/  / Opel Corsa - twardy orzech

TEST | Opel Corsa - twardy orzech

Opel Corsa 2015
© IBRM Samar
Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015Opel Corsa 2015

Nowa Corsa, choć przypomina starą, to jedno z najpopularniejszych aut na polskim rynku. Samochód po kuracji odmładzającej otrzymał nowe jednostki napędowe, potrzebną elektronikę, pożądaną możliwość personalizacji, zachowując przy tym najlepsze cechy swojego poprzednika. To wyjątkowo twardy orzech do zgryzienia dla konkurencji.

Ulubieniec Kowalskiego
W 2014 roku Corsa była najchętniej kupowanym nowym samochodem osobowym przez osoby prywatne w Polsce. Wynik ten to głównie zasługa dobrej sprzedaży starego modelu, ponieważ nowa edycja auta trafiła do pierwszych nabywców dopiero w grudniu. Czy powtórzy sukces poprzednika? Po 7-miu miesiącach traci do liderującej Fabii zaledwie 83 sztuki. Biorąc pod uwagę, że konkurent dysponuje także odmianą kombi, już na wstępie Corsie należą się duże brawa za to osiągnięcie. Najczęściej sprzedawaną konfiguracją miejskiego Opla w Polsce (bez podziału na osoby prywatne i firmy) jest odmiana pięciodrzwiowa, w wersji Enjoy i ze starym, sprawdzonym wolnossącym silnikiem benzynowym o poj. 1.4 litra i mocy 90 KM. Właśnie taką najbardziej rozsądną wersję, choć z wieloma opcjami (cena ok. 60 000 zł), otrzymaliśmy do jazd testowych.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Opel Corsa
Skoda Fabia
Toyota Yaris
Wersja   Enjoy Ambition Active
Cena bazowa wersji [PLN]* 49 250 48 180 51 900

Długość [mm] 4021 3992 3950
Szerokość [mm] 1746 1732 1695
Wysokość [mm] 1481 1467 1510
Rozstaw osi [mm] 2510 2470 2510
Bagażnik min/max [litry] 265/1120 330/1150 286/768
Masa własna/DMC [kg] 1163/1625 1034/1564 1030/1490
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 185/65 R15 185/60 R15 175/65 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe
tarczowe wentylowane/bebnowe tarczowe wentylowane/bębnowe
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Nowe, czyli stare
Corsa nr 5 bazuje na starej płycie podłogowej, więc jej wymiary zewnętrzne niewiele różnią się od poprzednika. Nieco ponad 4 metry długości to obecnie standard w segmencie B. Bez zmian pozostał też rozstaw osi mierzący 2 510 mm, który niestety wypada blado na tle nowszych konstrukcji, takich jak Renault Clio (2 589 mm), Hyundai i20 (2 570 mm), czy nawet mierzącego poniżej 4 metrów Peugeota 208 (2 538 mm). W podobnym tonie można wypowiedzieć się na temat bagażnika o poj. 265 litrów. To jeden z najgorszych wyników w całym segmencie. Pocieszeniem jest fakt, że za 150 zł można dokupić dodatkową półkę, dzięki której po złożeniu tylnej kanapy uzyskamy płaską podłogę. O samym projekcie nadwozia można łagodnie powiedzieć, że jest stonowany. Ot, zwykły nie rzucający się w oczy samochód, który niczym nie zachwyca, ale też niczym nie razi. Może poza jednym - auto z profilu wygląda jak poprzednik. Taki zachowawczy styl ma też swoje zalety. Prawdopodobnie nie zestarzeje się tak szybko.

Nowe, czyli pożyczone
Wnętrze Corsy pozytywnie zaskakuje. Prosta w budowie deska rozdzielcza nawiązuje do tej z mniejszego Adama. Jej obsługa jest intuicyjna, czytelność wskaźników nie budzi zastrzeżeń, a jakość wykończenia i spasowanie elementów stoi na wysokim poziomie. W prezentowanym egzemplarzu znalazła się duma Opla, czyli system IntelliLink (dopłata 2 500 zł). Obejmuje on kolorowy wyświetlacz dotykowy o przekątnej 6,95' służący do obsługi multimediów, a także 6 głośników, łącze Bluetooth oraz gniazda AUX i USB. Działa sprawnie, jest bardzo prosty w obsłudze, a w bogatszych wersjach wyposażenia może przekazywać także obraz z kamery cofania. Żeby cieszyć się obrazem nawigacji na ekranie, trzeba ją najpierw samemu zainstalować sobie w smartfonie (płatna aplikacja BringGo) i w zależności od systemu operacyjnego, połączyć się przez USB (iPhone), lub Bluetooth (Android) z systemem. Biorąc pod uwagę, że większość osób i tak korzysta z nawigacji w telefonie lub oddzielnej niezależnej nawigacji, takie rozwiązanie nie razi. Jako ciekawostka, w większych modelach Opla, np. Insignii, topowe odmiany systemu IntelliLink, mają wbudowaną nawigację.

Wygodne przednie fotele to znak rozpoznawczy wszystkich Opli i w Corsie jest tak samo. Świetnie wyprofilowane, z bardzo dobrym trzymaniem bocznym, mogą stanowić wzór dla innych w segmencie. Jeżeli chodzi o ilość miejsca wewnątrz auta, to raczej w niczym nie zaskakuje przy tych rozmiarach, choć np. do Hyundaia i20 sporo mu brakuje. Dla czterech osób będzie w miarę przestronnie jak na miejskie auto, pod warunkiem że z przodu nie siądą wysokie osoby. Wtedy trzeba szukać kompromisu w położeniu foteli. W tej klasie standard.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Opel Corsa
Skoda Fabia
Toyota Yaris
Wersja   Enjoy Ambition Active
Cena bazowa wersji [PLN]* 49 250 48 180 51 900

Budowa silnika/paliwo Benz. R4 16V Benz. R4 16V Turbo
Benz. R4 16V
Pojemność silnika [cm3] 1398 1197 1329
Moc [KM/obr./min] 90/6000 90/4400-5400 99/6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 130/4000 160/1400-3500 125/4000
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna 5-biegowa manualna 6-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 13,2 10,9 11,7
Prędkość maksymalna [km/h] 175 182 175
Spalanie miasto [l/100km] 6,9 6,0
6,4
Spalanie trasa [l/100km] 4,2
4,0 4,1
Spalanie średnie [l/100km] 5,2 4,7
4,9
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Jazda
Pod maską testowego modelu znalazł się stary znajomy. To wolnossący silnik benzynowy o poj. 1.4 litra i mocy 90 KM, który napędza Corsę już od blisko dwóch dekad. Ważąca około 1200 kg Corsa nie jest demonem prędkości. Do 100 km/h przyspiesza w 13,2 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 175 km/h, a żeby wydobyć dynamikę, trzeba korzystać z całego  zakresu obrotomierza. Pytanie, kto tak będzie jeździł. Odpowiedź, raczej nikt. Silnik ten ma służyć do bezstresowej eksploatacji przez lata i z tej roli wywiązuje się doskonale. Dokuczać może zużycie paliwa w mieście dochodzące do 8 litrów i brak 6-biegu na autostradzie (powyżej 4 000 obr/min jest głośno). Z pierwszym problemem można sobie poradzić, kupując fabryczną instalację LPG (dopłata aż 5 000 zł). Z drugim w sumie też, dokupując 6-biegowy automat (dopłata aż 7 000 zł). Pomijając koszty jest jeden problem, że nie da się połączyć tych opcji.

Projektanci zachwalają zawieszenie, które jest nowe, pomimo tego że z tyłu nadal postawiono na belkę skrętną. W zasadzie trudno mieć do niego jakieś zastrzeżenia. Cicho pracuje, jest wystarczająco komfortowe i pozwala na sprawne poruszanie się po miejskiej dżungli. Patrząc na gamę oferowanych silników (pomijając topową wersję OPC), można mieć pewność, że w nagłych przypadkach poradzi sobie ze stosunkową niewielką  masą testowego auta. Samo prowadzenie jest przyjemne i bardziej bezpośrednie niż w poprzedniku, a w parkowaniu pomaga tryb City, ale osobiście wolę słabsze wspomaganie kierownicy. Każdy kto przejedzie się choć raz Fiestą zrozumie.


Na bogato
Chyba nikt nie ma tak bogatej oferty opcji w segmencie B jak Corsa. Trzeba przyznać, że Opel wszystkich traktuje równo, zarówno tych wybierających podstawowe wersje, jak również te najbogatsze. Każdy może sobie sam zbudować samochód według własnych upodobań. Podążając za modą, producent wprowadził do oferty najnowsze systemy bezpieczeństwa, ostrzegające o pojeździe w martwym polu, zmianą pasa ruchu, odległością od modelu jadącego przed nami, kolizją z nim czy nawet kamerę czytającą znaki. Powyżej średniej w segmencie wybijają się takie opcje jak reflektory biksenonowe czy podgrzewana kierownica. Większość elementów została "upchana" w pakiety kosztujące od 1 000 zł wzwyż. Coraz modniejsza personalizacja też trafiła do Corsy. Klient może sobie zamówić światła do jazdy LED, panoramiczny lub cały czarny dach oraz dwa pasy w różnych kolorach biegnące wzdłuż auta. Do wyboru są także felgi aluminiowe w rozmiarach od 15 do 17 cali. Brakuje tylko 18-tek, które są w mniejszym Adamie. Świetnym patentem jest wysuwany z tylnego zderzaka bagażnik rowerowy za 2 500 zł. W tym całym bogactwie można się pogubić, natomiast warto zwrócić uwagę, że ciekawe i co ważne, często wybierane elementy, nie kosztują dużo, np.: skórzana kierownica wielofunkcyjna z tempomatem to wydatek zaledwie 500 zł, a elektryczne i podgrzewane lusterka 400 zł. Szukając mankamentów znalazłem jeden. W żadnej wersji nie można zamówić tylnych szyb sterowanych elektrycznie. Do poprawy.

Podsumowanie
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie co kryje się za sukcesem tego modelu, choć to głównie problem konkurencji. Z pewnością ważnym czynnikiem jest dobre postrzeganie modelu i brak wpadek jakościowych, z którymi borykają się inni producenci. Na pewno ważną rolę odgrywa też korzystnie skalkulowana oferta, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Cennik podstawowych wersji bez opcji rozpoczyna się od 40 800 zł, a kończy na 91 500 zł. Nabywca ma do wyboru aż 9 wersji silnikowych (z czego dwa Diesle) o mocach od 1.2 70 KM do 1.6 207 KM, możliwość kupna wersji z fabryczną instalacją LPG i automatycznymi przekładniami, cztery wersje wyposażenia i wyjątkowo bogatą listę wyposażenia opcjonalnego, dostępnego także dla podstawowej wersji Essentia. Patrząc na to co się faktycznie sprzedaje, widać że przysłowiowy Kowalski woli ewolucję zamiast rewolucji i to chyba właśnie Opel Corsa, jak żaden inny model w segmencie B, w udany sposób łączy w sobie sprawdzone rozwiązania i nowoczesność.

Zalety:
- każdy znajdzie coś dla siebie,
- wysoki poziom wykończenia,
- dobra opinia o poprzedniku.

Wady:
- brak charakteru (poza odmianą OPC).
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane