/  / Opel Insignia Country Tourer – auto dobre do wypadów w teren?

PREZENTACJA | Opel Insignia Country Tourer – auto dobre do wypadów w teren?

Opel Insignia Country Tourer 2014
© IBRM Samar
Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014Opel Insignia Country Tourer 2014

Po 5 latach od rozpoczęcia produkcji Opla Insignia przyszedł czas na odświeżenie tego flagowego modelu niemieckiego producenta. Przy okazji kuracji odmładzającej Opel zdecydował się na poszerzenie gamy rodzinnego modelu o uterenowioną wersję kombi - Insignię Country Tourer. Samochód ten jest odpowiedzią koncernu na wcześniejsze pojawienie się w ofercie Volkswagena - modelu Passat Alltrack.

Opel Insignia Country Tourer bazujący na nadwoziu kombi,  jest jednym z największych samochodów w swojej klasie. Przede wszystkim jest najdłuższy i mierzy 4 920 mm. Konkurenci są krótsi - Volkswagen Passat Alltrack  o 149 mm (4 771 mm), a Skoda Superb Outdoor o 82 mm (4 838mm). Rozstaw osi Insigni (4 737 mm)  nie jest już spektakularny i mieści się w połowie stawki, ale nadal większy jest o 27 mm od Passata (2 710 mm). Skoda Superb ma rozstaw większy o 21 mm (2 758 mm), a rekordzista klasy, Ford Mondeo, aż o 113 mm (2 850 mm).

Rekordowa długość Country Tourera nie przekłada się na odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni ładunkowej. Pojemność bagażnika wynosząca minimalnie  540 l, zaś maksymalnie przy złożonej tylnej kanapie 1 530 l , jest mniejsza niż Passata Alltrack (588 / 1 716 l), ale nadal w pełni wystarczająca na przewiezienie 5-osobowej rodziny z wakacyjnym ekwipunkiem.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Opel Insignia
Volkswagen Passat
Wersja   Country Tourer Alltrack
Długość [mm] 4 920 4 771
Szerokość [mm] 1 856 1 820
Wysokość [mm] 1 526 1 550
Rozstaw osi [mm] 2 737 2 710
Prześwit [mm] b.d. 165
Bagażnik min/max [litry] 540 / 1530 588 / 1716
Masa własna/ dopuszczalna masa całkowita [kg] 1610 / 2440 1651 / 2300
Maksymalna masa przyczepy niehamowanej / hamowanej [kg] 750 / 2000 750 / 2000
Zawieszenie przednie kolumny McPherson kolumny McPherson
Zawieszenie tylne wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 245/45 R18 225/50 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/ tarczowe tarczowe wentylowane/ tarczowe

Country Tourer w stosunku do standardowego Sport Tourera różni się przednimi i tylnymi nakładkami ochronnymi podwozia,  ciemnymi akcentami u dołu zderzaków przednich i tylnych, ciemną listwą progową, nakładkami na nadkola,  oraz dwoma końcówkami rury wydechowej (nie dotyczy wersji z silnikiem 2,0 CDTI 163 KM). Country Tourer, dzięki tym zmianom sprawia wrażenie znacznie wyżej zawieszonego, choć w rzeczywistości zawieszenie zostało podwyższone nieznacznie.  Wysokość  samochodu wzrosła tylko o 6 mm z 1 520 do 1 526 mm. Zmiany zderzaków spowodowały także wzrost długości o 7 mm (z 4 913 do 4 920 mm). W przypadku konkurenta, Volkswagena Passata Alltrack, sytuacja ta  wygląda inaczej. Passat Alltrack w stosunku do podstawowej wersji kombi ma prześwit większy o 30 mm, zaś wysokość samochodu wzrosła o 34 mm. Z podanych powyżej faktów wynika konkluzja, że w przypadku Insigni Country Tourer mamy do czynienia raczej z pakietem stylizacyjnym, niż z poprawieniem właściwości terenowych.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Opel Insignia
Volkswagen Passat
Wersja   Country Tourer Alltrack
Cena bazowej wersji [PLN] 150 000 (145 000 po rabacie) 154 590
Budowa silnika/paliwo Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy Diesel, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy
Pojemność silnika [cm3] 1 956 1 968
Moc maksymalna [kW(KM)/obr./min] 120 (163) / 4000 130 (177) / 4200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 350 / 1750 380 / 1750
Skrzynia biegów 6-biegowa automatyczna z przekładnią hydrokinetyczną 6-biegowa automatyczna dwusprzęgłowa DSG
Koła napędzane 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [s.] 11,4 8,7
Prędkość maksymalna [km/h] 200 211
Spalanie miasto [l/100km] 8,7 7,0
Spalanie trasa [l/100km] 5,1 5,3
Spalanie średnie [l/100km] 6,4 5,9
Emisja CO2 [g/km] 169 155

Opel Insignia Country Tourer oferowany jest z 3 silnikami: z jednostką benzynową 2,0 SIDI Turbo Ecotec o mocy maksymalnej 250 KM oraz z dwoma silnikami diesla  2,0 CDTI Ecotec o mocy 163 KM lub z 2,0 CDTI BiTurbo Ecotec o mocy 195 KM. Silnik benzynowy oraz podstawowy silnik diesla mogą współpracować z 6-biegową skrzynią przekładniową. Z 6-biegową skrzynią automatyczną mogą zaś być sprzęgnięte wszystkie silniki.

Napęd Country Tourera przenoszony jest na wszystkie koła. W układzie napędowym zastosowano sprzęgło typu Haldex oraz elektroniczny układ różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Na innych rynkach dostępna jest także odmiana z napędem tylko na przednią oś. My mieliśmy okazję przetestować Insignię z 163 konnym silnikiem diesla napędzającym koła poprzez skrzynię automatyczną. Od razu dało się zauważyć, że nie jest to coraz popularniejsza skrzynia dwusprzęgłowa, ale klasyczna skrzynia automatyczna z przekładnią hydrokinetyczną, co objawiało się charakterystycznym poślizgiem przy zmianie przełożeń i wpłynęło negatywnie na osiągi. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 11,4 s. Jeśli ten wynik porównamy  z osiągami Passata Alltrack, który osiąga „setkę” w ciągu 8,7 s., to widzimy przepaść dzielącą oba modele. Wersja z 6-biegową przekładnią mechaniczną ma lepszy wynik o 0,5 s. Szczerze mówią, nawet Country Tourer z topowym silnikiem benzynowym 2,0 Turbo SIDI o mocy 250 KM ze skrzynią automatyczną przyspiesza wolniej do „setki” (8,9 s) niż  177  konny Alltrack. Wyraźnie widać, że inżynierowie Opla mają jeszcze sporo do zrobienia. Także zużycie paliwa Country Tourera nie jest rewelacyjne. Zużycie paliwa w teście miejskim (8,7 l/100 km) jest gorsze o 1,7 l od wyniku osiągniętego przez Volkswagena Passat Alltrack. Porównanie średniego zużycia paliwa, także jest na niekorzyść samochodu koncernu z Rüsselsheim (Insignia – 6,4 l/100 km, Passat – 5,9 l/100 km).


Podsumowując, należy podkreślić, że Insignia Country Tourer jest dużym obszernym kombi, w pełni wystarczającym na rodzinne eskapady z ciężką przyczepą kampingową. Co prawda, poza miastem będzie miała niewiele lepsze właściwości terenowe od kombi z napędem na wszystkie koła, ale na pewno z zastosowanym pakietem stylizacyjnym będzie lepiej wyglądała.  Należy się tylko zastanowić, czy nie lepiej zamiast Insignię Country Tourer, kupić zwykłe kombi Sport Tourer w wersji wyposażeniowej Cosmo (cena z tym samym silnikiem i układem napędowym, z uwzględnieniem aktualnego rabatu, wynosi 135 400 PLN). Wyposażenie będzie takie same, a zaoszczędzone prawie 10 tys. PLN można przeznaczyć na zakup dodatkowych opcji.

Biorąc pod uwagę właściwości  terenowe, osiągi i zużycie paliwa trudno się dziwić, że konkurencja sprzedaje się lepiej. W pierwszym półroczu sprzedaż Opla Insignii Country Tourer  stanowiła ok. 1/3 sprzedaży Volkswagena Passat Alltrack i wyniosła ponad 50 szt., przy czym zdecydowaną większość stanowiła wersja z silnikiem 2,0 CDTI BiTurbo 195 KM.


Zalety:
- ciekawa stylizacja
- duży pojemny samochód
- bogate wyposażenie

Wady:
- słabe przyspieszenia
- automatyczna skrzynia przekładniowa ze sprzęgłem hydrokinetycznym
- iluzoryczna poprawa właściwości terenowych

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane