/  / Opel Cascada – z wiatrem we włosach

PREZENTACJA | Opel Cascada – z wiatrem we włosach

IBRM Samar (Jakub Kurkowski)|
Opel Cascada 2014
© IBRM Samar
Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014Opel Cascada 2014

Słoneczne, gorące dni sprawiają, że klimatyzacje w samochodach pracują na pełnych obrotach, przyczyniając się do wzrostu zużycia paliwa, co - jak wiadomo - uszczupla grubość portfela użytkownika auta. Kto jednak nie chce przechodzić takiej kuracji odchudzającej, a pragnie również poczuć wiatr we włosach, ten powinien zainteresować się Oplem Cascada.

Najnowsze dzieło Opla, choć stylistycznie nawiązuje do rodzinnej Astra, to jest od niej wyższe, szersze i dłuższe. Większe wymiary pozwoliły na wygospodarowanie miejsca dla 4 dorosłych osób i 350l bagażu. Opel zdecydował się na zastosowanie płóciennego dachu, co pozwoliło powiększenie bagażnika, którego pojemność wynosi  280 litrów oraz 350 litrów, kiedy dach jest zamknięty. Aby można było zwiększyć dostępną pojemność lub aby możliwe było przewożenie długich ładunków, Cascada wyposażona jest w system FlexFold, który elektrycznie rozkłada i składa tylne siedzenia w proporcji 50:50. Zamknięcie dachu możliwe jest również w trakcie jazdy (do prędkości 50km/h), a cała operacja trwa zaledwie 17 sekund.

Cichy jak kabriolet

Odczucia z jazdy są bardzo pozytywne. Samochód prowadzi się dość pewnie i nie czuć tak bardzo utraty sztywności spowodowanej brakiem dachu. Podwozie Cascady zostało przejęte z czwartej generacji Astry GTC, dlatego też tylne zawieszenie zostało oparte o tylną belkę skrętną wraz z drążkiem Watta. Rozwiązanie znane już w innych modelach Opla ( m.in. Insigni czy Astrze) pozwala na zwiększenie sztywności tylnego zawieszenie, przy jednoczesnym obniżeniu hałasu. Sama jazda ze złożonym dachem odbywa się w towarzystwie.... ciszy. Pomimo zastosowania miękkiego dachu pasażerowie nie odczuwają żadnych niepokojących dźwięków z tego tytułu. Sam dach dostępny jest w trzech wariantach kolorystycznych.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Opel Cascada
Peugeot 308 CC
Wersja   Cosmo Active
Długość [mm] 4 814 4 440
Szerokość [mm] 1 839 1 817
Wysokość [mm] 1 443 1 426
Rozstaw osi [mm] 2 695 2 605
Prześwit [mm] b.d. b.d
Bagażnik min/max [litry]  350/ 630 226 / 403
Masa własna/ dopuszczalna masa całkowita [kg] 1733 / 2130 1587 / 1940
Zawieszenie przednie kolumny McPherson kolumny McPherson
Zawieszenie tylne belka skrętna
belka skrętna
Rozmiar kół/opon 235/50 R18 225/45 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/ tarczowe tarczowe wentylowane/ tarczowe

Wnętrze Opla Cascada przypomina te znane z innych modeli Opla. Sporych rozmiarów panel nawigacji satelitarnej został zgrabnie wkomponowany w konsolę środkową. Sama obsługa nawigacji jest dość prosta i intuicyjna, choć mnogość przycisków w pierwszej chwili może dezorientować. Siedzenia przednie, jak i pozycja za kierownicą jest na tyle komfortowa, że wyprawa Cascadą w dalszą podróż nie stanowi najmniejszego problemu. Miejsca z tyłu nie będzie również brakować dla dwóch dorosłych osób.

Nowa rodzina silników SIDI

Cała gama jednostek benzynowych zastosowanych w Cascadzie pochodzi z nowej rodziny silników SIDI (Spark Ignition Direct Injection) Turbo Ecotec, które cechują się dużym momentem obrotowym w dolnych partiach obrotowych. Nie inaczej jest w przypadku testowanej przez nas jednostki 1.6 SDI ( 170 KM). Charakterystyka silnika przypomina nieco jednostki wysokoprężne, gdyż maksymalny moment obrotowy (260 Nm) dostępny jest już od 1 650 obr/min. Trzeba jednak przyznać, że Cascada w tej specyfikacji demonem szybkości nie jest. Przyspieszenie do 100km/h w nieco poniżej 10 sekund nie przyprawia o dreszczyk sportowych emocji, ale czy jazda kabrioletem to próba bicia rekordu prędkości startu spod świateł? Głównym winowajcą jest masa gdyż Cascada gotowa do jazdy waży aż 1 733 kg. Kwestią gustu pozostaje dość cicho zestrojony układ wydechowy. Przydałaby się nutka agresji ze strony chromowanych końcówek układu wydechowego.  Oferta silników benzynowych obejmuje również jednostkę 1.4 Turbo występującą w dwóch wariantach mocy: 120 KM lub 140 KM.

Z przodu miejsca jest tyle, że nawet osoby o wzroście powyżej 190 cm poczują się komfortowo. Powody do narzekania mogą mieć jedynie przy jeździe na niemieckich autostradach, a to przez mocno ściętą przednią szybę, która nie zawsze zapewnia optymalną ochronę przed wiatrem.  Ciekawą i przydatną funkcją jest możliwość wyboru jednego z trzech trybów pracy zawieszenia i układu wspomagania (Normal, Tour oraz Sport) w systemie FlexRide. Przełączanie na tryb Sport powoduje, że układ wspomagania kierownicy stawia większy opór, zawieszenie jest sztywniejsze, a silnik bardziej spontanicznie reaguje na wciśnięcie pedału gazu.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Opel Cascada
Peugeot 308 CC
Wersja   Cosmo ACtive
Cena bazowej wersji [PLN] 126 700 (123 700 po rabacie) 106 200
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy
Pojemność silnika [cm3] 1 598 1 598
Moc maksymalna [kW(KM)/obr./min] 125 (170) / 6000 115 (156) / 6000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 260 / 1650 240 / 1450
Skrzynia biegów 6-biegowa   6-biegowa
Koła napędzane przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [s.] 9,6 9,6
Prędkość maksymalna [km/h] 222 215
Spalanie miasto [l/100km] 8,8 10,0
Spalanie trasa [l/100km] 5,3 5,5
Spalanie średnie [l/100km] 8,0 7,2
Emisja CO2 [g/km] 149 167

Opla Cascada ze względu na miękki dach należy traktować jako samochód sezonowy ( choć producent zastrzega, że pokrycie dachu wytrzymuje każde warunki atmosferyczne) i z tej funkcji wywiązuje się wyśmienicie. Dość obszerne wnętrze w połączeniu z przyzwoitą wielkością bagażnika, powoduje że wyprawa całą rodziną jest nie tylko możliwa, ale dostarczy wiele przyjemności. Dodatkowo propozycja Opla na ciepłe miesiące jest jedną z najtańszych w tym segmencie. Za podstawowy model wyposażony w silnik 1.4 Turbo o mocy 120 koni, trzeba zapłacić około 110 000 PLN. Niewątpliwą zaletą samochodu jest jego wygląd. Choć Cascada wizualnie bazuje na mniejszej Astrze, to dodatkowe centymetry wzdłuż i wszerz nie zachwiały sylwetką auta. Cała bryła samochodu prezentuje się zgrabnie i okazale.

Zalety

- Bardzo dobre właściwości jezdne
- Bardzo dobra jakość wykonania
- Stylowy design

Wady

- Słaba widoczność do tyłu, przy złożonym dachu
- Zbyt anemiczne podstawowe jednostki napędowe
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane