/  / Opel Insignia - Skutecznie wodzi na pokuszenie

TEST | Opel Insignia - Skutecznie wodzi na pokuszenie

Opel Insignia 2015
© IBRM Samar
Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015Opel Insignia OPC 2015

Chyba mało kto przepada za widokiem Opla Insignii we wstecznym lusterku. Może to zwiastować nieprzyjemne spotkanie z nieoznakowanym patrolem policji. Natomiast bycie kierowcą tego pojazdu to komfort w najwyższej postaci.

Był czas, że wśród nieoznakowanych radiowozów brylowała Insignia oraz jej poprzedniczka - Vectra. Dziś zróżnicowanie aut policji jest znacznie większe, nadal jednak samochody z lewego pasa ustępują posłusznie miejsca Oplowi, zwalniając pokornie do przepisowych prędkości.

Młoda ciałem

Do testów otrzymaliśmy dwie wersje Insignii  – „cywilną” z 2-litrowym dieslem pod maską oraz sportową, oznaczoną wiele mówiącym znaczkiem OPC. Obie posiadają nadwozie typu sedan, które trudno na pierwszy rzut oka odróżnić od hatchbacka. W 2011 roku po raz pierwszy zaprezentowano odmianę OPC, a ostatni facelifiting samochód przeszedł w 2013 roku. Insignia wygląda dynamicznie i bardzo powoli się starzeje. Bryła wprowadzona na rynek w 2008 roku nadal jest nowoczesna i robi przyjemne wrażenie. Autu pomógł wspomniany facelifitng – przeprojektowany pas przedni, lekko zmieniony grill oraz klosze świateł mijania i przeciwmgielnych - wszystko to sprawia, że mało kto wyczekuje całkiem nowego modelu. Pod względem wizualnym Opel z łatwością może stawać w szranki z dużo młodszymi konkurentami. Śmiałe linie i przetłoczenia, klapa bagażnika zakończona subtelnym spojlerem, a to wszystko okraszone pięknym lakierem, sprawiają, że Insignia wygląda dostojnie nawet na parkingach pod najlepszymi hotelami w Polsce.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Opel Insignia Sedan 2.0 CDTI
Opel Insignia Sedan OPC
Długość [mm] 4842 4842
Szerokość [mm] 1858 1858
Wysokość [mm] 1484 1498
Rozstaw osi [mm] 2737 2737
Bagażnik min/max [litry] 500/1015
500/1015
Masa własna/DMC [kg] 1664/2180 1830/2315
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył WielowahaczoweWielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 245/45 R18 245/40 R19
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Czy to jest OPC?

Odmiana OPC niewiele różni się od wersji standardowych, aczkolwiek wprawne oko dostrzeże dwa, drobne smaczki, świadczące o tym, że pod karoserią kryje się potwór. Są to: z przodu dwa pionowe wloty powietrza w miejscu świateł przeciwmgłowych oraz dwa trapezoidalne wyloty z rury wydechowej, rozstawione symetrycznie po dwóch stronach tylnego zderzaka. Z zewnątrz nic więcej nie dojrzymy. Dla pełnego kamuflażu należałoby jeszcze ściągnąć znaczek OPC z tylnej klapy. Ale gdy tylko ktoś włączy silnik i wkręci go na obroty… Sześciocylindrowa, widlasta jednostka przyjemnie zamruczy, nie pozwalając na pomyłkę.

Zajrzyjmy jeszcze do wnętrza, w którym odnajdziemy dwie, niewielkie różnice. Pierwsza to dywaniki z logo OPC, niezbyt rzucającym się w oczy. Druga to pojedyncze zmiany w układzie przycisków. Przede wszystkim w jednej z wersji nie ma przycisku ECO, chyba nie trzeba tłumaczyć w której. Za to w drugiej, opcja OPC ustępuje miejsca oznaczeniu Sport. Swoją drogą, umiejscowienie tych przycisków nie jest zbyt szczęśliwe. Z fotela kierowcy jest do nich bardzo daleko, trzeba mocno wychylać się, odrywając plecy od oparcia. Największy zarzut wobec konsoli środkowej dotyczy jednak obsługi temperatury w systemie klimatyzacji. Dlaczego zastosowano system dotykowy, a nie klasyczne przyciski - nie wiadomo. Wszystkie opcje konsoli centralnej, poza wentylowaniem i podgrzewaniem foteli, obsługujemy już poprzez klasyczne przyciski. I dobrze!

Wnętrze Insignii jest przestronne. Pięć osób zmieści się bez problemu. Nikt nie powinien narzekać na brak przestrzeni, o ile nie jest nadzwyczaj wysoki. Linia atrakcyjnego sedana niestety wymusza obniżenie dachu i to już stosunkowo wcześnie, bo nad drugim rzędem siedzeń.

Wilk w owczej skórze

Z czystym sercem można pochwalić Opla za wysoką jakość wykończenia oraz szerokie i wygodne siedziska. Wwersji OPC w standardzie występują fotele Recaro. Do ich wyglądu, jak i do praktyczności nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń. Niestety, są niedostępne poza tą odmianą, co można zapisać jako kolejną różnicę względem wersji „cywilnych”.

Ciekawostką jest układ tablicy rozdzielczej. Za dużą i masywną kierownicą, regulowaną w dwóch płaszczyznach, znajduje się ekran. Ale nie zajmuje on całej przestrzeni przeznaczonej ongiś na zegary. Po lewej i prawej stronie są analogowe wskaźniki prędkości obrotowej silnika, temperatury cieczy chłodzącej oraz poziomu paliwa. Na centralnie położonym ekranie znajduje się prędkościomierz. Obok i wewnątrz niego można dowolnie skonfigurować informacje, jakie chcemy mieć na widoku. Trudno jednoznacznie ocenić to rozwiązanie. Wydaje się tańsze w produkcji (mniejszy ekran), a pozwala na personalizację, z drugiej strony… trochę dziwnie wygląda.
Wnętrze prezentuje się elegancko, aczkolwiek trochę przytłacza. Wszystko wydaje się masywne - potężne koło kierownicy czy konsola środkowa wysunięte są do środka auta. Brakuje trochę lekkości i subtelności. Poniżej skrzyni biegów znajduje się touchpad służący do obsługi nawigacji i systemów radiowych. Szczerze mówiąc, nauka jego działania zajmuje trochę czasu. Można po nim przesuwać palcem, a nawet wpisywać ręcznie litery, albo go naciskać w celu zatwierdzania informacji na ekranie. Nie wypada polecać tego rozwiązania jednak osobom z delikatnością drwala. Szybko można się sfrustrować i zmienić przyzwyczajenia na obsługę poprzez przyciski i ekran dotykowy nawigacji.

Wilk w owczej skórze

Sercem Insignii OPC jest 2.8-litrowa V6-ka o maksymalnej mocy 325 KM oraz 435 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Istny potwór, przypomnijmy, w niezbyt odróżniającym się wydaniu. W testowanej wersji silnik ten sparowany był z 6-biegowym automatem. Do wyboru jest skrzynia manualna z taką samą liczbą przełożeń. Mimo znakomitego wyciszenia, do uszu potrafi dotrzeć przyjemny dźwięk jednostki napędowej. W tym celu lepiej nie mieć oporu wobec przesuwającej się strzałki na obrotomierzu i testować ją, jak daleko może się wychylić. Co ciekawe i istotne dla fanów jazdy po torze, skrzynia automatyczna w pełni na to pozwala. Nie zmienia biegów w trybie manualnym nawet przy tzw. „odcince”, pozwalając kierowcy w pełni zarządzać przełożeniami.

Opla Insignię OPC można ocenić dwojako. Czy jest szybka? Jest. Czy daje frajdę z jazdy? Daje. Ale chyba mniej niż można by oczekiwać. Według katalogu samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy, jednak subiektywne odczucie jest trochę inne. Dopóki nie spojrzymy na licznik, mamy wrażenie, że wszystko dzieje się wolniej. Tam strzałka prędkościomierza wygenerowana na ekranie pędzi co najmniej w zadowalający sposób. Bez problemu możemy podróżować w leniwy i dostojny sposób, a po wciśnięciu przycisku OPC oraz dociśnięciu nieco mocniej pedału gazu, budzi się maszyna rozpędzająca ten przyciężki bolid z dużą łatwością i elastycznością godną hot hatcha. Spalanie jest mniej więcej zgodne z deklaracjami producenta, co bynajmniej nie oznacza, że jest niskie.  

Szybcy konkurenci

Innym problemem są szybsi konkurenci, na przykład w koncernie Volkswagena. O ile poprzednia generacja Skody Superb w swojej najmocniejszej wersji dysponowała 3,6 litrowym benzynowym silnikiem, o podobnych osiągach do Insignii OPC, to nowe wersje Passata i Superba mogą pochwalić się 2-litrową jednostką o mocy 280 KM, która bije Opla na głowę. Tutaj niestety Insignii przydałoby się odświeżenie, bo konkurencja może zacząć się oddalać.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Opel Insignia Sedan
Opel Insignia Sedan
Wersja   Executive OPC
Cena bazowa wersji [PLN] 134 850
212 000

Silnik 2.0 CDTI
2.8 Turbo
Budowa silnika/paliwo Diesel, turbodoładowany, R4 Benzynowy, turbodoładowany, V6
Pojemność silnika [cm3] 1956 2792
Moc [KM/obr./min] 170/3750 325/5250
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 400/1750 435/5250
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia manualna 6-stopniowa  skrzynia automatyczna
Napęd przód 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 225 250
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,4 6,3
Spalanie miasto [l/100km] 5,6 15,9
Spalanie trasa [l/100km] 3,8 7,8
Spalanie średnie [l/100km] 4,5 10,8

W drugim testowanym aucie za napęd odpowiadała dwulitrowa jednostka Diesla o mocy 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm. Do efektywnej obsługi tej jednostki przygotowano bardzo przyjemną i precyzyjną, 6-biegową skrzynię manualną. O jeździe tą limuzyną klasy średniej można wypowiadać się w samych superlatywach. Mimo, że też jest trochę cięższa niż konkurenci, co można czasem poczuć w szybszych zakrętach, to zapas mocy, elastyczność czy wyciszenie stoi na najwyższym poziomie. Samochód świetnie się rozpędza, praktycznie w całym przedziale prędkości, przy bardzo rozsądnym zapotrzebowaniu na paliwo. Jeżdżąc w trasie trzeba się bardziej postarać, by przekroczyć wartość średniego spalania powyżej 7 litrów, niż obniżyć je w okolice 5 litrów.

Kusicielka

Niezależnie od silnika Insignia nie służy do szybkiego pokonywanie bardzo ciasnych zakrętów. Mimo nieco lepszego zawieszenia i napędu na cztery koła w odmianie OPC, nadal czuć, że prowadzimy duży, ciężki pojazd, a samochody typowo sportowe zostawią nas z pewnością daleko w tyle. Jednak nie o to chodzi przy kupowaniu samochodu klasy średniej. W tym wypadku klientowi zależy na przestrzeni, wygodzie i dobrym wyposażeniu, a tym Insignia potrafi skusić.

Testowane wersje były wyposażone w bardzo dobrze działający aktywny tempomat (hamujący do zera i wymagający tylko ponownego uruchomienia jednym przyciskiem, by wznowić jego działanie), wentylowane fotele, dwustrefową klimatyzację, liczne schowki czy szyberdach. Komfort, wykończenie i bezpieczeństwo stoją na bardzo wysokim poziomie. Tak naprawdę obie testowane wersje, pozwalały na wiele zabawy przy mocniejszym wciśnięciu gazu.

Połykanie kolejnych kilometrów Insignią, szczególnie po drogach szybkiego ruchu lub autostradach, jest dosyć podstępne.  Łatwo o przekroczenie przepisów, jako że w ogóle nie czuć prędkości. Mocne silniki, wysoka masa i dobre wyciszenie dają duże poczucie bezpieczeństwa niezależnie od wskazań licznika. Trzeba tylko uważać na inne Insignie pojawiające się znienacka w tylnym lusterku…
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane