/  / Nowy układ ESP dla segmentu premium

Nowy układ ESP dla segmentu premium

Robert Bosch|
null
© Bosch
null

Bosch rozszerza aktualną, 9. generację układów wspomagania prowadzenia pojazdu o wyjątkowo wydajną wersję. Głównym elementem nowej wersji ESP jest wyjątkowo wydajna pompa powrotna, która wytwarza ciśnienie nie tylko szybko, ale też prawie bezwibracyjnie.

Podczas gdy aktualne układy stabilizacji toru jazdy wykorzystują dwa elementy tłoczące w ESP 9 jest zintegrowanych w sumie sześć tłoków, które gwarantują bardzo szybki i równomierny wzrost ciśnienia zarówno przy wysokich, jak i niskich ciśnieniach.

Dzięki temu układ może szybko i efektywnie reagować, nie dopuszczając do sytuacji krytycznych, ale także łagodnie interweniować, co jest pożądane w funkcjach takich jak automatyczne hamowanie na suchej nawierzchni czy też układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC z funkcją Stop&Go.

Pomocne są tutaj dwa dodatkowe czujniki ciśnienia umieszczone w agregacie hydraulicznym. Ze względu na spokojną pracę pompy mniej drgań jest przenoszonych na karoserię, co praktycznie eliminuje powstawanie odgłosów i drgań na pedale hamulca.

Najbardziej zaawansowana wersja dziewiątej generacji ESP
Bosch jako pierwszy producent wprowadził do produkcji seryjnej elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy i od tamtej pory stale go rozwija. Szczególną wagę przy projektowaniu nowej, dziewiątej już generacji układu przyłożono do dużej elastyczności. Dlatego zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie mają w większości konstrukcję modułową.

Wersja podstawowa ESP 9 oferuje kompleksową ochronę w sytuacjach krytycznych. Wersja ESP 9 plus umożliwia dodatkowo realizację szeregu popularnych funkcji wspomagających: od układu wspomagania jazdy na wzniesieniach Hill Hold Control aż do układu adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC (Adaptive Cruise Control) z funkcją Stop&Go.

Wersja ESP 9 premium oferuje w zasadzie wszystkie możliwe układy wspomagania: asystent pasa ruchu, asystent hamowania awaryjnego, inteligentny tempomat, ale także funkcje poprawiające bezpieczeństwo i komfort jazdy jak np. indywidualny dla każdego z kół rozkład momentu obrotowego, tzw. Torque Vectoring i wiele innych.

O rodzaju funkcji i zakresie ingerencji lub wspomagania decydują producenci samochodów, nadając określonym markom i modelom indywidualny charakter.

Pomimo wzrostu funkcjonalności układ ESP 9 premium jest mniejszy i o około 800 g lżejszy od swojego poprzednika. W ten sposób firma Bosch pomaga producentom pojazdów w realizacji ważnego celu, jakim jest obniżanie wagi całkowitej nowych modeli.

Nowa wersja odznacza się także dłuższą żywotnością dzięki zastosowaniu udoskonalonej pompy powrotnej.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane