/  / Nowy Jeep Grand Cherokee 2014 i gama silnikowa

Nowy Jeep Grand Cherokee 2014 i gama silnikowa

Jeep|
null
© Jeep
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Jeep Grand Cherokee MY2014 napędzany jest do wyboru 3-litrowym turbodieslem V-6 Common Rail o bezpośrednim wtrysku paliwa w technologii MultiJet II lub jednym z trzech silników benzynowych.

Motory benzynowe to 3,6-litrowy V-6 Pentastar, HEMI V-8 o pojemności 5,7 litra albo 6,4-litrowy HEMI V-8, przeznaczony dla wersji wyczynowej Grand Cherokee SRT.

Nowa 8-biegowa skrzynia automatyczna
Zarówno 3,0-litrowy turbodiesel V-6 jak i każdy z trzech silników benzynowych nowego Grand Cherokee współpracuje z nową, 8-biegową automatyczną skrzynią przekładniową, która obok szybszej i płynniejszej pracy pozwala wyraźnie obniżyć zużycie paliwa przy zauważalnej poprawie dynamiki jazdy szosowej.

Montowana po raz pierwszy w samochodzie marki Jeep, 8-biegowa przekładnia automatyczna stanowi istotny element podwyższenia komfortu jazdy. Do optymalizacji płynności jej działania w zależności od bieżących warunków drogowych służy kilkanaście map schematu zmiany przełożeń.

"Inteligentne" oprogramowanie uwzględnia takie czynniki zmienne jak przebieg momentu obrotowego, przypadki redukcji biegu (kick-down) czy przeciętna prędkość w celu aplikacji odpowiedniej mapy zmiany przełożeń. Pozwala to w sposób niemal idealny dostosować pracę skrzyni biegów do stylu jazdy kierowcy i praktycznie wszystkich warunków drogowych, również pod kątem oszczędności paliwowej.

Sterowany elektronicznie 8-biegowy automat potrafi zmieniać mapę przełożeń w trakcie jazdy, a manualny wybór przełożeń i sterowanie funkcją Electronic Range Select odbywać się może przy pomocy łopatek pod kołem kierownicy.

Skuteczność i szeroki zakres przełożeń skrzyni to gwarancja optymalnej ekonomiki paliwowej poprzez dobór możliwie najniższej prędkości obrotowej silnika podczas jazdy miejskiej i autostradowej. Zwiększenie liczby zakresów przełożeń pozwoliło także ograniczyć liczbę "dziur" występujących zazwyczaj podczas zmiany biegów "w górę" lub ich redukcji.

Przekładnia posiada cztery zestawy kół zębatych i pięć wielopłytkowych zespołów sprzęgłowo-hamulcowych, z których tylko dwa działają jednocześnie. Mniejsza liczba aktywowanych jednocześnie zespołów sprzęgłowo-hamulcowych oznacza zmniejszenie wewnętrznych strat ciernych, a więc w konsekwencji obniżenie zużycie paliwa.

Oferowaną jedynie w wersji modelowej Grand Cherokee SRT 2014 nowością jest system kontroli startu Launch Control, sparowany z automatyczną 8-biegową skrzynią przekładniową. System ten naśladuje niejako zachowania profesjonalnego kierowcy w koordynacji parametrów silnika, skrzyni biegów, układu przeniesienia napędu, systemu stabilizacji toru jazdy i zawieszenia pod kątem modelowego startu stojącego.

Przycisk Launch Control znajduje się obok stylizowanego w kształcie litery "T" selektora przekładni automatycznej, a podstawowym zadaniem tego systemu jest optymalizacja przebiegu przyspieszeń na odcinkach prostych.

Na osiągi Grand Cherokee SRT MY 2014 wymierny wpływ ma także modyfikacja zmiennego rozdziału momentu obrotowego przez skrzynkę rozdzielczą oraz kalibracja dynamicznych nastawów systemu Selec-Track w trybie wyścigowym (Track). Załączenie tego trybu kieruje 70% dostępnego momentu obrotowego na oś tylną, w celu zwiększenia precyzji kierowania na łuku aż do wyjścia na prostą.

Kolejną nowością w Grand Cherokee SRT 2014 jest możliwość wyboru zakresów pracy skrzyni biegów niezależnie od działania systemu Selec-Track. Przełączanie pomiędzy zakresami Drive i Sport bez ingerencji w nastawy wysokości zawieszenia programu stabilności czy międzyosiowy rozdział momentu obrotowego odbywa się jednym ruchem selektora automatycznej skrzyni przekładniowej.

Turbodiesel V-6 MultiJet II o pojemności 3 litrów
Turbodiesel V-6 o pojemności skokowej 3,0 litrów wytwarza moc maksymalną 250 KM przy 4000 obr/min i moment obrotowy 570 Nm przy 2000 obr/min. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi według danych fabrycznych około 7,5 l/100 km, a emisja dwutlenku węgla (CO2) 198 g/km, tj. odpowiednio 10 oraz 9% mniej niż poprzednio.

Silnik ten dostępny jest także w wersji Low-Output o mocy obniżonej do 190 KM przy 4000 obr/min i momencie obrotowym 440 Nm w zakresie 1600-2800 obr/min.

Technologia Multijet II wykorzystująca specjalnie zestrojone zawory elektromagnetyczne umożliwia wykonanie nawet 8 wtrysków paliwa podczas jednego cyklu z możliwością kontroli profilu czasowego dwóch kolejnych wtrysków głównych IRS (Injection Rate Shaping), co w porównaniu z tradycyjnym układem wtryskowym pozwala ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin przy radykalnym obniżeniu poziomu głośności.

Kompaktowy i lekkiej konstrukcji tubodiesel V-6 ma kadłub o kącie rozwarcia cylindrów 60 stopni, wykonany ze stopu żelazowo-grafitowego (CGI). Głowice cylindrów ze stopu aluminium mieszczą cztery zawory na każdy cylinder, sterowane podwójnymi wałkami rozrządu z napędem łańcuchowym. Również aluminiowa jest dwuczęściowa miska olejowa.

Precyzję zasilania w paliwo zapewnia system wtryskowy typu common-rail o ciśnieniu roboczym 1800 bar.

Kolektory wydechowe wykonane są z odlewu żeliwnego. Podstawowym elementem kontroli emisji spalin jest zamknięty katalizator utleniający oraz stanowiący wyposażenie seryjne filtr cząstek stałych (DPF). Celem spełnienia wymogów normy Euro 5+ zastosowano system recyrkulacji spalin z zaworem EGR sterowanym elektrycznie oraz wysokowydajną chłodnicę EGR z zaworem upustowym.

Jeep Grand Cherokee 2014 napędzany 3-litrowym silnikiem V-6 CRD zdolny jest do holowania przyczepy o najwyższej w tej klasie pojazdów masie 3500 kg (2949 kg w wersji modelowej Grand Cherokee Summit).

Silnik benzynowy Pentastar V-6 o pojemności 3,6 litra
Jeep Grand Cherokee był pierwszym pojazdem napędzanym przez nową jednostkę benzynową Pentastar V-6 o pojemności 3,6 litra konstrukcji Chrysler Group. Silnik ten posiada dwa podwójne wałki rozrządu w głowicach cylindrów (DOHC), a jego kadłub o kącie rozchylenia cylindrów 60 stopni wykonany jest z wysokociśnieniowego odlewu aluminiowego.

Wyposażony w system zmiennych faz rozrządu (VVT) Pentastar V-6 rozwija moc maksymalną 286 KM przy 6350 obr/min i moment obrotowy 347 Nm przy 4300 obr/min, a jego zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi według producenta około 10,4 l/100 km.

Na rynkach europejskich 3,6-litrowy silnik benzynowy Penstar V-6 oferowany będzie we wszystkich wersjach modelowych Grand Cherokee 2014.

Silnik benzynowy HEMI V-8 MDS o pojemności 5,7 litra
Oprócz silnika Pentastar V-6 oferta jednostek napędowych Grand Cherokee 2014 obejmuje także legendarny silnik benzynowy HEMI V-8 MDS (Multi-displacement System/zmiennej pojemności czynnej) o pojemności 5,7 litra wyposażony w system zmiennych faz rozrządu VVT. Jego moc maksymalna wynosi 352 KM przy 5200 obr/min, moment obrotowy 520 Nm przy 4200 obr/min, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym (dzięki MDS) nie przekracza według danych fabrycznych 13 l/100 km.

System MDS w sposób niezauważalny zmienia tryb pracy z ośmiocylindrowego na niemniej płynny czterocylindrowy w sytuacjach zmniejszonego zapotrzebowania na moc lub odwrotnie, gdy niezbędna jest pełna siła napędu V-8. Pozwala to optymalizować zużycie paliwa bez uszczerbku dla osiągów ani potencjału użytkowego pojazdu.

Jeep Grand Cherokee 2014 napędzany 5,7-litrowym silnikiem V-8 MDS zdolny jest do holowania przyczepy o najwyższej w tej klasie pojazdów masie 3500 kg (2949 kg w wersji modelowej Grand Cherokee Summit).

Na rynkach europejskich 5,7-litrowy silnik benzynowy V-8 MDS oferowany będzie dla wersji modelowych Grand Cherokee Summit i Overland 2014.

Silnik benzynowy V-8 HEMI Fuel Saver o pojemności 6,4 litra
Jeep Grand Cherokee SRT napędzany jest nowym silnikiem 6,4 HEMI V-8 wyposażonym w system Fuel Saver Technology, który dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów w sytuacjach, gdy pełna moc V-8 nie jest potrzebna, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin do atmosfery.

Jednostka ta rozwija moc maksymalną 468 KM przy 6250 obr/min i moment obrotowy 624 Nm przy 4100 obr/min. Napędzany silnikiem 6.4 HEMI V-8 Jeep Grand Cherokee SRT 2014 osiąga modelowe przyspieszenie 0-100 km/h ze startu stojącego w czasie 5 sekund oraz prędkość maksymalną 257 km/h, a droga hamowania od 100 do 0 km/h wynosi zaledwie 35 metrów.

Eco Mode
Nowością w Grand Cherokee MY 2014 jest funkcja Eco Mode, która poprzez optymalizację zmiany przełożeń przekładni automatycznej i działania elektronicznej przepustnicy w sposób znaczący wpływa na spadek zużycia paliwa. Funkcja ta aktywuje się w momencie rozruchu silnika, lecz można ją wyłączyć przyciskiem na konsoli centralnej, jeżeli zamiarem kierowcy jest zwiększenie dynamiki osiągów podczas sportowej jazdy.

Eco Mode współpracuje z zawieszeniem pneumatycznym Quadra-Lift (nie wszystkie wersje modelowe są weń wyposażone), celem poprawy aerodynamiki pojazdu oraz z systemem dezaktywacji cylindrów MDS/Fuel Saver silnika V-8, gdy pełna moc napędu nie jest w danej chwili potrzebna.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane