/  / Nowy Passat zaprasza do środka

Nowy Passat zaprasza do środka

Volkswagen|
null
© Volkswagen
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Jak zapowiada niemiecki producent, Passat nowej generacji jest pierwszym Volkswagenem wyposażonym w system Active Info Display oraz wyświetlacz Head-up.

Dzięki modułowej platformie MQB, na której opiera się nowy Volkswagen, uzyskano większą przestronność kabiny pasażerskiej.

Dwa przykłady: mimo że nowy Passat jest o 2 mm krótszy niż poprzednik, długość wnętrza zwiększyła się o 33 mm. Większy jest także bagażnik: w Variancie pojemność wzrosła o 47 litrów do 650 litrów, a w przypadku załadowania po dach – do 1780 litrów. W przypadku sedana pojemność jest o 21 litrów większa i wynosi 586 litrów.

Poziomy pas wentylacji
Zdefiniowane na początku prac rozwojowych zadanie stworzenia lekkiego i przestronnego wnętrza styliści zrealizowali wprowadzając smukłą deskę rozdzielczą z konsekwentnym, horyzontalnym układem. Z formą kokpitu koresponduje stylistycznie tapicerka przednich drzwi. Centralny element stylistyczny deski rozdzielczej stanowią wloty wentylacji, rozciągające się jako pas przez całą szerokość wnętrza i sprawiające wrażenie elementu dekoracyjnego.

W nowym Passacie nie ma zatem żadnych oddzielnych wlotów wentylacji, lecz ciągły element konsekwentnie łączący formę z funkcją, przerywany tylko przez wskaźniki i umieszczony na środku zegar analogowy. Wymiary wlotu wentylacji nie tylko zdominowały stylistykę deski rozdzielczej, lecz również mają pozytywny wpływ zarówno na funkcję klimatyzacji, jak i na akustykę jej pracy.

Stylowe oświetlenie wnętrza
Pod pasem wlotów wentylacji i dekoracyjną osłoną znajduje się bardzo wąski pas oświetlenia Ambiente, rozciągnięty aż na drzwi. Emitowane światło tworzy ciekawą inscenizację wnętrza. Inscenizacja rozpoczyna się już w momencie otwarcia centralnego zamka pilotem lub przy użyciu Keyless Access. Zapala się wtedy delikatnie najpierw centralna lampka w podsufitce i ciepłe oświetlenie konsoli środkowej, następnie podświetlone zostają od wewnątrz klamki drzwi i zapala się wąski pasek w desce rozdzielczej i w poszyciu drzwi (kolory – cyjan, biały i bursztynowy oraz intensywność można wybrać w menu Car w systemie Infotainment).

Prawie równocześnie pojawia się także oświetlenie przestrzeni wokół nóg. Po włączeniu zapłonu pas świateł oraz oświetlenie wskaźników staje się intensywniejsze, a wszystkie pozostałe źródła światła przyciemniają się do indywidualnie ustawionego poziomu.

Po wyłączeniu silnika wszystkie źródła światła zwiększają intensywność, aby ułatwić orientację.
 
Architektura zorientowana na kierowcę
Styliści Volkswagena przyłożyli szczególną wagę do zorientowanego na kierowcę układu przedniej części kabiny. Wychodząc od centralnej pozycji kierowcy, deska rozdzielcza lekko unosi się po obu stronach wskaźników w kierunku przedniej szyby. Taki układ znacznie poprawia ergonomię.
 
Konsola środkowa cechuje się przejrzystością i łatwością obsługi. Wbudowano w nią dobrze widoczny system Infotainment, pod nim znajduje się panel klimatyzacji. Ponieważ konsola między kierowcą a pasażerem wznosi się w kierunku systemu Infotainment, dźwignia zmiany biegów również znajduje się dość wysoko, co jest korzystne pod względem ergonomii.

Active Info Display
Po raz pierwszy Volkswagen wprowadzi na rynek w nowym Passacie wyświetlacz wielofunkcyjny z interaktywną formą prezentacji informacji – Active Info Display. Wszystkie wskaźniki są czysto wirtualne, generowane przez oprogramowanie. Tylko umieszczone w dolnej części wyświetlacza lampki kontrolne mające wpływ na bezpieczeństwo są wykonane jako hardware.

Informacje z nawigacji mogą być prezentowane w formacie 2D i 3D. Przekątna ekranu to 12,3 cala. Rozdzielczość ekranu 1440 x 540 pikseli pozwala na precyzyjne i interaktywne przedstawienie graficzne wszystkich detali.

Na przykład w trybie nawigacji prędkościomierz i obrotomierz przesuwają się na bok ekranu, by zostawić więcej miejsca na mapę. W zależności od potrzeby w powierzchnie wyświetlania prędkościomierza i obrotomierza mogą być włączone takie informacje jak funkcje nawigacji i systemów wspomagających. Informacje z systemu Infotainment (na przykład zdjęcia z kontaktów w telefonie lub okładki płyt) mogą być również prezentowane na Active Info Display.

Volkswagen będzie oferował Active Info Display jako alternatywę dla wskaźników analogowych.

Wyświetlacz Head-up
Jako pierwszy Volkswagen, nowy Passat będzie oferowany w przyszłości także z wyświetlaczem Head-up. Wyświetla on ważne informacje jak prędkość czy piktogramy nawigacji bezpośrednio w zasięgu wzroku kierowcy. Dzięki projekcji przez wyświetlacz Head-up kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, aby zarejestrować informacje takie jak na przykład szybkość jazdy.

Dzięki wyświetlaniu ostrzeżeń w bezpośrednim zasięgu wzroku kierowcy czas reakcji ulegnie znacznemu skróceniu. Wyświetlacz Head-up Passata jest "rozwiązaniem kombinowanym". Dane wyświetlane są na przezroczystym ekranie, który wysuwa się przed przednią szybą samochodu. Udało się przy tym uzyskać jakość porównywalną ze znacznie droższymi systemami wyświetlającymi informacje bezpośrednio na przedniej szybie. Nieużywany wyświetlacz chowa się w desce rozdzielczej i jest szczelnie zamknięty.

Kierowca ma wrażenie, że informacje wyświetlane są około dwa metry przed Passatem. Rezultat? W związku z faktem, że oczy nie muszą nieustannie zmieniać akomodacji między drogą a wskaźnikami, o wiele mniej męczą się podczas długich tras. Wyświetlacz Head-up aktywowany jest oddzielnym elementem obsługowym obok pokrętła świateł.

Kierowca może sam wybrać w menu systemu Infotainment, które informacje mają być wyświetlane: aktualna prędkość, dozwolona prędkość, wskazówki nawigacji, informacje systemów wspomagających lub ostrzeżenia.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane