/  / Nowy Mercedes SLK w zbliżeniu

Nowy Mercedes SLK w zbliżeniu

Mercedes-Benz|
null
© Mercedes-Benz
nullnullnullnullnullnull

Nowy SLK to światowa premiera panoramicznego dachu vario z technologią Magic Sky Control, pozwalającą go przełączać za jednym dotknięciem przycisku z jasnego na przyciemniony.

Nie zapomniano przy tym o osiągach, które gwarantują nowe 4- i 6-cylindrowe silniki wysokiej mocy wyposażone seryjnie w funkcję Eco start/stop.  

„Nowy SLK odgrywa rolę trendsettera jak żaden inny - uważa Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars. „Jestem pewien, że dzięki swemu pełnemu namiętności designowi, swojemu szlachetnemu wnętrzu i swojej skromności na stacji benzynowej będzie również w przyszłości dostarczał niezwykłej radości na drodze i umacniał swój status kultowego roadstera”.

Tutaj przeczytać można o innych nowościach modelowych marki Mercedes-Benz, które w bieżącym roku są zapowiadane na rynku polskim. Warto podkreślić, że w 2011 koncern hucznie obchodzi rocznicę 125 lat od dnia, kiedy to Carl Benz otrzymał patent na swój trójkołowiec.

Nowy Mercedes-Benz SLK to jednak znacznie więcej niż pojedyncze atrakcje. Jak zapewnia niemiecki producent, w każdej dyscyplinie zajmuje on czołową pozycję i zapewnia radość z jazdy pod każdym względem.

Wyraziste wzornictwo
Projektanci przygotowali dla SLK szatę pokazującą jego klasyczne proporcje roadstera. Za długą maską leży przesunięta do tyłu, kompaktowa część pasażerska i krótki tył. SLK wabi kluczowymi bodźcami, które charakteryzowały wszystkie roadstery Mercedes-Benz i z wielu z nich uczyniły ikony automobilizmu.

Pierwszym elementem, na który zwraca się uwagę, jest atrapa chłodnicy. Umożliwia ona zastosowanie długiej, proporcjonalnej maski i razem z uciekającymi do tyłu krawędziami świateł. Decyduje od razu o dynamicznym charakterze roadstera. Szerokiej atrapie dodano dużej wielkości gwiazdę Mercedesa i mocno podkreślone żebra chromowane w partii czołowej. Uzupełnieniem przodu są reflektory o wyraźnym kształcie.

Oblicze nowego SLK przypomina legendarny model 190 SL z lat 1950-tych, przez wielu uważany za "pra-SLK". Projektanci myśleli jednak nie tylko o przeszłości, lecz świadomie nadali nowemu obliczu SLK cechy bliskiego pokrewieństwa z nowym „skrzydlakiem“ (Mercedes-Benz SLS AMG) i z nowym CLS.

Mimo charakterystycznego, stromo uniesionego przodu i dużej partii czołowej współczynnik oporu powietrza cx osiąga niedostępną dla roadsterów wartość 0,30 (poprzednik 0,32).

Zwarty, elegancki kształt linii bocznej o klasycznych dla roadstera proporcjach również może się podobać i już na pierwszy rzut oka obiecuje sportowy charakter i radość z jazdy. Precyzyjne detale podkreślają staranność pracy projektantów Mercedesa.

I tak na przykład zaokrąglenie ukrywa szczelinę bagażnika, która nie zakłóca linii bocznej jak przy podobnych konstrukcjach dachu. Kratka wentylacyjna w przednim zderzaku z chromowaną końcówką przypomina roadstera Mercedes-Benz z lat 1950-tych.

W nowym SLK jest to doskonały w formie punkt wyjścia dla charakterystycznej linii, ciągnącej się do muskularnego zderzaka tylnego i nadającej w ten sposób bokom stylu i elegancji przez wykorzystanie światła i cienia. Analogicznie w charakterystyczną linię przechodzi też optycznie górna krawędź szerokich świateł tylnych, wykonanych po raz pierwszy w technologii LED.

Wnętrze
Przy najbardziej kompaktowych wymiarach w swojej klasie SLK ma wyjątkowo obszerne wnętrze. Projektanci stworzyli wyposażenie wnętrza zapewniające kierowcy i pasażerowi doskonałe samopoczucie. O wyglądzie wnętrza decyduje sportowy charakter, przemyślana ergonomia i szlachetne, naturalne materiały, zastosowane z miłością do detalu i wielkim talentem rzemieślniczym. Już w wersji bazowej połyskuje konsola środkowa i inne elementy ozdobne ze szczotkowanego aluminium. Opcjonalnie dostępne jest wyposażenie w drewnie orzech ciemnobrązowy błyszczący lub jesion czarny błyszczący.

Cztery wpuszczone w deskę rozdzielczą, galwanizowane okrągłe dysze wentylacyjne, formalnie zapożyczone z SLS podkreślają przynależność do rodziny sportowych samochodów Mercedes-Benz.

Duże okrągłe zegary SLK osłaniają z obu stron wyświetlacz pokazujący informacje komputera pokładowego. Pośrodku deski rozdzielczej znajduje się kolorowy wyświetlacz przeznaczony dla komunikacji i rozrywki, dobrze widoczny zarówno z miejsca kierowcy jak i pasażera. U góry deski rozdzielczej króluje opcjonalnie elegancki zegar analogowy, który jako niezwykły detal delikatnie podkreśla stylowy charakter wozu.

Innymi detalami wnętrza wysokiej jakości są między innymi spłaszczone u dołu wielofunkcyjne koło kierownicy z grubym skórzanym  wieńcem oraz oferowana opcjonalnie odbijająca promienie słoneczne skóra, która znacznie redukuje stopień rozgrzewania się okrytych nią powierzchni, stylowe oświetlenie Ambiente z zastosowaną po raz pierwszy barwą czerwoną i (tak samo jak w przypadku poprzednika) ogrzewanie obszaru głowy Airscarf.

Magic Sky Control
W nowym SLK po raz pierwszy oferuje się do wyboru trzy warianty lekkiego dachu vario, który w ciągu kilku sekund za jednym naciśnięciem przycisku przemienia roadstera w coupe z „prawdziwym” dachem:
- wersja podstawowa to dach lakierowany w kolorze nadwozia;
- alternatywnie dostępny jest panoramiczny dach vario z przyciemnianym szkłem;
- nowością w skali światowej jest wariant trzeci: panoramiczny dach vario z funkcją Magic Sky Control.

Jest to szklany dach, który za jednym dotknięciem przycisku można przełączać z jasnego na przyciemniony i odwrotnie; jasny jest prawie zupełnie przezroczysty i nawet przy niskich temperaturach powietrza daje poczucie jazdy z odkrytą głową; przyciemniony daje przyjemny cień i przy silnym promieniowaniu słonecznym zapobiega nagrzewaniu się wnętrza.

Innowacyjny system wiatrołapu Airguide
Komfortową alternatywą dla dodatkowej osłony przed wiatrem jest w nowym SLK opracowany przez inżynierów ds. aerodynamiki Mercedesa nowy patent w postaci tarcz obrotowych. Składa się on z przezroczystych tarcz z tworzywa, umieszczonych odchylnie na tylnej ścianie pałąków bezpieczeństwa. Kierowca i pasażer mogą je błyskawicznie przechylić do środka pojazdu, zatrzymując w ten sposób ostry powiew od tyłu. Nieużywane tarcze znikają w sposób prawie niewidoczny za pałąkami bezpieczeństwa.

Gama silnikowa
Przy wprowadzeniu SLK na rynek dostępne będą do wyboru trzy modele, wszystkie z silnikami z bezpośrednim wtryskiem.

Czterocylindrowe silniki SLK 200 BlueEfficiency i SLK 250 BlueEfficiency przy pojemności skokowej 1796 cm3 osiągają moc odpowiednio 135 kW (184 KM) lub 150 kW (204 KM). SLK 200 BlueEfficiency charakteryzuje się najniższą emisją CO2 w swoim segmencie. Z udoskonaloną, siedmiostopniową automatyczna skrzynią biegów 7G-Tronic Plus zużywa on 6,1 litra benzyny super (w trybie mieszanym wg NECJ) na 100 kilometrów. Odpowiada to emisji 142 g CO2 na kilometr. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h nasz sportowiec potrzebuje 7,0 sekund. Jego prędkość maksymalna wynosi 237 km/h (z skrzynią manualną 240 km/h).

SLK 250 BlueEfficiency jest wyposażony na początek w automatyczną skrzynię biegów 7G-Tronic Plus (w późniejszym terminie będzie dostępna 6-biegowa skrzynia mechaniczna) i zużywa 6,2 l (w trybie mieszanym wg NECJ) na 100 kilometrów (144 g CO2 na kilometr). Z postoju do 100 km/h rozpędza się w 6,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 243 km/h.

Silnik V6 SLK 350 BlueEfficiency przy 3498 cm3 pojemności skokowej osiąga moc 225 kW (306 KM). Przyspiesza przy tym od 0 do 100 km/h w ciągu 5,6 sekundy (prędkość maksymalna 250 km/h, ograniczona elektronicznie). Jego zużycie paliwa wynosi 7,1 l (w trybie mieszanym wg NECJ) na 100 kilometrów (167 g CO2 na kilometr). Silnik V6 to zupełnie nowa konstrukcja. Jego najważniejsze cechy: wtrysk bezpośredni trzeciej generacji, wtryskiwacze piezoelektryczne, wieloiskrowa cewka zapłonowa.

Wyjątkowa wydajność w porównaniu z modelami poprzednimi charakteryzująca się nawet o 24% obniżonym zużyciem paliwa jest zasługą m.in. stosowanego także w innych modelach systemu Eco start/stop.

Układ zawieszenia
Również zawieszenie jest dostępne w trzech wersjach:
- seryjnie oferowane jest konwencjonalne zawieszenie na sprężynach stalowych;
- zawieszenie sportowe z twardymi sprężynami i amortyzatorami zapewnia konsekwentnie sportowe odczucia podczas jazdy;
- alternatywnie dostępny jest pakiet dynamiczny, zawierający m.in. regulowany elektronicznie, w pełni automatyczny układ amortyzacji. Dzięki temu także na złych drogach samochód może jeździć gładko, a jednocześnie charakteryzuje się wysoką dynamiką jazdy.

W skład pakietu Dynamic wchodzi też bardziej bezpośredni układ kierowniczy i stworzony przez Mercedes-Benz Torque Vectoring Brake (TVB). W porównaniu ze standardowym układem kierowniczy, układ zwiększa zwrotność i poprawia reakcję, obniżając jednocześnie siłę potrzebną przy parkowaniu. TVB przez hamowanie wewnętrznego tylnego koło w obszarze granicznym wytwarza w ułamku sekundy określony ruch obrotowy pojazdu wokół osi pionowej. SLK stabilizuje się wtedy bez utraty dynamiki i precyzyjnie, w sposób opanowany wchodzi w zakręt.

Bezpieczeństwo pasażerów
Strukturę szkieletu nadwozia nowego SLK jeszcze bardziej udoskonalono. Pokrywa silnika i błotniki są więc teraz wykonane z aluminium. W kwestii bezpieczeństwa samochód ustala nowe standardy.

Trzecia generacja samochodu korzysta z licznych systemów pomocniczych. Jest wśród nich montowany seryjnie, wyprodukowany przez Mercedes-Benz system rozpoznawania zmęczenia Attention Assist i opcjonalnie przewidujący system ochrony pasażerów Pre-Safe oraz hamulec Pre-Safe, który autonomicznie hamuje w obliczu groźby zderzenia czołowego.

Także w SLK Mercedes-Benz góruje więc znacznie nad wymogami obowiązujących norm bezpieczeństwa. Opcjonalnie dostępne są także inne systemy asystenckie:
- układ automatycznego utrzymywania odległości Distronic Plus automatycznie reguluje odległość od poprzedzającego pojazdu. W razie potrzeby wyhamowuje pojazd aż do zatrzymania i ponownie go przyspiesza;
- inteligentny system oświetlenia ILS oferuje pięć funkcji (statyczne doświetlanie zakrętów, światła drogowe, autostradowe, dynamiczne doświetlanie zakrętów i rozszerzona funkcja świateł przeciwmgielnych), które włączają się odpowiednio do sytuacji jazdy;
- asystent limitu prędkości, za pomocą kamery umieszczonej na wewnętrznej stronie przedniej szyby, może rozpoznawać obowiązujące limity prędkości (znaki drogowe) i sygnalizuje rozpoznane ograniczenie na wyświetlaczu na desce rozdzielczej lub na wyświetlaczu centralnym.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane