/  / Opel Astra 1.4 Turbo Dynamic - Astra na piątkę

TEST | Opel Astra 1.4 Turbo Dynamic - Astra na piątkę

Opel Astra 2016
© IBRM Samar
Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016Opel Astra 2016

Techniczna rewolucja, stylistyczna ewolucja – tak najłatwiej można określić zmiany jakie wprowadzono w nowej Astrze K, w porównaniu do jej poprzedniczki Astry J. Według zapewnień Opla, piąta generacja kompaktowego szlagieru jest najbardziej dopracowanym modelem noszącym gwiezdną nazwę. Kluczem do sukcesu ma być eliminacja wad poprzedników przy jednoczesnym zachowaniu ich zalet. Czy Oplowi się udało i nowa Astra zasługuję na mocną piątkę?

Już od 25 lat Gwiazdy marki Opel – (w języku łacińskim astra oznacza właśnie gwiazdę), walczą o utrzymanie wysokiej pozycji w segmencie kompaktów. Bitwa pomiędzy klasowymi konkurentami jest niezwykle zaciekła. Potencjalny klient ma do wyboru aż kilkanaście modeli o zbliżonym poziomie wyposażenia oraz porównywalnej palecie jednostek napędowych.

Zdobywca tytułu Car of the Year 2016, nie narzeka na brak zainteresowania. W końcu statystyki nie kłamią, Astra może pochwalić się największym wzrostem sprzedaży w Europie, a i na naszym rynku odnosi niemałe sukcesy. Wystarczy wspomnieć o drugiej lokacie na liście najlepiej sprzedawanych samochodów klasy niższej-średniej, trzeciej pozycji w rankingu ogólnym oraz szybkim wzroście zainteresowania klientów niemieckim modelem. Jaka jest zatem Astra?

W znanym stylu
Przez lata obecności Astry na rynku, moment wprowadzenia kolejnej, nowej generacji oznaczał całkowite zerwanie ze stylem poprzednika – zmianie ulegała linia nadwozia oraz wszystkie charakterystyczne elementy zewnętrzne, odpowiadające za postrzeganie auta. Wraz z „piątką” Opel trochę zaskoczył. We wrześniu 2015 roku podczas salonu we Frankfurcie nad Menem zaprezentował auto, którego ogólna koncepcja karoserii pozostała niezmieniona, jednak każdy, nawet najmniejszy detal mający wpływ na jej wygląd poddano metamorfozie. W efekcie uzyskano całkowicie nowy model o świeżej i dynamicznej stylizacji, co jednak nie przyczyniło się do przyśpieszonego postarzenia wciąż oferowanej „czwórki”.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Opel Astra
Ford Focus
Volkswagen Golf
Wersja Dynamic Trend Sport Comfortline
Cena bazowa wersji [PLN] 74 900 76 190 78 130
Długość [mm] 4 370 4 360 4 255
Szerokość [mm] 1 871 1 823 1 799
Wysokość [mm] 1 485 1 469 1 452
Rozstaw osi [mm] 2 662 2 648 2 637
Bagażnik min/max [litry] 370 / 1210 463 / 1148 380 / 1270
Masa własna/DMC [kg] 1278 / 1820 1205 / 1900 1150 / 1730
Rozmiar kół/opon 225 / 40 R17 205 / 55 R16 205 / 55 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe


Walka z kilogramami
O ile kwestia estetyki nadwozia nigdy nie stanowiła większego problemu Astry, o tyle w kolejnej generacji Opel musiał mocno popracować nad masą auta. Powszechnie krytykowaną nadwagę poprzedniczki, trzeba było skutecznie zrzucić. Konstruktorzy z postawionego zadania wywiązali się koncertowo. Waga w zależności od wersji spadła od 130, aż do 200 kg. Samo nadwozie dzięki zastosowaniu nowej, modułowej płyty podłogowej straciło 77 zbędnych kilogramów. Mimo zmniejszenia długości prawie o 5 cm (4370 mm) i rozstawu osi o 2 cm (2662 mm), udało się wygospodarować dodatkowe 35 mm przestrzeni dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Pod względem przestronności Astra V, wraca do równorzędnej walki z konkurentami, nie uchodząc już za samochód o znacznych wymiarach zewnętrznych, które nie przekładają się na przestrzeń kabiny pasażerskiej.

Największy uśmiech na twarzy pojawia się po zajęciu miejsca za kierownicą. Nie da się ukryć, że mamy kontakt z samochodem nastawionym przede wszystkim na zapewnienie odpowiednio komfortowych warunków prowadzenia. Zakres regulacji przednich foteli jest tak znaczny, że przestrzeni nie zabraknie nawet dla osób o wzroście wynoszącym ponad dwa metry. Testowany egzemplarz wyposażono w siedzenia certyfikowane przez niemiecki ruch na rzecz zdrowych pleców – AGR (dopłata 1900 zł). Szczególnie docenią je osoby spędzające wiele czasu w samochodzie lub takie, które cierpią na z wady postawy. Zakres dostępnych regulacji umożliwia nawet ustawienie szerokości oparcia. Oprócz konstrukcji foteli dostosowanej do budowy anatomicznej pleców, komfort podróży umilą dodatkowe funkcje masażu, wentylacji, podgrzewania oraz elektrycznego sterowania z pamięcią ustawień. Czego więcej potrzeba podczas długich wyjazdów?

Pasażerowie, zajmujący miejsca na tylnej kanapie również nie mają powodów do narzekań. Ilość miejsca na nogi pozwoli na przyjemną podróż nawet dla osób o wzroście powyżej 180 cm, co w klasie kompakt nie jest oczywiste. Pod względem pojemności bagażnika Astra plasuje się w środku stawki. 370 litrów pojemności, które możemy zwiększyć maksymalnie do 1210 l, jest wynikiem lepszym niż w Fordzie Focusie (363/1148 l), ale jednak ustępuje Golfowi (380/1270 l), który powszechnie uznawany jest za największego rywala bohaterki testu. Maksymalne wykorzystanie przestrzeni ułatwiają regularne kształty bagażnika oraz liczne zaczepy do mocowania ładunku.


Projekt wnętrza wzbudza bardzo pozytywne odczucia. Deska rozdzielcza ma przyjemną dla oka formę, a jakość materiałów użytych do jej wykonania jest więcej niż zadowalająca. W końcu udało się znacznie ograniczyć liczbę przycisków na panelu sterowania funkcjami pokładowymi. Zarządzanie systemem audio lub nastawami klimatyzacji jest na tyle intuicyjne i proste w swojej formie, że nie absorbuje uwagi kierowcy, ani tym bardziej nie zmusza do sięgania po instrukcję obsługi. Wszystko jest na swoim miejscu, dostępne pod ręką tam, gdzie oczekuje tego każdy kierowca, choć trochę obeznany z niemiecką motoryzacją.

Na słowa krytyki zasługuje widoczność z miejsca kierowcy. O ile obserwowanie sytuacji na drodze przed samochodem lub po jego bokach nie jest trudne, o tyle zakres pola widzenia podczas cofania należy uznać za fatalny. Mała szyba na klapie bagażnika, szeroki słupek C oraz wznosząca się ku górze dolna krawędź okien drzwi tylnych, skutecznie zasłaniają obszar obserwacji. Co jakiś czas przy wykonywaniu manewru cofania pojawia się poczucie braku kamery pokazującej sytuację za samochodem. Na szczęście tylne czujniki parkowania działają ze sporym marginesem bezpieczeństwa, a odległość od przeszkody wizualizowana jest na wyświetlaczu umieszczonym między zegarami. Niestety, Astra jest kolejnym nowoczesnym samochodem, przy tworzeniu którego design wygrał z praktycznością.

Żwawa stadnina
W testowanym aucie zamontowano wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, benzynowy silnik 1.4 Turbo o mocy 125 KM, uzyskiwanej w zakresie 4000-5600 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 245 Nm dostępnym już od 2000 obr./min. W połączeniu z 6-biegową skrzynia manualną, stanowi optymalne źródło napędu dla kierowców nie wykazujących sportowych aspiracji. Silnik żwawo reaguje na mocniejsze wciśnięcie pedału gazu i przy pełnym wykorzystaniu wszystkich pokładów mocy, umożliwia uzyskanie prędkości 100 km/h w czasie około 9 sekund. Wersja Dynamic o lekko sportowym zacięciu, jako jedyna w gamie Astry posiada możliwość jazdy w trybie Sport, uruchamianym przyciskiem na desce rozdzielczej. Po jego aktywacji następuje zmiana charakterystyki pracy silnika. Wyraźnie czuć, szybszą i bardziej zdecydowaną reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Masywna gałka lewarka skrzyni biegów świetnie leży w dłoni i zachęca do częstej zmiany przełożeń, które następują w sposób płynny, bez irytującego oporu.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Opel Astra
Ford Focus
Volkswagen Golf
Wersja Dynamic Trend Sport Comfortline
Cena bazowa wersji [PLN] 74 900 76 190 78 130
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, turbo z bezośrednim wtryskiem, R4, 16V Benzynowy, turbo z bezośrednim wtryskiem, R4, 16V Benzynowy, turbo z bezośrednim wtryskiem, R4, 16V
Pojemność silnika [cm3] 1399 998 1395
Moc [KM/obr./min] 125 / 4000 125 / 6000 125 / 6050
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 245 / 2000-3500 170 / 1400-4000 200 / 1400-4000
Skrzynia biegów 6-stopniowa, manualna 6-stopniowa, manualna 6-stopniowa, manualna
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna [km/h] 205 193 204
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,2 11,0 9,1
Spalanie miasto [l/100km] 7,3 5,7 6,7
Spalanie trasa [l/100km] 4,5 4,1 4,3
Spalanie średnie [l/100km] 5,5 4,7 5,2

Prowadzenie to mocna strona „piątki”. W nastawach układu jezdnego czuć ducha motosportu. Auto pewnie trzyma się nawierzchni, nawet przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Układ kierowniczy działa z przyjemną lekkością i bez opóźnień reaguje na polecenia prowadzącego. Wybieranie nierówności następuje w sposób wyczuwalny dla pasażerów. Szczególnie podczas poruszania się po drogach mocno połatanych lub z drobniejszymi ubytkami, pojawiają się liczne wstrząsy wpływające na obniżenie komfortu podróży. Utwardzone zawieszenie jest jednym z elementów wyposażenia Dynamic. W pozostałych odmianach Essentia, Enjoy i Elite można liczyć na bardziej komfortową charakterystykę układu jezdnego.

Bezwstydnie luksusowa?
Hasło reklamowe jakim Opel próbował zachęcić klientów do zakupu nowej Astry, podkreślało bardzo dobre wykonanie wnętrza oraz bogate wyposażenie. Po zapoznaniu się z autem od razu można stwierdzić, że do luksusu jeszcze daleka droga, ale dostępne na pokładzie elementy wyposażenia na pewno spełnią oczekiwania nawet wybrednych klientów. Już w bazowej wersji Essentia występuje seryjna klimatyzacja, ESP, światła do jazy dziennej LED, jak i elektrycznie lusterka z podgrzewaniem.

W o stopień wyższym Enjoy pojawia się dodatkowo komputer pokładowy, tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz wielofunkcyjna kierownica wykończona skórą. Dynamic próbuje rozpieścić dwustrefową klimatyzacją automatyczną, systemem multimedialnym, czujnikami zmierzchu i deszczu oraz pakietem elementów zwiększających bezpieczeństwo, w skład którego wchodzą: asystent utrzymania pasa ruchu, system rozpoznawania znaków oraz ostrzegania przed kolizją.

Jedną z ciekawszych pozycji na liście wyposażenia standardowego jest Opel OnStar. Dzięki przyciskowi zlokalizowanemu na podsufitce można połączyć się z konsultantem infolinii, który udzieli wszelkich informacji w zakresie dotyczącym samochodu. Wyjaśnienie działania funkcji menu, ustawienie nawigacji, przypomnienie o przeglądzie, a nawet zdalna diagnostyka, to niektóre możliwości jakie daje OnStar.

Dobrze skalkulowana
Astra niezależnie od generacji, jest samochodem tworzącym polski krajobraz motoryzacyjny. Od kliku miesięcy w coraz szybszym tempie na naszych drogach przybywa egzemplarzy najnowszej edycji tego modelu. W czym tkwi sekret jego popularności? Astra to dojrzały, dopracowany kompakt z bogatym wyposażeniem i dobrze skalkulowanym cennikiem. Już za 59 900 zł dostaniemy wersję z silnikiem 1.4 100 KM. Konkurencyjny Focus Trend 1.6 Ti-VCT 85 KM dostępny jest od 64 290 zł, natomiast cena VW Golf Start 1.2 TSI 85 KM startuje od 64 830 zł. Testowana Astra 1.4 Turbo Dynamic została wyceniona na 74 900 zł, w porównaniu do ofert konkurencji jest to rozsądnie skalkulowana oferta. Focus Trend Sport 1.0 EcoBoost 125 KM oferowany jest za 76 190 zł, VW Golfa Comfortline 1.4 TSI 125 – 78 130 zł, a Kia Cee’d L 1.0 T-GID – 75 540 zł.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane