/  / Nowy Hyundai Tucson – pierwsza jazda

TEST | Nowy Hyundai Tucson – pierwsza jazda

IBRM Samar|
Hyundai Tucson 2015
© IBRM Samar
Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015Hyundai Tucson 2015

Nie od dziś wiadomo, że SUV-y są w modzie. Zwiększony prześwit, wyższa pozycja za kierownicą, a także więcej przestrzeni we wnętrzu to atrybuty, których poszukuje coraz więcej osób. Producenci mają oczy szeroko otwarte i starają się sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów. Nie śpią również włodarze Hyundaia, wprowadzając na rynek model Tucson (czyt. Tuson), na który zwrócone są obecnie wszystkie zainteresowane spojrzenia.

Tucson tak naprawdę znany już jest Europejczykom, bowiem w latach 2005 – 2010 na Starym Kontynencie oferowana była pierwsza generacja modelu. Druga, zgodnie z obowiązującą w Europie nomenklaturą z przedrostkami „i” oraz „ix”, uzyskała emblemat ix35. Jednak nie wszędzie nastąpiła analogiczna zmiana. W Stanach Zjednoczonych i Korei Płd. w dalszym ciągu był to Tucson. Teraz producent postanowił przywrócić dawną nazwę pod pretekstem stworzenia oferty globalnej. Koreańczycy robią wszystko, aby w tej klasie ich produkt stał się numerem jeden, stawiając przy tym mocne argumenty.

Jednym z nich na pewno jest „dizajn”. Styliści niewątpliwie stanęli na wysokości zadania i narysowali samochód, od którego ciężko odwrócić wzrok. Podczas jazd testowych trudno było nie wychwycić zazdrosnych spojrzeń kierowców innych aut. Tucson wyróżnia się w tłumie i trudno doszukać się w nim jakichkolwiek podobieństw do konkurencji.

Wymiary
W porównaniu z poprzednikiem jest dłuższy o 65 mm (4475 mm) i szerszy o 30 mm (1850 mm). Ma również większy o 30 mm rozstaw osi (2670 mm) dzięki czemu wnętrze auta jest bardziej przestronne. Nie przełożyło się to jednak na pojemność bagażnika, którego 513 litrów nie jest powodem do dumy, choć wstydu producentowi też nie przynosi. W porównaniu z modelem ix35 jest to o 78 l mniej, ale za to o 41 l więcej, niż oferuje inny „świeżak” w segmencie C-SUV - Renault Kadjar.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Hyundai ix35
+/-
Hyundai Tucson

Renault Kadjar
Honda CR-V
Długość [mm] 4410 +65 4475
4449 4605
Szerokość [mm] 1820 +30 1850
1836 1820
Wysokość [mm] 1660 -15 1645
1607 1685
Rozstaw osi [mm] 2640 +30 2670
2646 2630
Prześwit [mm] 170 +2 172
200 165
Bagażnik min. [litry] 591 -78 513
472 589

Wnętrze
Środek auta sprawia miłe wrażenie. Deska rozdzielcza i konsola przednia zaprojektowane są z myślą o komforcie kierowcy, wszystko co potrzebne znajduje się pod ręką i jest proste w obsłudze. Grube koło kierownicy dobrze leży w dłoniach, a przednie fotele są wygodne. Co ważne, jedno i drugie posiada możliwości grzewcze, a fotele przednie dodatkowo mogą być wentylowane, co przy wysokich temperaturach panujących ostatnio w Polsce sprawiało wyraźną ulgę. Pasażerowie tylnej kanapy również nie powinni narzekać, głównie ze względu na sporą ilość miejsca na nogi oraz możliwość podgrzania zarówno siedziska, jak i oparcia kanapy.

Oczywiście, zawsze jednak można znaleźć jakieś „ale”… Chodzi głównie o jakość materiałów wykończeniowych, które mogłyby być trochę lepszej jakości. Użyte tworzywa, choć wizualnie sprawiają dobre wrażenie, wydają się dość twarde. Jak zapewnił nas jeden z przedstawicieli Hyundaia, część materiałów ma zostać zmieniona na nieco przyjemniejsze w dotyku. Kolejna uwaga dotyczy kierownicy - mimo że wcześniej chwalona przypomina jednak te występujące w innych modelach Hyundaia, co przy tak nowoczesnej stylistyce Tucsona trochę razi.



Prowadzenie
Do dyspozycji mieliśmy dwie jednostki, benzynową 1.6 T-GDI (177 KM) z turbodoładowaniem oraz wysokoprężną 2.0 CRDi (185 KM), obie z napędem 4WD. Wersja benzynowa wyposażona była dodatkowo w dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię biegów o siedmiu przełożeniach, Diesel natomiast w klasyczny sześciobiegowy „automat” z przekładnią hydrokinetyczną. Niestety, po wciśnięciu pedału gazu do oporu obie skrzynie działały ze sporym opóźnieniem i tak naprawdę ciężko było odróżnić, z którą przekładnią w danej chwili mamy do czynienia. Sześciobiegowa skrzynia manualna może być w tym przypadku lepszym wyborem.

Trzeba przyznać, że nowy Tucson, jak na swoje gabaryty, prowadzi się bardzo dobrze. Układ kierowniczy jest precyzyjny, zawieszenie jak na auto tego typu dość sztywne, dzięki czemu wychylenia na zakrętach są minimalne. Odczuwalne są nieco poprzeczne nierówności na szosie, ale jednocześnie auto świetnie sobie radzi na polnych drogach i leśnych duktach, pozwalając na trochę więcej szaleństw w porównaniu ze zwykłą osobówką.

Silniki
W chwili obecnej Tucson dostępny jest tylko z dwoma wspomnianymi wcześniej silnikami, jednak niebawem do oferty zostanie jeszcze włączona jednostka benzynowa 1.6 GDI (132 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz dwa diesle: 1.7 CRDi (115 KM) i 2.0 CRDi (136 KM). Będą one dostępne z napędem jedynie na przednią oś oraz z 6-biegową manualną skrzynią biegów.

CENY [PLN]
Hyundai Tucson Tour de Pologne
1.6 T-GDI (177 KM) 7DCT 4WD
2.0 CRDi (185 KM) 6MT 4WD
2.0 CRDi (185 KM) 6AT 4WD
149 900
154 900
159 900
DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

1.6 T-GDI 2.0 CRDi
Budowa silnika/paliwo Benzyna, turbodoładowanie, R4 16V, wtrysk bezpośredni Diesel, turbodoładowanie, R4 16V, Common Rail
Pojemność silnika [cm3] 1591 1995
Moc [KM (kW)/obr./min] 177 (130)/5500 185 (136)/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 265/1500-4500 400/1750-2750
Skrzynia biegów 7-DCT 6MT/ 6AT
Napęd 4WD 4WD
Prędkość maksymalna [km/h] 201 201/ 201
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,1 9,9/ 9,5
Spalanie miasto [l/100km] 9,2 7,1/ 8,0
Spalanie trasa [l/100km] 6,5 5,2/ 5,6
Spalanie średnie [l/100km] 7,5 5,9/ 6,5

Tour de Pologne
Nowy Tucson oferowany jest wyłącznie w limitowanej wersji Tour de Pologne, wyróżniającej się dość bogatym wyposażeniem standardowym i cenami od 149 900 PLN. W zamian otrzymać można m.in. 19” felgi aluminiowe, nawigację z 8-calowym kolorowym wyświetlaczem, elektrycznie regulowane przednie fotele, światła mijania w technologii LED, czujnik deszczu, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz elementy wentylacji/podgrzewania, o których wspominaliśmy wcześniej.

Ceny pozostałych wariantów zostaną opublikowane przez importera już niebawem, a pełna specyfikacja modelu będzie dostępna w naszym katalogu modeli.

Podsumowanie
Hyundai Tucson wraca po pięcioletniej przerwie. Czy zmiana emblematu na klapie bagażnika okaże się dobrą decyzją włodarzy Hyundaia? Czas pokaże. Jednak model ten zbiera wiele pozytywnych opinii i jest naprawdę ciekawą propozycją dla osób, które poszukują auta typu SUV. Przemawia za nim przede wszystkim nowoczesna stylistyka, bardzo dobre prowadzenie, dużo przestrzeni we wnętrzu, a także 5-letnia gwarancja bez limitu kilometrów. Auto w chwili obecnej jest drogie, jednak z analizami cenowymi poczekajmy na nowe konfiguracje, w nowych wersjach wyposażenia, które poznamy już we wrześniu.

/03 września 2015 r., dzień po publikacji naszego testu, Hyundai Motor Poland ogłosił ceny i pełną specyfikację nowego Tucsona. Więcej informacji znaleźć można w artykule: NOWY TUCSON – ZNAMY JUŻ CENY./

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane