/  / Nowe Volvo XC90 odkrywa karty

Nowe Volvo XC90 odkrywa karty

Volvo|
null
© Volvo
null

Nowe XC90 będzie pierwszym modelem Volvo zbudowanym na platformie podwoziowej SPA. Dzięki niej samochód jest lżejszy, bezpieczniejszy i ma więcej miejsca w środku. Na tym podwoziu będą tworzone także kolejne modele marki.

Nowa architektura skalowanej platformy podwozia, czyli w skrócie SPA, to efekt czteroletniej pracy specjalistów ds. rozwoju szwedzkiej marki. Jest ona częścią szerszego programu modernizacji technologii Volvo, wartego około 11 mld dolarów.

Nowe XC90 to pierwszy samochód zbudowany na platformie, która będzie standardem w przyszłych modelach marki Volvo. SPA w dużej mierze uprości i skróci proces produkcji oraz obniży jej koszty. Wszystkie modele od serii 60 do 90 będą powstawały na jednej linii produkcyjnej.

Nowa płyta podłogowa dała wiele swobody inżynierom i projektantom. SPA wyeliminowała wcześniejsze ograniczenia w takich kwestiach jak rozstaw osi, wysokość samochodu czy jego przodu. Architektura została zaprojektowana tak, aby ułatwić integrację nowej technologii w ramach szybko zmieniających się obszarów takich jak mikroprocesory, czujniki czy kamery. Ułatwia to wprowadzanie nowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa oraz umożliwia szybkie reagowanie na nieustannie pojawiające się nowe multimedia i ich implementację.

Więcej miejsca w środku
Projektanci wiele uwagi poświęcili temu, żeby auto było pojemne. Podobnie jak poprzednik, nowe XC90 będzie dostępne w wersji 7-osobowej. Drugi i trzeci rząd siedzeń będzie przesuwny, a fotele w ostatnim rzędzie zagwarantują pełen komfort pasażerom o wzroście do 170 cm.

Warto dodać, że SPA będzie w stanie zapewnić pełną integrację elektrycznych komponentów napędu hybrydowego, bez ingerencji w przestrzeń wewnętrzną samochodu. Inni producenci samochodów od dawna starają się połączyć duży rozmiar akumulatorów z luksusowym i przestronnym wnętrzem. Dzięki SPA Volvo uporało się z tym problemem.

"Platforma SPA umożliwiła nam stworzenia pierwszego na świecie bezkompromisowego SUV-a. Udało nam się uzyskać efekt łatwości prowadzenia, charakterystyczne dla znacznie mniejszych samochodów. Jednocześnie wnętrze XC90 jest bardzo przestronne. Nowa architektura podwozia pozwoliła nam również utrzymać pozycję lidera w kwestiach bezpieczeństwa, bez jakichkolwiek ustępstw na rzecz designu, rozmiaru czy masy - podkreśla Peter Mertens, wiceprezes ds. badań i rozwoju w Volvo Car Corporation.

Światła niczym młot Thora
Jeszcze przez dwa tygodnie nie będziemy wiedzieli, jak nowe XC90 wygląda w całej swojej okazałości. Volvo uchyliło jednak rąbek tajemnicy i po raz pierwszy ujawniło zdjęcia fragmentu przodu SUV-a. Wyróżnia się on przede wszystkim przednimi światłami, które zostały zaprojektowane w kształcie ułożonej poziomo litery T.

Zespół projektantów Volvo nadał im nazwę "młot Thora", ponieważ przypominają swoim zarysem atrybut słynnego nordyckiego boga piorunów, Thora.

"Każdy, kto popatrzy w lusterko swojego samochodu, od razu rozpozna, że jedzie za nim nowe XC90. Jest to auto, którego obecność na drodze będzie od razu zauważalna - podsumowuje Thomas Ingenlath, starszy wiceprezes ds. designu w Volvo Car Group.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane