/  / Nowy silnik 1.2 Turbo Toyoty

Nowy silnik 1.2 Turbo Toyoty

Toyota|
null
© Toyota
null

W lipcu br. pod maską zmodernizowanej Toyoty Auris zadebiutuje całkowicie nowa jednostka benzynowa z turbosprężarką, opracowana od podstaw przez Toyota Motor Corporation w Japonii.

Opracowana od podstaw jednostka benzynowa Turbo o pojemności 1197 cm3 rozwija moc 116 KM i moment obrotowy 185 Nm, w zakresie już od 1500 do 4000 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w kompaktowym Aurisie zajmuje 10,1 sekundy, a elastyczność na V biegu od 80 do 120 km/h wynosi tylko 13,7 s. Pojazd wyposażony w nową jednostkę Turbo osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Te dobre osiągi są uzyskiwane przy niskim poziomie zużycia paliwa i niskiej emisji C02 — Auris 1.2 Turbo zużywa  w cyklu mieszanym tylko 4,7 l/100 km i emituje 109 g/km CO2.


Wysoki moment obrotowy już przy niskiej prędkości obrotowej silnika
Wysoki moment obrotowy o optymalnym przebiegu jest zapewniony przez zintegrowane działanie turbosprężarki o małej bezwładności, systemu VVT-iW oraz bezpośredniego wtrysku paliwa D-4T. Odpowiednie zharmonizowanie tych elementów powoduje natychmiastową reakcję na wciśnięcie pedału gazu.


Od cyklu Otto do cyklu Atkinsona
System VVT-i (Variable Valve Timing - intelligent) steruje otwarciem zarówno zaworów dolotowych, jak i wylotowych. Pozwala maksymalizować moment obrotowy przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika. System Variable Valve Timing - intelligent Wide (VVT-iW) ma dodatkową właściwość opóźniania zamykania zaworu dolotowego, dzięki czemu silnik może pracować zarówno w cyklu Otto, jak i Atkinsona. Drugi z nich jest używany przy krańcowo niskim obciążeniu, kiedy zawór dolotowy pozostaje otwarty przez pewien czas, po tym jak rozpoczął się suw sprężania, pozwalając, by część porcji powietrza została wypchnięta z powrotem do układu wylotowego. W wyniku tego efektywny suw sprężania zostaje skrócony. Zmniejszone są straty zasysania powietrza, ponieważ nacisk na tłok jest mniejszy, a przepustnica może być otwarta szerzej.

Szybki i płynny system Start & Stop
W silniku 1.2 Turbo zastosowano nowy rozrusznik, skonstruowany tak, by zapewnić szybki i płynny start silnika. Kiedy system wyłącza silnik, rozrusznik utrzymuje tłok w połowie suwu sprężania. Podczas ponownego uruchomienia w pierwszym cylindrze następuje wtrysk bezpośredni, powodując uwarstwienie mieszanki. Poprzez opóźnienie zapłonu, powstrzymywany jest wzrost momentu obrotowego, aby zapobiec nadmiernemu wzrostowi obrotów i tym samym zapewnić spokojny i pewny start.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane