/  / Nowe Volvo XC90 z wtyczką

Nowe Volvo XC90 z wtyczką

null
© Volvo
null

XC90 jest pierwszym samochodem Volvo, który od samego początku projektowano z myślą o napędzie elektrycznym. W wersji Twin Engine T8 pozycja akumulatorów oraz silnika elektrycznego nie ma ponoć wpływu na przestronność kabiny pasażerskiej.

Samochody hybrydowe są często kompromisem pomiędzy tym co ekologiczne, a tym co wygodne. W trakcie projektowania XC90 T8 nie było mowy o jakichkolwiek ustępstwach. Nowe Volvo – zaprojektowane na platformie podwoziowej SPA – jest siedmioosobowym SUV-em o łącznej mocy systemowej około 400 KM i momencie obrotowym rosnącym do maksymalnie 640 Nm. Kierowca będzie mógł przyspieszyć do "setki" w około 6 sekund.

Jak zapowiada producent ze Szwecji, omawiana wersja silnikowa nowego Volvo XC90 emituje tylko 59 g CO2/km, a minimalne spalanie wynosi nawet około 2,5 l/100 km.

Do wersji hybrydowej dostosowana została 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów. Jest sterowana całkowicie elektronicznie („shift by wire”). Kierowca wybiera biegi elegancko prezentującą się dźwignią, wykonaną ze szwedzkiego kryształu.

W wersji XC90 T8 silnik elektryczny znajduje się na tylnej osi i napędza koła w trybach Electric oraz Power (patrz niżej). Generuje moc 82 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 240 Nm.

Umieszczenie napędu na tylnej osi jest bardzo istotne, ponieważ umożliwiło zamontowanie większego silnika spalinowego z przodu pojazdu. Pozwala to również na znacznie bardziej wydajną jazdę w trybie AWD – każda oś posiada swój własny, odrębny napęd.


XC90 T8 może zapewniać bardzo zróżnicowany charakter prowadzenia. Do wyboru mamy pięć różnych trybów jazdy:
1. Hybrid – to tryb domyślny, który najlepiej nadaje się do codziennej jazdy. Pojazd na zmianę korzysta z silnika benzynowego oraz napędu elektrycznego. Tryb ten zapewnia możliwie najniższe spalanie.

2. Pure Electric – w tym trybie auto korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego, który napędza tylną oś. Zasięg samochodu zasilanego jedynie prądem wynosi nawet do 40 km. Dzięki systemowi odzyskiwania energii podczas hamowania ten tryb najlepiej sprawdza się podczas jazdy miejskiej. Jeśli kierowca chce dynamicznie przyspieszyć, silnik benzynowy włączy się automatycznie.

3. Power – tryb łączący moc silnika spalinowego i elektrycznej jednostki napędowej. Jednostka spalinowa jest cały czas włączona, a podczas dynamicznego przyspieszania jest dodatkowo wspomagana silnikiem elektrycznym. Łączna wartość momentu obrotowego wynosi 640 Nm – czyli tyle, ile w największych silnikach typu V8.

4. AWD – tryb zapewniający stały napęd na wszystkie koła. Główną zaletą ręcznego wyboru trybu AWD jest to, że kierowca może włączyć go wtedy, gdy tego potrzebuje. Kiedy napęd AWD pozostaje wyłączony, samochód jest bardziej oszczędny.

5. Save – jeśli akumulator jest naładowany, tryb ten pozwala zachować zapas energii elektrycznej na później. Jeśli jest on za niski, samochód doładuje go do odpowiedniego poziomu. Dzięki temu możemy w trasie podładować baterię, by bez spalin pokonać zatłoczone centrum miasta.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane