/  / Opel Mokka 1.4 Turbo Cosmo - Mokka razy cztery

TEST | Opel Mokka 1.4 Turbo Cosmo - Mokka razy cztery

Opel Mokka 2014
© IBRM Samar
Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014nullnullnullnullnullnullnull

Już sama nazwa auta zachęca do bliższego poznania. Czy to kolejna kawa w szarej codzienności czy może jednak coś więcej? W teście nieduży SUV z mocnym silnikiem i napędem na cztery koła.

Zgrabny, to najczęstsze określenie, z jakim spotkałem się podczas jazd testowych tym SUV-em. Mokka jest rzeczywiście filigranowa jak na auto typu rekreacyjno-terenowego. Może brakuje jej kilku centymetrów w biodrach, ale po zajęciu miejsca na fotelach przednich stwierdzimy, że jest tam sporo miejsca. Stylizacja samochodu nawiązuje do innych modeli marki, nie sili się na superwystrzałową, ale trudno powiedzieć o niej,  że jest nudna. Mokka jest w sprzedaży od trzech lat i pozostaje świeża w porównaniu z autami konkurencji (Mazda CX-3, Nissan Juke, Renault Captur, Jeep Renegade).

Jak wspomniałem, mimo umiarkowanych  gabarytów zewnętrznych (4,28 metra długości) w kabinie jest dużo miejsca. Nie tylko na fotelach przednich, mocno wyprofilowanych z wysuwanym fragmentem siedziska podtrzymującym uda, ale także na kanapie tylnej, gdzie bez problemu podróżować mogą dwie dorosłe osoby.  W pierwszym kontakcie z autem zaskakuje znaczna liczba przycisków na konsoli centralnej, ale szybko się w tym połapiemy, bo są dobrze opisane i podświetlone. Kierownica mogłaby mieć mniejszą średnicę, ale to zabieg ekonomiczny. Bierze się to, co jest pod ręką i kosztuje mniej czyli z innego modelu produkcyjnego. Całość wnętrza robi jednak pozytywne wrażenie i nawiązuje do innych modeli firmy.


Pod maską naszej Mokki pracował 140-konny, 4-cylindrowy turboładowany silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra. Jednostka lubi wyższe obroty. Gdy spadną one poniżej 2000 nie czuje się działania turbiny i zachowuje się nieco niemrawie. Gdy wciśniemy mocniej pedał gazu auto dobrze przyspiesza, jest żwawe podczas wyprzedzania, choć maksymalny moment obrotowy nie jest wyśrubowany i wynosi 200 Nm. Odgłos pracy silnika, szczególnie przy wyższych obrotach jest twardy, typowy dla rodziny jednostek Ecotec. Nie drażni ucha, choć w kabinie przy prędkości 140 km/h nie jest już tak cicho (hałas potęguje powietrze opływające wysokie nadwozie).

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Opel Mokka
Jeep Renegade
Mazda CX-3
Wersja   Cosmo Limited SkyPassion
Cena bazowa wersji [PLN] 92 250 113 100   100 900
Długość [mm] 4278 4236 4275
Szerokość [mm] 1777 1805 1765
Wysokość [mm] 1658 1667 1535
Rozstaw osi [mm] 2555 2570 2570
Bagażnik min/max [litry] 356 / 1372 351 / 1297 350 / 1260
Masa własna/DMC [kg] 1350 / 1854 1320 / 1865 1265 / 1785
Rozmiar kół/opon 215 / 55 R18 215 / 60 R17 215 / 50 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Zmiana biegów nie nastręcza kłopotów, wchodzą bez problemu i precyzyjnie. Jeśli chodzi o zużycie paliwa Mokka nie jest żarłoczna. Podczas kilkusetkilometrowego testu (dynamiczna jazda, cztery osoby z ciężkim bagażem, autostrada i droga ekspresowa -70 proc. i miasto -30 proc.) auto spaliło 7,4 litra benzyny w przeliczeniu na 100 km. Nie wypadło zatem źle. Mokka dobrze trzyma się drogi, choć jak na SUV-a ma dość miękkie zawieszenie i nie jest odporna na boczne podmuchy wiatru. Takie zawieszenie docenimy na dziurawych drogach, ale niekoniecznie podczas szybszego pokonywania zakrętów. W żargonie kierowców mówi się, iż kierownicy trzeba „pilnować”. Komfort jazdy jak na małego SUV-a jest generalnie więcej niż wystarczający.


Najważniejszym „wynalazkiem” w testowanym aucie był oczywiście dołączany napęd 4x4. Jedni powiedzą, iż szkoda na to kasy – to ci, którzy przez całe życie nie wychylają nosa poza miasto, ale wybierają SUV-a, bo sąsiad takiego już ma. Inni wręcz odwrotnie, bez napędu 4x4 nie wyobrażają sobie takiego pojazdu i mają świadomość,  iż ogromne 18-calowe koła Mokki poradzą sobie tylko z krawężnikiem. Sprawdziliśmy Opla na grząskim, stromym podjeździe. Nie poczuliśmy  najmniejszego poślizgu kół, szerokie opony pokonały grząskie podłoże bez najmniejszego wysiłku. Na tym samym odcinku drogi auto przednionapędowe grzebie się natychmiast i próbę podjazdu trzeba powtarzać ze zdecydowanie większą prędkością.


Bagażnik Mokki jest ustawny, ma pojemność 356 litrów, typową dla tej wielkości pojazdów rekreacyjnych. Solidne relingi zachęcają do założenia bagażnika dachowego, w opcji jest też wysuwany z tylnego zderzaka bagażnik na rowery (w testowanym aucie go nie było,  wspominamy tylko o tym ciekawym rozwiązaniu Opla).

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Opel Mokka
Jeep Renegade  
Mazda CX-3
Wersja   Cosmo Limited Skypassion
Cena bazowa wersji [PLN] 92250 113100 100900
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, turbo z bezośrednim wtryskiem, R4, 16V Benzynowy, turbo z bezośrednim wtryskiem, R4, 16V Benzynowy z bezośrednim wtryskiem, R4, 16V
Pojemność silnika [cm3] 1364 1368 1998
Moc [KM/obr./min] 140 / 4900 170 / 5500 150 / 6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 200 / 1850-4900 250 / 2500 204 / 2800
Skrzynia biegów 6-stopniowa, manualna 9-stopniowa, automatyczna 6-stopniowa, manualna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 190 196 195
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,9 8,8 9,6
Spalanie miasto [l/100km] 8,3 8,8 7,8
Spalanie trasa [l/100km] 5,7 5,8 5,5
Spalanie średnie [l/100km] 6,7 6,9 6,3

Opel Mokka to ciekawa propozycja z serii „auto rekreacyjne dla rodziny”. Jego wymiary umożliwiają łatwe parkowanie, obszerna kabina zapewnia wygodną podróż czterem dorosłym osobom. Ekonomiczny silnik i napęd na cztery koła wręcz zachęcają do dalszych podróży, nie tylko po drogach utwardzonych, także po leśnych duktach czy piaszczystych bezdrożach. Cena testowanego samochodu wynosi 106.700 zł. Przyznajemy nie jest niska, bo to wersja najdroższa w ofercie producenta czyli Cosmo. Ale gdyby tak zrezygnować z kilku dodatków (ale za żadne skarby z napędu 4x4) można ją zmniejszyć do 92.250 zł (w promocji zapłacimy jeszcze mniej, bo 88.250 zł). I mamy fajne auto do pracy, na weekend czy wakacje.
 
Autor: Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane