/  / Opel Combo - Kombivan z ikrą

TEST | Opel Combo - Kombivan z ikrą

(2016-05-18 11:44)
null
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Pod nazwą Combo Tour Van kryje się duży, pięcioosobowy, z wielkim bagażnikiem samochód osobowo-dostawczy firmy Opel. To już trzecia, produkowana od 2011 roku, generacja popularnego modelu Combo.

Lekkie samochody dostawcze z racji pełnionej funkcji nie muszą być ani ładne ani zgrabne, w ich wypadku liczy się objętość przedziału bagażowego, masa ładunku, który mogą przewieźć i mocny, oszczędny silnik. Odmiana Tour Van ma jeszcze jedną misję do spełnienia, zapewnić przyzwoite warunki podróżowania pięciu dorosłym osobom.  Jak z tego wywiązali się projektanci Opla, popatrzmy.

Nadwozie testowanego auta m długość 4,74 metra (wersja przedłużona L2H1) i znaczny,  liczący 310 cm rozstaw osi. Wysokość też niebagatelna - 188 cm. Jak z tak potężnej bryły zrobić oryginalne, zgrabne nadwozie? Nie jest to zadanie łatwe. Moim zdaniem Combo jest oryginalne, choć jego estetyka zewnętrzna jest dyskusyjna.  Ogromne, podwójne reflektory wgryzające się w błotniki, chromowana atrapa chłodnicy i przeciwmgielne światła tworzą ciekawą całość. Mniej ciekawie auto wygląda z boku, sytuacji nie ratuje spora powierzchnia przeszklona. Tylna klapa  z racji gigantycznych rozmiarów sprawia trochę kłopotu przy otwieraniu, ale brak progu i płaska podłoga bagażnika ułatwiają załadunek towaru.


Praktyczne i jeszcze raz praktyczne, choć za sprawą twardych, czarnych plastików nie porywające. A szkoda, bo wystarczyło wstawić kilka srebrnych detali (np. ramki na wlotach powietrza) za parę  euro i byłoby weselsze. Pamiętajmy, iż jest to wersja osobowo-towarowa, przeznaczona nie tylko dla firm, ale również dla odbiorcy indywidualnego. Wygodne fotele, dużo miejsca nad głową i na nogi (szczególnie z przodu), manualna klimatyzacja i podgrzewany fotel kierowcy uprzyjemniają podróżowanie tym autem. Z dodatkowego wyposażenia warto wymienić radio z czytnikiem płyt CD i wejścia USB oraz AUX.

Bagażnik Combo ma pojemność 1110 litrów, gdy w samochodzie jest komplet pasażerów. Składając drugi rząd siedzeń otrzymujemy łącznie aż 3200 litrów wolnej przestrzeni. Ładowność samochodu to 750 kg, całkiem sporo nawet, gdy podróżuje nim pięć osób.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Opel Combo  
Peugeot Partner  
Renault Kangoo  
Wersja   1.6 CDTI Tour Van 1.6 BlueHDI Active 1.5 dCi Zen
Cena bazowa wersji [PLN] 83 300 81 500   80 550
Długość [mm] 4740 4380 4213
Szerokość z lusterkami [mm] 2119 2110 2133
Wysokość [mm] 1845 1800 1799
Rozstaw osi [mm] 3105 2728 2697
Bagażnik min/max [litry] 1110 /  3200 675 / 3000 660 / 2866
Masa własna/DMC [kg] 1370 / 1970 1360 / 2040 1430 / 1944
Rozmiar kół/opon 185 / 65 R16 205 / 65 R15 195 / 65 R15

Opel Combo prowadzi się jak duże kombi. Miękko zestrojone zawieszenie świetnie wybiera nierówności na drodze zapewniając wysoki komfort jazdy. To pierwsze zaskoczenie. Drugie jest jeszcze większe i dotyczy jednostki napędowej. Gdy zajrzymy do danych papierowych nie  szczególnego tam nie znajdziemy. 1,6-litrowy turbodiesel ma tylko 105 KM i rozpędza się do setki w 13,4 sekundy. W rzeczywistości silnik okazał się najmocniejszym punktem Opla Combo Tour Van, już przy ruszaniu spod świateł okazał się żwawy, na trasie zamienia się w „blaszanego rumaka”. Większość współczesnych turbodieseli jest oczywiście elastyczna, ale ten przechodzi wszelkie oczekiwania. Potężnych rozmiarów, ważący 1370 kg kombivan szybko nabiera prędkości, a jazda na drodze ekspresowej z maksymalną prędkością nie robi na nim żadnego wrażenia. Przy załączeniu 6-go przełożenia w kabinie robi się nawet cicho.

Silnik 1.6 CDTI jest ekonomiczny. Na jednym zbiorniku bez problemu przejedziemy dystans 1000 km co oznacza, iż Opel spala poza miastem mniej niż 6 litrów ON/100 km.
Minusem Opla są natomiast hamulce. Jadąc pustym autem trzeba na nie mocno naciskać, by wytracić prędkość. Co będzie, jak auto załadujemy maksymalnie? Zawracanie i manewrowanie na parkingu długim Combo też do łatwych nie należą, przydają się tu z pewnością czujniki parkowania w tylnym zderzaku i wydajne wspomaganie kierownicy.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Opel Combo
Peugeot Partner
Renault Kangoo
Wersja   1.6 CDTI Tour Van 1.6 BlueHDI Active 1.5 dCi Zen
Cena bazowa wersji [PLN] 83 300 81 500 80 550
Budowa silnika/paliwo Turbodiesel, wtrysk bezpośredni common-rail, R4 16V Turbodiesel, wtrysk bezpośredni common-rail, R4 16V Turbodiesel, wtrysk bezpośredni common-rail, R4 8V
Pojemność silnika [cm3] 1598 1560 1461
Moc [KM/obr./min] 105 / 4000 100 / 3750 109 / 4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 290 / 1500 254 / 1750 260 / 2000
Skrzynia biegów 6-stopniowa, manualna 5-stopniowa, manualna 6-stopniowa, manualna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 164 166 170
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 13,4 12,4 12,3
Spalanie miasto [l/100km] 7,1 5,1 4,8
Spalanie trasa [l/100km] 5,4 3,9 4,2
Spalanie średnie [l/100km] 6,0 4,3 4,4

W testowanej 5-osobowej wersji  Opel Combo 1.6 CDTI EcoFlex Tour Van kosztuje ok. 83  tys. zł.  Kupując go na firmę odliczymy VAT i cena będzie bardziej „strawna”. Dla klienta indywidualnego to już spora kwota. Nie wchodząc w finansowe zawiłości mocną stroną tego modelu Opla jest jego wyjątkowo dynamiczny, oszczędny silnik i ogromnych rozmiarów, praktyczne wnętrze. Kto sobie to ceni, ofertę Opla weźmie z pewnością pod uwagę.

Janusz Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane