynamicznych kompaktowych samochodów.

Te znakomite parametry wyróżniają następnie Omegę A (CD 0,28) i Kalibrę (CD 0,26). W latach osiemdziesiątych najważniejszą kwestią staje się kontrola poziomu emisji. Opel jest jednym z pionierów. Producent z Russelsheim jest pierwszą niemiecką firmą oferującą kompletną flotę samochodów z katalizatorami. Od roku 1989 wszystkie modele Opla są wyposażone w tę technologię.

Astra wchodzi na rynek
W 1991 roku oplowski system bezpieczeństwa debiutuje w Astrze. Obejmuje on elementy ochraniające przed siłą bocznego uderzenia, wzmocnioną konstrukcję siedzeń oraz napinacze pasów. Dzięki nowej Fronterze, marka ta ponownie pokazuje, że jest wyznacznikiem trendów. Ten turystyczny samochód jest protoplastą kategorii SUV i szybko osiąga pozycję lidera segmentu.

W roku 1992 Opel otwiera bramy fabryki w Eisenach (wówczas najnowocześniejszej fabryki na świecie). Następnie firma ta wprowadza kilka modeli: w roku 1997 Opel staje się pierwszym europejskim producentem, który oddając do użytku Corsę, oferuje ekonomiczną, trzycylindrową jednostkę.

W 1999 roku swój debiut ma Zafira. Również w latach dziewięćdziesiątych otwarta zostaje fabryka Opla w Gliwicach, która jako najnowocześniejszy zakład jest obecnie jedynym producentem nowej Astry GTC. Firma z Russelsheim przygotowuje się do ataku w segmencie kompaktowych monocabów oraz wyznacza nowe trendy w kwestii elastyczności wnętrza samochodów rodzinnych.

Insignia zamiast Vectry
Wprowadzając w 2008 roku Insignię Opel zmienia wizerunek marki. Nowe flagowe modele dają początek nowej filozofii tej marki: połączenie rzeźbiarskich kształtów z niemiecką precyzją. Idea ta kontynuowana jest w najnowszej Zafirze Tourer i Astrze GTC.

Opel i jego siostrzana, brytyjska marka Vauxhall obecnie prowadzą sprzedaż samochodów w ponad 40 krajach. Firma ta w fabrykach i ośrodkach inżynieryjnych zatrudnia około 40 500 osób w sześciu krajach Europy. Tylko w roku 2010 Opel/Vauxhall sprzedał ponad 1,1 mln samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych, osiągnąwszy 6,2% udziału w rynku europejskim.

Wprowadzając na rynek elektryczną Amperę, niemiecka marka tworzy nowy segment w europejskim przemyśle motoryzacyjnym oraz podkreśla swoją rolę jako wyznacznika trendów w kwestii nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie transportu.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane