/  / Odcinkowy pomiar prędkości prawie gotowy

Odcinkowy pomiar prędkości prawie gotowy

null
null

Jeden ze sztandarowych projektów drogowców, po wielu miesiącach przygotowań ma w końcu szanse na wdrożenie w życie. Wszystkie 29 urządzeń będzie działało…, no właśnie, kiedy?

Pierwotnie system odcinkowego pomiaru średniej prędkości miał ruszyć w wakacje, potem była mowa o końcu tego roku. Czy tak się rzeczywiście stanie? Odpowiedzialny za realizację projektu, Główny Inspektorat Transportu Drogowego zamontował do dziś 24 spośród docelowych 29 urządzeń. Ale jego przedstawiciele zarzekają się, że wszystko będzie działało najpóźniej do tegorocznego Sylwestra.  – Zgodnie ze stanem na 11 grudnia 2015 roku, w ramach systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym funkcjonują pierwsze 4 tego typu urządzenia. Pozostałe odebrane urządzenia są aktualnie konfigurowane i powinny rozpocząć rejestrowanie naruszeń w ruchu drogowym skutkujących wysyłaniem do właścicieli pojazdów wezwań do wskazania kierującego do końca tego roku – poinformował nas Łukasz Majchrzak, naczelnik wydziału analiz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. (CANARD, to komórka organizacyjna Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego).

Wcześniej przedstawiciel Centrum tłumaczył opóźnienia potrzebą zsynchronizowania startu systemu z kilkoma dodatkowymi działaniami. Pierwszym było przeprowadzenie medialnej kampanii informującej społeczeństwo o realizowanym przez CANARD „projekcie budowy centralnego sytemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, mającym na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach”. Dzięki niej kierowcy mieli się oswoić z montowanymi z urządzeniami do odcinkowego pomiaru prędkości. Druga kwestia to planowany przez drogowców pomysł wysyłania do właścicieli aut „złapanych na gorącym uczynku” zdjęć z urządzeń mierzących prędkość. Tak by nie musieli jeździć po nie do warszawskiej siedziby CANARD lub oddziałów regionalnych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.  Ostatecznie kilka tygodni temu Centrum poinformowało, że „do wezwań kierowanych do właścicieli lub posiadaczy pojazdów, wygenerowanych od dnia 30 października 2015 r. dołączana jest dokumentacja fotograficzna zarejestrowanego naruszenia”.

Na czym polega odcinkowy pomiar prędkości? System zakłada precyzyjny pomiar czasu wjazdu na kontrolowany odcinek drogi oraz czasu jego opuszczenia. Na tej podstawie - oraz przy uwzględnieniu długości przebytej przez auto drogi – jest obliczana średnia prędkość pojazdu. Jeśli jest ona wyższa niż dopuszczają przepisy, stanowi to podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie o wykroczenie. Z pomocą specjalistów z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Krakowskiej CANARD wytypował najbardziej niebezpieczne odcinki dróg krajowych, które następnie zweryfikowano m. in. pod kątem infrastruktury oraz technicznej możliwości instalacji urządzeń. Odcinkowy pomiar prędkości nie pojawi się natomiast na autostradach czy drogach ekspresowych, gdzie poziom bezpieczeństwa jest znacznie wyższy niż na drogach krajowych.

Paweł Janas

comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane