/  / Opel Mokka 1.4 Turbo (140 KM) 4x4: nie tylko dla kawoszy

PREZENTACJA | Opel Mokka 1.4 Turbo (140 KM) 4x4: nie tylko dla kawoszy

IBRM Samar|
Opel Mokka 2014
© IBRM Samar
Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014Opel Mokka 2014

Rynek samochodowy pęcznieje w ostatnich latach. Producenci wrzucają do swoich ofert model za modelem, często tworząc nowe segmenty będące mieszanką innych klas. Jednym z przykładów są miejskie crossovery (SUV-B), które wyrastają jak grzyby po deszczu i podbijają serca coraz większej liczby klientów. Swoich sił w tej kategorii spróbował Opel, wprowadzając do menu smaczną Mokkę.

Zainteresowanie tym rodzajem aut nieustannie rośnie, głównie ze względu na ich niewielkie rozmiary, przyzwoity bagażnik, a także zwiększony prześwit, który umożliwia jazdę nie tylko po miejskich krawężnikach i głęboko osadzonych studzienkach, ale także po nieutwardzonych drogach albo leśnych duktach. Mokka spełnia wszystkie wymienione kryteria.

Duży plus - wygląd.
Trzeba przyznać, że auto prezentuje się całkiem atrakcyjnie. Co prawda, na pierwszy rzut oka przypomina napompowaną i podwyższoną Corsę, jednak styliści ze smakiem podeszli do tematu i przyrządzili Mokkę, która nie dość, że na dzień dobry nie wykrzywia twarzy, to jeszcze wzbudza chęć na kolejne łyki. Skutecznie przy tym udaje auto większe, niż jest w rzeczywistości. A wszystko za sprawą potężnego grilla i dużych przednich reflektorów.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Opel Mokka
Renault Captur
Peugeot 2008
Wersja   Cosmo Intens Allure
Cena bazowa wersji [PLN] 89 000
(85 000 po rabacie)
74 400 73 100
Długość [mm] 4278 4122 4159
Szerokość [mm] 1777 1778 1739
Wysokość [mm] 1658 1566 1556
Rozstaw osi [mm] 2555 2606 2538
Bagażnik min/max [litry] 356/1372 377/1235 350/1194
Masa własna/DMC [kg] 1350/1854 1180/1726 1080/1644
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 215/55/R18 205/55/R17 195/60/R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Mokka jest najdłuższa (4278 mm) i najwyższa (1658 mm) w swojej klasie. Pod względem długości wygrywa o 156 mm z Renault Capturem, o 119 mm z Peugeotem 2008 i o 143 mm z Nissanem Juke. Co do szerokości jednak przegrywa z Capturem (1778 mm) o cały 1 mm.
A bagażnik? Z pojemnością 356 litrów mały SUV Opla plasuje się w czołówce, zaraz za Renault Capturem (377 l), ale przed Peugeotem 2008 (350 l) i Nissanem Juke, którego „kufer” równy jest jedynie 251 l. Po złożeniu tylnej kanapy miażdży jednak konkurencję wynikiem 1372 l, przy 1235 litrach Renault, 1194 litrach Peugeota i marnych 830 litrach Nissana.

Niczym w kokpicie samolotu
Wygodne i przyzwoicie wyprofilowane fotele sprawiają, iż jazda Mokką może być naprawdę przyjemna nawet na kilkusetkilometrowych odcinkach. Z tyłu również jest całkiem nieźle, miejsca jest w sam raz i nie przeszkadza nawet opadająca linia dachu, która schodzi coraz niżej już od słupka A.

Wnętrze jakby znane z Astry. Na początku kierowcę owładnie przerażenie licznymi przyciskami znajdującymi się na konsoli, choć w porównaniu z Astrą czy Insignią (przed face-liftingiem) i tak jest czytelniej. Oczopląs po chwili mija i jak już wiemy ‘co?’, ‘gdzie?’, ‘po co?’ ..to robi się znacznie przyjemniej. Miękkie i przyjemne w dotyku materiały wykończeniowe dają poczucie solidnie wykonanego samochodu.


W drogę
Osiągi, jakimi Mokka może pochwalić się, to spalanie 6,4l benzyny na każde przejechane 100 km w cyklu mieszanym oraz poziom emisji CO2 rzędu 149 g/km. W sprincie od 0 do 100 km/h auto potrzebuje 9,9 s, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć to 190 km/h.
Zastosowany w Oplu Mokka nowy adaptacyjny system napędu na wszystkie koła (AWD) dostosowuje się automatycznie do panujących na drodze warunków. Kiedy nawierzchnia jest sucha, samochód działa w trybie napędu na przednie koła, który zapewnia dobrą ekonomikę zużycia paliwa. W zależności od warunków drogowych stosunek rozkładu momentu obrotowego pomiędzy osią przednią a tylną może płynnie przechodzić od 100–0 do 50–50, gdy droga pokryta jest wodą lub śniegiem.
Biorąc pod uwagę, iż silnik ma jedynie 1,4l pojemności przy masie samochodu równej 1350 kg, to przy załączonej turbosprężarce i wykorzystaniu maksymalnego momentu obrotowego 200 Nm w zakresie od 1850 do 4900 obr./min kierowca ma możliwość sprawnego przyspieszania w każdych warunkach drogowych.
Prowadzenie Mokki również jest bez zarzutu. Nie ma się do czego przyczepić. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów auto dobrze trzyma się drogi, bez większych wychyleń.

Bezpieczeństwo przede wszystkim
W zakresie bezpieczeństwa Mokka czerpie technologię od swoich większych sióstr Insignii i Astry. Zaciekawienie wzbudza przede wszystkim udoskonalona przednia kamera „Opel Eye”, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, również tych prostokątnych. Kamera potrafi odczytać też dynamiczne wyświetlacze wyposażone w żarówki LED. Kolejnym ciekawym udogodnieniem w zakresie bezpieczeństwa jest czujnik, informujący o zbyt małym odstępie od samochodu jadącego przed nami. W razie nagłego hamowania możemy liczyć również na głośne sygnały dźwiękowe i świetlne ostrzegające o potencjalnej kolizji.
Już w bazowej wersji Essentia auto standardowo jest wyposażone w 6 poduszek powietrznych, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPS, a także ABS, układ stabilizacji toru jazdy ESP, układ kontroli zjazdu ze wzniesień HDC oraz układ wspomagania ruszania na pochyłościach HSA.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Opel Mokka
Renault Captur
Peugeot 2008
Wersja   Cosmo Intens Allure
Cena bazowa wersji [PLN] 89 000
(85 000 po rabacie)
74 400 73 100
Budowa silnika/paliwo Turbodoładowany, Benzynowy R4 16V, wielopunktowy wtrysk paliwa Turbodoładowany, Benzynowy R4 16V, bezpośredni wtrysk paliwa Benzynowy R4 16V, wielopunktowy wtrysk paliwa
Pojemność silnika [cm3] 1394 1197 1598
Moc [KM/obr./min]** 140/4900 120/4900 120/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 200/1850-4900 190/2000 160/4250
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa skrzynia automatyczna 5-stopniowa skrzynia manualna
Napęd 4x4 przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,9 10,9 9,5
Prędkość maksymalna [km/h] 190 192 196
Spalanie miasto [l/100km] 8,0 6,6 7,7
Spalanie trasa [l/100km] 5,5 4,7 4,8
Spalanie średnie [l/100km] 6,4 5,4 5,9

Nie ma takiego drugiego
Jeśli chodzi o konkurencję to prawdę mówiąc Mokka w prezentowanej konfiguracji, czyli w wersji Cosmo z silnikiem 1.4 Turbo (140 KM), napędem 4x4 i 6-biegową manualną skrzynią biegów... tak naprawdę jej nie ma! Renault Captur występuje jedynie z napędem na przednią oś, a najmocniejszą benzynową jednostką jest 1.2 TCe (120 KM) z 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną EDC. Podobnie jest z Peugeotem 2008, który zbliża się do Mokki jedynie konfiguracją z benzyniakiem 1.6 VTi (120 KM) 4x2 i 5-biegową manualną skrzynią biegów. W Nissanie mamy za to do czynienia z niesamowitym rozstrzałem mocy tzn. 117 i 190 KM... i nic pomiędzy.

Drogo, ale…
Prezentowana Mokka w wersji Cosmo bez dodatków kosztuje 89 000 zł. Od tej kwoty można jednak odjąć 4 000 zł rabatu, który przewidziany jest dla tego modelu. Można rzec: drogo! Auto jednak wydaje się solidne i dość dobrze wyposażone już w standardzie. Jest to również jedna z najchętniej kupowanych konfiguracji tego modelu.

Poniżej przedstawiamy ceny przeglądów okresowych oraz części zamiennych prezentowanego Opla Mokki, a także przykładowej konkurencji:

CZĘŚCI I EKSPLOATACJA

Opel Mokka
Renault Captur
Peugeot 2008
Wersja silnikowa 1.4 Turbo (140 KM) 1.2 TCe (120 KM) 1.6 VTi (120 KM)
Paliwo Benzyna Benzyna Benzyna
KOSZTY PRZEGLĄDÓW GWARANCYJNYCH*
Przegląd po 30 000 km 529 699 676
Przegląd po 60 000 km 1000 lub
1200 gdy minęły 2 lata (dochodzi wymiana płynu hamulcowego i baterii w pilocie)
1032 1126
Przegląd po 90 000 km 539 699 676
CENY PODSTAWOWYCH CZĘŚCI EKSPLOATACYJNYCH*
Klocki hamulcowe przód/tył 387/342 295/263 463/324
Tarcze hamulcowe przód/tył 487/300 645/1824 490/568
Tarcza sprzęgła 746 756 (z dociskiem) 1299 (sprzęgło - komplet)
* ceny brutto [PLN]

Podsumowanie
Opel Mokka jest samochodem wygodnym i dającym wiele przyjemności z jazdy. Spokojnie można podjechać nim pod krawężnik, zaatakować studzienkę, a w weekendy zaszaleć i wyprawić się ze znajomymi na piknik poza miasto lub na grzyby do lasu. Zakup Mokki na pewno wart jest rozważenia, najlepiej przy filiżance dobrej kawy.

Zalety:
- atrakcyjny wygląd
- przestronna kabina
- bogate wyposażenie
- wygodna pozycja za kierownicą

Wady:
- słaba widoczność przez tylną szybę
- wysoka cena
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane