/  / Nowinka techniczna dla diesla

Nowinka techniczna dla diesla

Audi|
null
© Audi
nullnullnullnullnull

Studium Audi RS 5 TDI concept do napędu wykorzystuje silnik V6 3.0 TDI biturbo o mocy 385 koni, wyposażony dodatkowo w elektryczną sprężarkę. Dzięki temu novum wysokoprężna jednostka jest bardziej sportowa, a zarazem efektywniejsza.

"Przed 25 laty Audi wprowadziło na rynek pierwszy silnik TDI, rozpoczynając w ten sposób jego pełną sukcesów historię - mówi Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. "Naszym najświeższym osiągnięciem jest elektryczna sprężarka, poprawiająca nie tylko czas sprintu do setki i moc samochodu, ale wydatnie wpływająca na jego efektywność. Takie rozwiązanie techniczne pokazuje możliwości 48-voltowych sieci pokładowych, które obecnie dostosowywane są do aut produkowanych seryjnie".

Silnik V6 biturbo w koncepcyjnym Audi generuje moc 385 KM i maksymalny moment obrotowy 750 Nm, dostępny w zakresie od 1250 do 2000 obr./min. Maksymalna liczba obrotów wynosi 5500 obr./min. Dodatkowa elektryczna sprężarka zapewnia duży moment obrotowy, przydatny przy starcie.

Innowacją techniczną wspomnianego rozwiązania jest to, że silnik elektryczny zastępuje tu koło turbiny, rozpędzając koło kompresora do ponad 70 000 obr./min. w zaledwie kilka setnych sekundy. Sprężarki wytwarzają względne ciśnienie ładowania do 2,4 bara.

Dzięki temu kierowca Audi RS 5 TDI concept na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje jedynie 4 sekund. 200 km/h osiąga się w mniej niż 16 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 280 km/h. Według danych producenta, pojazd zużywa jedynie niecałe 5,3 litra oleju napędowego na 100 km (poniżej 140 g CO2 na km).

Energia do napędzania elektrycznej sprężarki pochodzi głównie z rekuperacji. Dla przeniesienia energii w konpcecyjnym Audi wykorzystuje osobną  48-voltową sieć pokładową, połączoną za pomocą przetwornicy prądu stałego z konwencjonalną siecią 12-voltową. Za jej magazynowanie odpowiada kompaktowy akumulator litowo-jonowy.

Zaleta sieci 48-voltowych polega na tym, że umożliwiają one przenoszenie większych ilości energii. Rozwiązanie to jest kolejnym ważnym etapem w strategii elektryfikacji napędu, realizowanej przez Audi. 
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane