/  / Olejowe ABC

Olejowe ABC

null
null

Sezon wyjazdów wakacyjnych trwa. Warto więc sprawdzić, czy samochód, którym planujemy wyruszyć w drogę, jest odpowiednio przygotowany. Po wizycie w myjni i zatankowaniu baku powinniśmy także skontrolować stan oleju, czyli jednego z najważniejszych płynów eksploatacyjnych auta.

Olej samochodowy jest jednym z kluczowych czynników decydujących o stanie technicznym silnika. Dlatego warto o olejach wiedzieć trochę więcej. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych środków smarnych, ale który spośród nich wybrać i dlaczego?

A jak analiza
Stosowanie odpowiednio dobranego dobrego oleju zapewnia płynną pracę silnika. Przede wszystkim olej – dzięki zapewnieniu ochronnej warstwy smarnej – zapobiega tarciu części metalowych jednostki i ich zużyciu. Wysoka jakość bazy olejowej oraz odpowiednie dodatki zapewniają także dodatkowe zabezpieczenie, redukując osadzanie szlamów. To wszystko pozwala zachować silnik w czystości, dzięki czemu może on działać sprawnie.

Olej, podobnie jak inne płyny eksploatacyjne znajdujące się w samochodzie, powinien być regularnie wymieniany. Zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów wymianę powinno się przeprowadzać co 15 000 do 30 000 km. Warto podkreślić, że jest to wartość uśredniona, która może zarówno wydłużyć się, jak i skrócić, ponieważ istotny wpływ na decyzję o wymianie ma nie tylko stan silnika, ale i styl jazdy.

O częstszej wymianie oleju pamiętać powinni kierowcy samochodów z silnikiem Diesla, gdyż to właśnie tam najczęściej dochodzi do wymieszania oleju silnikowego z olejem napędowym, co skraca żywotność tego pierwszego – szczególnie przy częstym hamowaniu i ruszaniu.

Zanim wymieniony olej warto wcześniej sprawdzić jego stan. Jak to zrobić bez wizyty w warsztacie? Przede wszystkim samochód trzeba zaparkować na równym podłożu. Po kilku minutach od wyłączenia silnika należy wyjąć bagnet olejowy, przetrzeć szmatką lub chusteczką, a następnie włożyć go z powrotem. Po ponownym wyjęciu na mierniku pozostanie ślad wskazujący aktualny poziom oleju.

W przypadku, gdy ślad nie będzie wyraźnie widoczny, czynność należy powtórzyć. Sprawdzając poziom oleju trzeba pamiętać, że niekorzystny jest zarówno nadmiar, jak i niedobór oleju, zaś optymalny stan znajduje się między górną a dolną kreską na podziałce.

B jak baza
Najczęściej stosowany podział olejów silnikowych wyodrębnia produkty mineralne, półsyntetyczne i w pełni syntetyczne. To, co je rozróżnia, znajduje się w tzw. bazie olejowej, którą określa się podstawowy składnik oleju. W porównaniu produktów najlepiej wypada olej syntetyczny. Zapewnia on najlepszą ochronę silnika oraz doskonale sprawdza się zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach (przykładem tego typu oleju mogą być produkty Shell Helix Ultra).

Słabiej od olejów syntetycznych oceniane są tzw. półsyntetyki, będące mieszanką mineralnych i syntetycznych baz olejowych. Najgorzej w tym zestawieniu wypadają coraz rzadziej używane oleje mineralne, które nie są w stanie zagwarantować pełnej ochrony silnika (odznaczają się gorszą odpornością na wysoką temperaturę, a co za tym idzie – trzeba częściej uzupełniać stan oleju). Ponadto oleje mineralne przyczyniają się do tworzenia większej ilość osadów niż ma to miejsce w przypadku produktów syntetycznych.

Kupując nowy olej warto pamiętać, że wybór produktu syntetycznego nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Nie należy zalewać tego typu olejem silników starszych, z dużym przebiegiem lub takich, które są w złym stanie technicznym.

C, czyli co jeszcze
Wybierając olej warto zwrócić uwagę na jego dodatki – detergenty, antyoksydanty, środki dyspersyjne, modyfikatory tarcia czy dodatki przeciwkorozyjne. Detergenty dbają o czystość silnika oraz neutralizują zagrażające mu kwasy. Antyoksydanty pomagają dłużej zachować odpowiednie właściwości oleju, zaś środki dyspersyjne usuwają szkodliwą sadzę i szlamy. Modyfikatory tarcia ułatwiają pracę ruchomych części, co z kolei podnosi wydajność paliwową. Natomiast dodatki przeciwkorozyjne zabezpieczają silnik przed korozją.

"Jeśli planując wymianę szukamy oleju o normie określonej przez producenta, ale wahamy się czy wybrać olej o lepkości 0W-30 czy 5W-30, to więcej korzyści przyniesie wybór oleju 0W-30 - przekonuje Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska. "Tak samo skutecznie chroni silnik w najwyższych obciążeniach i wysokiej temperaturze pracy, a przy rozruchu niemal natychmiast zacznie ten silnik smarować. Dobry przykładem takiego produktu jest olej z normą 504.00/507.00. Dzięki unikalnej technologii Shell PurePlus olej Shell Helix ECT C2/C3 0W-30 daje pełną moc w każdych warunkach".

Rozważając zakup i wymianę oleju warto również wcześniej zajrzeć do instrukcji samochodu, aby zapoznać się z rekomendacjami producenta. Pomocne w wyborze będą także specjalne programy (np. Shell LubeMatch), dzięki którym możemy dopasować olej do marki, modelu, rocznika i wersji posiadanego pojazdu.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane