/  / Nowy Golf GTI nadjedzie w roku 2013

Nowy Golf GTI nadjedzie w roku 2013

Volkswagen|
null
© Volkswagen
nullnullnullnull

Podczas tegorocznego Mondial de l'Automobile w stolicy Francji Volkswagen zaprezentował studyjną wersję Golfa GTI siódmej generacji. Samochód ma być gotowy do debiutu już w przyszłym roku.

Jak zapowiada Volkswagen, nowy Golf GTI będzie napędzany udoskonalonym silnikiem z rodziny EA888, czyli dwulitrową jednostką benzynową z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 220 KM. Po raz pierwszy w historii Golfa GTI oferowana będzie opcja zwiększenia mocy (pakiet Performance): w tej wersji moc maksymalna wyniesie 230 KM.

Oba warianty GTI są wyposażone seryjnie w system Start-Stop, spełniają obowiązującą dopiero od 2014 roku normę emisji spalin EU6 i występują z manualną, 6-biegową skrzynią biegów.

Deklarowane przez producenta zużycie paliwa to według normy DIN 6,0 l/100 km (CO2: 140 g/km). Średnie zużycie nowego Golfa GTI zostało obniżone w porównaniu z poprzednikiem (210 KM) o 1,3 litra, czyli o 18%.

Jako opcja dostępna jest dla obu wariantów jeszcze 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG.

Dynamika Golfa GTI została poprawiona w stosunku do poprzednika dwustopniowo:
- seryjny GTI: Wersja podstawowa o mocy 220 KM jest o 10 KM mocniejsza niż poprzednik. Jednocześnie maksymalny moment obrotowy zwiększył się aż o 70 Nm – do 350 Nm, a więc do wartości, która dotychczas przypisana była do Golfa R, który napędzany był inną generacją TSI.

Nowy GTI może pochwalić się doskonałą elastycznością: od 80 do 120 km/h przyspiesza na czwartym biegu w 5 sekund, na piątym biegu jest to 6 sekund. Na przyspieszenie do 100 km/h tylko 6,6 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 246 km/h.

- Performance GTI: Osoby decydujące się na Golfa GTI z pakietem Performance mogą korzystać z dodatkowych 10 KM mocy. Maksymalny moment obrotowy jest identyczny jak w wersji seryjnej. 230 KM pozwala rozpędzić się do 250 km/h (wartość prognozowana) i przyspieszyć do 100 km/h w 6,5 sekundy.

Pakiet Performance oznacza nie tylko dodatkową moc, lecz także jeszcze lepsze właściwości jezdne: zamiast 16-calowych hamulców GTI z tym pakietem posiada 17-calowe tarcze (z logo GTI na zaciskach) oraz oferowaną po raz pierwszy w tej formie poprzeczną blokadę przedniej osi (VAQ).

Poprzeczna blokada przedniej osi
Elektronicznie regulowana blokada poprawia bezpieczeństwo czynne i dynamikę, ponieważ prawie eliminuje podsterowność związaną z mocą, występującą w mocnych samochodach z napędem na przednią oś, zwiększa precyzję zachowania się podczas jazdy i ma stabilizujące działanie przy nadsterowności wynikającej ze zmian obciążenia.

Sposób działania jest następujący: VAQ zwiększa siłę napędową na kole zewnętrznym, co pozwala na uzyskanie optymalnych prędkości na zakrętach. Poprawia się także trakcja przy ruszaniu na luźnym i mokrym podłożu oraz przy ostrych skrętach.

Progresywny układ kierowniczy
W Golfie GTI swoją premierę ma nowy progresywny układ kierowniczy. Jest on elementem wyposażenia seryjnego każdego Golfa GTI. Dzięki temu układowi kierowca nie musi wykonywać wielu obrotów kierownicą, aby uzyskać żądany promień skrętu.

Brzmi prosto, ale jest to rewolucyjne rozwiązanie. Tradycyjne układy kierownicze pracują ze stałym stosunkiem przełożenia. Natomiast nowy układ Golfa GTI ma progresywny stosunek przełożenia, który przy manewrowaniu i parkowaniu znacznie ogranicza ilość obrotów kierownicy, a na krętych drogach i przy skręcaniu w boczną drogę kierowca odczuje dodatkową dynamikę dzięki bardziej bezpośredniemu przełożeniu.

Pod względem technicznym różni się on od tradycyjnych układów zmiennym zazębieniem listwy zębatej i zębnika oraz mocniejszym silnikiem elektrycznym. Jeżeli chodzi o działanie, to inaczej niż przy stałym przełożeniu, które zawsze musi stanowić kompromis między dynamiką jazdy a komfortem, tutaj zazębienie listwy zębatej wyraźnie zmienia się wraz ze skrętem kierownicy.

W rezultacie przejście między pośrednim zachowaniem się układu kierowniczego w środkowym zakresie (jazda na wprost) i bezpośrednim przy większych kątach skrętu kierownicy jest progresywne i umożliwia znacznie precyzyjniejsze kierowanie podczas dynamicznej jazdy. Natomiast przy parkowaniu kąt skrętu kierownicy może być mniejszy, co znacznie poprawia komfort.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane