/  / Nowy Ford Focus | Pierwsza jazda

TEST | Nowy Ford Focus | Pierwsza jazda

Ford Focus 2014
© IBRM Samar
Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014Ford Focus 2014

Ford Focus to jeden z najpopularniejszych samochodów ostatnich lat. Od momentu debiutu w roku 1998, w ręce klientów trafiło 12 milionów egzemplarzy modelu, który już drugi rok z rzędu zajmuje pozycję najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie. Obecnie Focus, produkowany w ośmiu zakładach na czterech kontynentach mogących wyprodukować 1,5 mln egz. rocznie, dostępny jest w ponad 140 krajach.

Dzięki uprzejmości  Ford Polska Sp. z o.o. mieliśmy sposobność uczestniczyć w premierze prasowej odświeżonego Focusa.  Udostępniony do testów samochód  w wersji hatchback napędzany był silnikiem benzynowym 1,5l EcoBoost o mocy 150 KM, współpracującym z 6-biegową skrzynią mechaniczną.  

Po 3 latach od momentu pojawienia się na rynku,  samochód przeszedł zabiegi  modernizacyjne, zgodnie z nową strategią produktową „One Ford”, która objęła już Fiestę oraz Mondeo. Samochód otrzymał nowe, węższe lampy przednie, nową maskę silnika oraz zmodernizowany przedni pas ze zintegrowaną, powiększoną i bardziej wyeksponowaną osłoną chłodnicy. Całość sprawia, że samochód wydaje się teraz szerszy i niższy. Zmiany miały nadać modelowi, według projektantów Forda, bardziej emocjonującego charakteru.



We wnętrzu auta także zaszły zmiany. Deska rozdzielcza przeszła gruntowną modernizację. Z konsoli centralnej zniknął  gąszcz niezliczonych małych przycisków, tak często krytykowanych przez użytkowników. Obecny układ deski rozdzielczej jest bardziej intuicyjny w obsłudze.  Na konsoli centralnej znalazł swoje miejsce nowy system komunikacji SYNC 2, obejmujący 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowany system obsługi głosowej, zapewniający łatwiejsze sterowanie funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych. System SYNC 2 stanowi wyposażenie seryjne Focusa w wersji Titanium. Nawigacja do SYNC 2 dostępna jest za dopłatą.

Nowy Ford Focus oferta modelowa z cennikiem

Modernizacja Focusa nie ograniczyła się tylko do zmian stylizacyjnych. Inżynierowie Forda sporo  trudu ponieśli  na unowocześnienie  jednostek napędowych. Obecnie wszystkie silniki montowane w Focusie będą spełniać normę Euro 6. W gamie silników pozostały dobrze znane, wielokrotnie nagradzane tytułem najlepszego silnika na świecie, silniki 1,0l EcoBoost o mocach 100 i 125 KM. Dotychczasowe silniki benzynowe 1,6 EcoBoost i silniki diesla 1,6l TDCi przeszły gruntowną zmianę, w wyniku której została m.in. zmniejszona pojemność skokowa komory spalania z 1,6l na 1,5 l. Nowa jednostka EcoBoost o pojemności 1,5 litra została wyposażona w zintegrowany kolektor wydechowy (wcześniej występujący w silniku 1,0l EcoBoost), system zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków Ti-VCT, a także nowy aluminiowy blok silnika. W rezultacie  uzyskano silniki benzynowe 1,5l EcoBoost o mocach maksymalnych 150 i 182 KM oraz silniki diesla 1,5l TDCi o mocach 95, 105 i 120 KM. Nowe silniki 1,5 charakteryzują się mniejszym zużyciem paliwa oraz emisją szkodliwych związków w stosunku do swoich poprzedników. Dotychczasowy silnik 2,0l TDCi również został poddany zmianom. Obecnie charakteryzuje się mocą maksymalną 150 KM oraz zwiększonym momentem obrotowym z 340 na 370 Nm. Podwyższeniu mocy maksymalnej  i momentu obrotowego towarzyszył spadek zużycia paliwa o 15 procent. Wymienione jednostki są dostępne w wersji hatchback, sedan oraz kombi. Wyjątkiem jest silnik 1,5 TDCi ECOnetic 105 KM, oferowany  wyłącznie w nadwoziu 5-drzwiowym. Czasowo dostępne będą silniki diesla  1,6 l TDCi  o mocy 95 i 115 KM, spełniające normę Euro 5.

Ostatecznie po zmianach modyfikacyjnych średnia emisja CO2 silników montowanych w nowym Focusie uległa zmniejszeniu, w stosunku do silników przed modernizacją, o 8% dla diesli oraz o 5,5% dla silników benzynowych.  

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Ford Focus
Volkswagen Golf
Toyota Auris
Wersja   Titanium (HB 5dr.) Highline (HB 5 drz.) Prestige (HB 5 drz.)
Cena bazowej wersji [PLN] 78 440 81 290 (75 290 po rabacie wyprzedażowym) 80 900 (74 900 po rabacie)
Budowa silnika/paliwo Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy Benzynowy, 4-cyl., rzędowy, 16-zaworowy
Pojemność silnika [cm3] 1 499 1 395 1 598
Moc maksymalna [kW(KM)/obr./min] 110 (150) / 6 000 103 (140) / 4 500 - 6 000 97 (132) / 6 400
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 240 / 1 600 - 4 000 250 / 1 500 - 4 000 160 / 4 400
Skrzynia biegów 6-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia manualna 6-biegowa skrzynia manualna
Koła napędzane przednie przednie przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h [s.] 8,9 8,4 10,0
Prędkość maksymalna [km/h] 210 212 200
Spalanie miasto [l/100km] 7,0 6,4 7,9
Spalanie trasa [l/100km] 4,6 4,5 4,8
Spalanie średnie [l/100km] 5,5 5,2 5,6
Emisja CO2 [g/km] 127 119 138

Oprócz zmian stylizacyjnych oraz jednostek napędowych konstruktorzy Forda położyli spory nacisk na poprawienie właściwości jezdnych, systemów wsparcia kierowcy i redukcję hałasu.  W ramach tych działań m.in. zmieniła się  charakterystyka przekładni kierowniczej, usztywniono przednie podłużnice, zmieniono konstrukcje tulei metalowo-gumowych w przednim zawieszeniu. Dokonane zmiany spowodowały, że podczas jazdy obecne zawieszenie wydaje się sztywniejsze i pewniejsze w prowadzeniu.

Modernizacji poddano także układ ESP, który został uzupełniony o układ ETS (wzmocniony układ stabilizacji toru jazdy). Nowy układ ESP z systemem ETS przewiduje moment, w którym samochód może wpaść w poślizg. Bazując na danych dotyczących prędkości jazdy oraz położenia koła kierownicy; system zapobiega niebezpiecznym sytuacjom aktywując elektroniczny układu stabilizacji toru jazdy.
W przeciwieństwie do dotychczasowych układów ESP, które reagowały dopiero w przypadku wystąpienia symptomów poślizgu, nowy układ ESP z systemem ETS reaguje wcześniej, starając się zapobiec wystąpieniu poślizgu.

Ford Polska umożliwił nam przetestowanie nowych układów stabilizacji toru jazdy, w które wyposażony jest nowy Focus. Ze względów bezpieczeństwa próby zostały przeprowadzone na torze szkoleniowym Jastrząb. Nieprzyjazna deszczowa pogoda umożliwiała przeprowadzenie testów w dość  realistycznych warunkach. Przejazd przy dużej prędkości slalomów ustawionych po prostej i na łukach,  dodatkowo na nawierzchni zraszanej wodą, udowodnił skuteczność działania układu ESP z systemem ETS. Trzeba by naprawdę wykonać jakiś szaleńczy manewr, wbrew zdrowemu rozsądkowi, aby doprowadzić do utraty przyczepności.  Sztuczne wytrącanie samochodu z obranego toru jazdy, na płycie poślizgowej z szarpakiem, również nie powodowały  utraty kontroli nad samochodem. Focus szybko odzyskiwał stabilność i możliwość dalszej jazdy.


Ford Focus zawsze był bogaty w technologie wspomagające kierowcy przy prowadzeniu samochodu. Nowością jest m.in. system Active Park Assist - system wspomagania przy parkowaniu nie tylko równoległym, ale teraz także prostopadłym.  Nowy system wspomoże także kierującego przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego. Nowy Focus może być też wyposażony w system Cross Traffic Alert ostrzegający kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać prostopadle do samochodu. System wykorzystuje radar o zasięgu 40 m i emituje trzy różne ostrzeżenia dźwiękowe.   Ford unowocześnił również popularny system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach Active City Stop, który w razie niebezpieczeństwa przygotowuje do działania układ hamulcowy, a jeśli kierowca nie zareaguje, dodatkowo redukuje moment obrotowy silnika i automatycznie uruchamia hamulce, aby złągodzić siłę uderzenia. System działa do prędkości 50 km/h, podczas gdy wcześniej granica prędkości wynosiła 30 km/h.

Oprócz jazd testowych na autodromie Jastrząb, większość trasy, którą pokonaliśmy Focusem odbywała się na drogach szybkiego ruchu.  Średnie zużycie paliwa, które osiągnęliśmy w tych warunkach, przy jeździe z większymi prędkościami, wahało się pomiędzy 8,4 – 9,0 l/100 km. Osiągnięty  wynik jest większy od zużycia paliwa podawanego przez producenta. Trudno powiedzieć, czy podobne spalanie będzie osiągał statystyczny kierowca. Niewielki udział jazdy w warunkach miejskich utrudniał wyrobienie sobie poglądu, ile może wynosić średnie zużycie paliwa. Można tylko przypuszczać, że  samochody po dłuższym okresie eksploatacji wykażą mniejsze zużycie paliwa.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Ford Focus
Volkswagen Golf
Toyota Auris
Wersja   Titanium (HB 5 drz.) Highline (HB 5 drz.) Prestige (HB 5 drz.)
Długość [mm] 4 360 4 276 4 275
Szerokość [mm] 1 823 1 799 1 760
Wysokość [mm] 1 469 1 436 1 460
Rozstaw osi [mm] 2 648 2 637 2 600
Bagażnik min/max [litry] 363 / 1 262 380 / 1 270 530 / 1 658
Masa własna/ dopuszczalna masa całkowita [kg] 1 250 / 1 900 1 193 / 1 780 1 385 / 1 860
Zawieszenie przednie kolumny McPherson kolumny McPherson kolumny McPherson
Zawieszenie tylne wielowahacz wielowahacz wielowahacz
Rozmiar kół/opon 215/55 R16 (aluminiowe) 205/55 R16 (aluminiowe) 205/55 R16 (aluminiowe)
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/ tarczowe tarczowe wentylowane/ tarczowe tarczowe wentylowane/ tarczowe

Podczas jazdy testowej, która pierwszego dnia  odbywała się w  ciągłych opadach deszczu okazało się, że tylna część samochodu ulega silnemu zabrudzeniu. Nie jest to czymś nadzwyczajnym, jednakże inżynierom Forda nie udało się znaleźć odpowiedniego miejsca dla  przycisku do otwierania pokrywy bagażnika. Obecne położenie powoduje, że każda próba dostania się do bagażnika kończy się pobrudzeniem rąk. Tylna kamera, umieszczona obok przycisku,  także ulegała bardzo szybko zabrudzeniu powodując, że wyświetlany obraz na ekranie podczas cofania samochodu stawał się całkowicie nieczytelny. Oczekujemy, że ten problem uda się rozwiązać producentowi przy kolejnej modernizacji modelu.

Porównanie Ford Focus vs. Volkswagen Golf vs. Toyota Auris

Podsumowując wrażenia z jazdy należy stwierdzić, że zmiany, których dokonał producent poszły w dobrym kierunku. Samochód odzyskał świeży wygląd, zgodny z aktualnymi trendami, odświeżono wnętrze oraz  uporządkowano bałagan przycisków, który panował na desce rozdzielczej, dodatkowo wzbogacając model w kolejne systemy podnoszące komfort, bezpieczeństwo oraz radość z jazdy. Ford liczy, że zmodernizowany Focus umocni go na pozycji wicelidera sprzedaży flotowej. Według słów Adama Kołodziejczyka, prezesa  Ford Polska Sp. z o.o., producent planuje sprzedać na rynku polskim w zbliżającym się roku od 12 do 14 tys. sztuk modelu. Biorąc pod uwagę spory udział sprzedaży flotowej, jest całkiem prawdopodobne, że zakładane plany mogą być zrealizowane.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane