/  / Nowe Porsche Panamera

Nowe Porsche Panamera

Porsche|
null
© Porsche
nullnullnullnullnullnullnullnull

W drugiej generacji Porsche Panamery producent wprowadza pierwszy na świecie pojazd z napędem hybrydowym plug-in do klasy pojazdów luksusowych. Wraz z Panamerą S E-hybrid (416 KM) debiutują również dwie luksusowe wersje Executive Panamery S i 4S z przedłużonym rozstawem osi i zupełnie nowym, trzylitrowym silnikiem V6 z doładowaniem BiTurbo.

Obecnie w skład gamy produktowej Panamery wchodzi dziesięć modeli, oferując bogaty wybór aut łączących w sobie sportowy charakter i komfort. Nowe i wciąż rozwijane technologie umożliwiają zwiększenie oszczędności paliwa nawet o 56% w porównaniu z poprzednią generacją, przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu obsługi i jazdy.

Nowe Porsche Panamera będzie świętować swoją światową premierę podczas wystawy Auto China w Szanghaju.

Panamera S E-hybrid
Nowa Panamera S E-hybrid to efekt systematycznego rozwoju projektu równoległego napędu hybrydowego o zwiększonej mocy silnika elektrycznego z bardziej wydajnym akumulatorem dostarczającym więcej energii oraz oferującym możliwość ładowania bezpośrednio z sieci elektrycznej. Napęd elektryczny wytwarza 95 KM (70 kW), czyli ponad dwa razy więcej niż w poprzedniej wersji auta (47 KM/34 kW).

Silnik pobiera energię z nowo zaprojektowanego akumulatora litowo-jonowego (9,4 kWh), który dostarcza ponad pięć razy więcej energii niż poprzedni niklowowodorkowy (1,7 kWh).

Nowy akumulator podłączony do gniazdka z podwyższonym napięciem ładuje się przez około dwie i pół godziny poprzez zintegrowaną ładowarkę pokładową i standardowy Porsche Universal Charger (AC). Po podłączeniu systemu do standardowego gniazdka domowego akumulator ładuje się przez mniej niż 4 godziny.

Osiągi nowej Panamery S E-hybrid znacznie przewyższają te z poprzedniej generacji. Ponadto, zużycie paliwa według NEDC (w poprzednim modelu wynoszące 7,1 l/100 km) zostało zredukowane o 56%: według danych producenta jest to średnio do 3,1 l/100 km. Daje to emisję CO2 wynoszącą 71 g/km.

Znaczenie ulepszone zostały osiągi silnika elektrycznego w zakresie przyspieszenia, zasięgu i prędkości maksymalnej. Jazda wyłącznie z jego wykorzystaniem nie powoduje zużycia paliwa i emisji szkodliwych gazów, co jest zdecydowaną zaletą szczególnie w środowisku miejskim.

Zasięg Panamera S E-Hybrid na silniku elektrycznym został określony na 36 kilometrów w testach opartych na NEDC. Może się on jednak różnić w codziennym użytkowaniu, ponieważ oficjalne testy nie uwzględniają np. korzystania z klimatyzacji czy ogrzewania. Realny zasięg elektryczny zamykałby się więc w przedziale 18-36 km (a nawet więcej przy wyjątkowo korzystnych warunkach).

Wyłącznie na zasilaniu elektrycznym nowy napęd hybrydowy Panamery może rozpędzić auto do 135 km/h.

Przyspieszenie hybrydowej Panamery od 0 do 100 km/h wynosi 5,5 sekundy, czyli o pół sekundy mniej niż w aucie poprzedniej generacji. Przy dynamicznym starcie pomocna jest funkcja doładowania elektrycznego, dzięki której silnik elektryczny zwiększa wydajność spalinowego.

Doładowanie można również uaktywnić podczas jazdy, na przykład przy wyprzedzaniu. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 270 km/h. Koncepcja równoległej hybrydy rozwinięta przez Porsche oferuje również "żeglowanie" przy większych prędkościach, czyli dryfowanie z wyłączonym silnikiem spalinowym i włączoną funkcją odzyskiwania energii doładowującą akumulator.

Panamera S E-hybrid zawiera również cały szereg nowych funkcji, które mogą być aktywowane i wywoływane przez aplikację w smartfonie (na przykład wskaźnik stanu ładowania). Ponadto, dodatkowa funkcja kontroli klimatycznej w hybrydzie typu plug-in umożliwia wcześniejsze podgrzanie lub schłodzenie samochodu dzięki Porsche Car Connect. System można zaprogramować w pojeździe lub jeszcze wygodniej przez aplikację w smartfonie.

Smartfon może być również używany do zarządzania akumulatorem lub w celu zdalnego dostępu do danych pojazdu (np. pozostały zasięg). Przy jego pomocy można także odnaleźć zaparkowane auto. Wszystkie funkcje, które nie są przypisane do napędu hybrydowego, są również dostępne opcjonalnie dla innych wersji Panamery poprzez aplikację Car Connect opracowaną przez Porsche.

Dłuższy rozstaw osi, przestronna tylna część auta: modele Executive oferują komfort pojazdów ekskluzywnych
Koncepcja przestrzenna Panamery z dwoma kompletnymi fotelami kubełkowymi z tyłu pojazdu okazała się być na tyle udana, że Porsche rozwija ją w nowej generacji Gran Turismo. Nowe modele Panamera Turbo Executive i Panamera 4 S Executive ze swoim o 15 cm dłuższym rozstawem osi oferują więcej przestrzeni na tylnym siedzeniu i jeszcze większą wygodę jazdy.

Auta posiadają rozległą gamę funkcji, ale przede wszystkim oferują wyjątkowy komfort na obu tylnych fotelach jako standard.

Wszystkie modele Executive są wyposażone w innowacyjne zawieszenie pneumatyczne Panamery, które łączy komfort podróżowania z typowymi dla Porsche właściwościami jezdnymi.

Większa wydajność i efektywność w mniejszym silniku: nowy V6 BiTurbo
Zwiększanie wydajności i osiągów jest dla Porsche kwestią podstawową. Przy tworzeniu nowej Panamery wyraziło się to w powstaniu zupełnie nowego silnika bazującego na koncepcji zmniejszania pojemności: V6 o pojemności skokowej wynoszącej trzy litry i z doładowaniem BiTurbo.

Nowa jednostka napędowa zastępuje poprzedni 4,8-litrowy silnik V8, stosowany w Panamerze S i 4S, i jest również wykorzystywana w nowej wersji Executive Panamery 4S.

Już podstawowe parametry silnika zdradzają zdecydowany postęp: moc większa o 20 KM, 20 Nm wyższy moment obrotowy i aż do 18 procent mniejsze zużycie paliwa (w porównaniu do silnika V8 w poprzedniej generacji). Silnik jest nie tylko wydajniejszy i mocniejszy. System turbodoładowania oferuje maksymalny moment obrotowy (520 Nm) przy szerokiej gamie prędkości silnika, zapewniając lepszą i jednolitą krzywą mocy, nawet przy niskich obrotach.

Większość wersji Panamery wyposażona jest w 7-biegową dwusprzęgłową skrzynię biegów Porsche PDK. Komfortowa, ośmiobiegowa przekładnia automatyczna Triptronic S wykorzystywana jest w Panamerze Diesel i Panamerze S E-hybrid. Ta skrzynia biegów stwarza optymalne warunki dla działania innych funkcji związanych z wydajnością.

Na przykład, rozszerzona funkcja start-stop teraz unieruchamia silnik wcześniej, jeszcze podczas żeglowania i jest aktywna aż do zatrzymania pojazdu, co pozwala zaoszczędzić więcej paliwa.

Za wyjątkiem Panamery GTS, modele ze skrzynią PDK również oferują funkcję żeglowania, podczas której po zdjęciu nogi z pedału gazu sprzęgło zostaje zwolnione, silnik pracuje na jałowym biegu i samochód swobodnie toczy się.

Ta funkcjonalność może znacząco zmniejszyć zużycie paliwa, szczególnie podczas jazdy autostradą.

Ulepszony design i nowe opcja (reflektory LED)
Już na pierwszy rzut oka widać, że nowa Panamera została przeprojektowana. Mocniejsze i bardziej wyraziste linie w przedniej części auta objawiają są szczególnie przy dużych wlotach powietrza oraz charakterystycznym przejściu ku reflektorom. Patrząc z boku, nowa, bardziej cofnięta tylna boczna szyba jeszcze bardziej wydłuża sylwetkę.

Spoglądając na nową generację Panamery z tyłu, w oczy rzuca się zmieniona pokrywa bagażnika, a także szerszy spojler. Poszerzona tylna szyba uwydatnia poziomą orientację Gran Turismo, a tym samym jego sportowy charakter. Widoczne jest bardziej zwarte przejście ku reflektorom tylnym, nawiązujące do rozwiązania zastosowanego w przedniej części samochodu.

Podobnie jak w poprzedniku, nowe wersje Panamery oferują również wiele wyróżniających cech zewnętrznych. Dalsza personalizacja jest możliwa dzięki dostępie do licznych opcji włącznie z nowymi reflektorami LED, które nadają Gran Turismo szczególny wygląd.

Różne wersje Panamery mogą być modyfikowane za pomocą nowych opcji oferowanych w salonach, np. dzięki przednim reflektorom bi-ksenonowym, wielofunkcyjnej kierownicy czy automatycznej pokrywie bagażnika. Dostępne są także systemy wspomagające bezpieczeństwo i poprawiające komfort.

Na przykład, zoptymalizowany system Adaptive Cruise Control teraz aktywnie interweniuje podczas hamowania w niebezpiecznych sytuacjach. System rozpoznający znaki drogowe oraz funkcja ostrzegania o opuszczaniu wybranego pasa ruchu zapewniają dużą wygodę w jeździe po drogach lokalnych oraz na autostradzie.

Nowa generacja modeli Panamera zostanie wprowadzona na rynek w lipcu bieżącego roku. Na początku przyszłego roku obecne silniki zastąpi nowy diesel o mocy 300 KM, oferując jeszcze więcej przyjemności z jazdy przy typowej dla Diesla wydajności.

W roku przyszłym na rynku pojawią się również nowe Porsche Panamera Turbo S oraz Panamera Turbo S Executive. Pod względem ekskluzywności i sportowego charakteru będą one zwieńczeniem całej gamy modeli Porsche Panamera.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane