/  / Odcinkowy pomiar prędkości gotowy

Odcinkowy pomiar prędkości gotowy

null
© CANARD
nullnull

Od wtorku 20 grudnia odcinkowy pomiar prędkości działa już we wszystkich zaplanowanych wcześniej 29 lokalizacjach w Polsce. I nawet w jednej więcej.

Jak poinformowało Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), rejestracja naruszeń w ramach systemu odcinkowego pomiaru prędkości prowadzona jest od wtorku 20 grudnia w 30 miejscach na terenie Polski (patrz tabela i mapa). Jako ostatnie z planowanych, uruchomione zostały urządzenia mierzące prędkość na odcinku Łęczna-Turowola w województwie lubelskim).

29 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości Inspektorat Transportu Drogowego postawił w ramach projektu pn. „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” współfinansowanego przez Unię Europejskąze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nieoczekiwanie do systemu dołączyło jednak urządzenie w dodatkowej 30. lokalizacji. - W dniu 1 grudnia 2016 roku przekazano Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego do wyłącznego użytkowania urządzenie do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, będące własnością Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, które w dniu 2 grudnia 2016 roku włączono do systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym - czytamy w komunikacie opublikowanym przez CANARD. Chodzi o Rekowo Górne – Reda w województwie pomorskim.

ODCINKOWY POMIAR PRĘDKOŚCI
stan na 20 grudnia 2016 r.
L.p.
Miejscowość
L.p.
Miejscowość
1
Babigoszcz - Gniazdowo
16
Regut - Człekówka
2
Gietrzwałd - Naglady
17
Złota
3
Gwiazdowo - Piecki
18
Tomaszów Mazowiecki
4
Łęczna - Turowola
19
Kluki
5
Zwierki - Zabłudów
20
Łosiów
6
Sulechów
21
Tarnowskie Góry
7
Szlichtyngowa - Górczyna
22
Wilcza - Nieborowice
8
Lubin
23
Gorzyce
9
Rybitwy - Polesie
24
Gorzyce
10
Pawłowo
25
Radlin
11
Szymaki
26
Łuszczów Pierwszy
12
Karniewo
27
Kolbuszowa
13
Strachówka - Warmiaki
28
Tarnów - Ładna
14
Sochaczew
29
Krościenko Wyżne - Iskrzynia
15
Zakręt
30
Rekowo Górne - Reda


Pierwotnie odcinkowy pomiar średniej prędkości miał ruszyć w wakacje 2015 roku. Tak się nie stało, a przedstawiciele CANARD, tłumaczyli wtedy opóźnienia potrzebą zsynchronizowania startu systemu z kilkoma dodatkowymi działaniami. Pierwszym było przeprowadzenie medialnej kampanii, dzięki której kierowcy mieli się oswoić z montowanymi urządzeniami. Drugi powód opóźnień miał mieć związek z pomysłem drogowców, by do właścicieli aut „złapanych na gorącym uczynku” można było wysyłać zdjęcia z urządzeń mierzących prędkość, aby nie musieli jeździć po nie do warszawskiej siedziby CANARD lub oddziałów regionalnych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD). Ostatecznie w listopadzie 2015 roku Centrum poinformowało, że „do wezwań kierowanych do właścicieli lub posiadaczy pojazdów, wygenerowanych od dnia 30 października 2015 r. dołączana jest dokumentacja fotograficzna zarejestrowanego naruszenia”. W końcu w listopadzie ubiegłego roku ruszył sam system. Było to jednak tylko kilka fotoradarów, reszta urządzeń miała do nich dołączyć przed końcem minionego roku. Nie dołączyła. Wtedy właśnie „okazało się”, że powodem opóźnień jest brak zasilania. -  Liczymy, że większość urządzeń rozpocznie rejestrowanie naruszeń w ruchu drogowym do końca stycznia 2016 r. – prognozował na początku tego roku Łukasz Majchrzak, naczelnik wydziału analiz CANARD. Wszystkie urządzenia udało się ostateczne włączyć do systemu w grudniu tego roku.

System do odcinkowego pomiaru średniej prędkości samochodów zakłada precyzyjny pomiar czasu wjazdu na kontrolowany odcinek drogi oraz czasu jego opuszczenia. Na tej podstawie - oraz przy uwzględnieniu długości przebytej przez auto drogi – jest obliczana średnia prędkość pojazdu. Jeśli jest ona wyższa niż dopuszczają przepisy, stanowi to podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie o wykroczenie. Z pomocą specjalistów z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Krakowskiej CANARD wytypował najbardziej niebezpieczne odcinki dróg krajowych, które następnie zweryfikowano m. in. pod kątem infrastruktury oraz technicznej możliwości instalacji urządzeń. Odcinkowy pomiar prędkości nie pojawił się natomiast na autostradach czy drogach ekspresowych, gdzie poziom bezpieczeństwa jest znacznie wyższy niż na drogach krajowych.

Paweł Janas
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane