/  / Nowe Audi A3 i gama silnikowa

Nowe Audi A3 i gama silnikowa

Audi|
null
© Audi
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

W momencie wprowadzenie na rynek Audi oferuje nowe A3 z jednym silnikiem TDI oraz dwoma TFSI. Trzy czterocylindrowe jednostki zostały skonstruowane od podstaw. Łączą one w sobie wiele wydajnych technologii takich jak bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie, innowacyjny układ zarządzania temperaturą oraz system start-stop.

Koncepcja downsizingu, polegająca na zmniejszeniu pojemności skokowej silnika poprzez turbodoładowanie, oznacza dużą moc przy małym zużyciu paliwa. W porównaniu z poprzednim modelem średnie zużycie paliwa zmniejszyło się o około 12%.

Silnik 1.4 TFSI o pojemności 1395 cm3 generuje 90 kW (122 KM) mocy oraz 200 Nm momentu obrotowego, który jest dostępny już od 1500 obr/min. A3 z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 203 km/h. Średnie zużycie paliwa to 5,2 litra na 100 km, a emisja CO2 wynosi 120 gramów na kilometr.

Silnik 1.8 TFSI o pojemności 1798 cm3 generuje moc 132 kW (180 KM), zapewniając moment obrotowy 250 Nm przy 1250-5000 obr/min. Łączy w sobie bezpośredni wtrysk paliwa z dodatkowym wtryskiem do kolektora ssącego, w zależności od wymagań sterując zaworami, poprzez system Audi Valvelift. Wykorzystuje także skomplikowany układ zarządzania temperaturą do szybkiego podgrzewania zimnego silnika.

Podstawowe dane: od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy, prędkość maksymalna 232 km/h. Średnie spalanie na poziomie 5,6 litra na 100 km, odpowiednio 130 g CO2 na kilometr.

Silnik 2.0 TDI o pojemności 1968 cm3 posiada również wyjątkowo sprawny układ zarządzania temperaturą. A3 z dieslem dysponującym 105 kW (143 KM) mocy i momentem obrotowym 320 Nm przyspiesza do 100 km/h w 8,6 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi 216 km/h. Zadowala się średnio 4,1 litrami paliwa na 100 km, a emisja CO2 jest na poziomie 106 g na km.

Audi sukcesywnie będzie poszerzać gamę silników w A3. W fazie projektowej znajdują się bardzo wydajne, emitujące jeszcze mniej spalin silniki, m.in. w wersji CNG, napędzanej gazem ziemnym lub za pomocą e-gas.

Jeszcze w tym roku na rynek trafi model z bardzo wydajnym silnikiem 1.6 TDI, zużywającym tylko 3,8 litra oleju napędowego na 100 km (99 g/CO2).

Ta nad wyraz oszczędna jednostka dostępna będzie dla wszystkich opcji wyposażenia.

Silniki 1.4 TFSI i 2.0 TDI współpracują z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. W przypadku jednostki 1.8 TFSI zastosowano siedmiostopniową przekładnię S tronic. Nad wyraz wydajna dwusprzęgłowa skrzynia biegów oferuje w połączeniu z systemem Audi drive select funkcję wolnego biegu.

Wszystkie skrzynie biegów przenoszą siły na przednie koła. Stały napęd na wszystkie koła quattro trafi do sprzedaży w ciągu roku. Jego trzon stanowi hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. W razie potrzeby może ono w zróżnicowany sposób, w ułamkach sekund, rozdzielić siły na przednią lub tylną oś.

Zawieszenie
Zawieszenie nowego Audi A3 jest dobrze wyważone i sportowe. Przednia oś wyposażona jest w kolumny McPhersona z poprzecznymi wahaczami trójkątnymi. Wielowahaczowe zawieszenie z tyłu pochłania oddzielnie siły wzdłużne i poprzeczne. Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy działa precyzyjnie i bardzo wydajnie. Nie musi pobierać energii podczas jazdy na wprost.

Jest to ważny wkład w wydajność nowego Audi A3. Przy zawieszeniu sportowym samochód obniżono o 15 mm. W wersji z zawieszeniem S line o 25 milimetrów.

Nowe Audi A3 będzie standardowo wyposażone w koła w rozmiarze 16 lub 17 cali (obręcze ze stopów metali lekkich w wersji Ambiente i Ambition). Na życzenie Audi oferuje koła o średnicy 18 cali. Rozmiary opon to 205/55, 225/45 i 225/40.

Wszystkie opony charakteryzują się niskim oporem toczenia bez strat na dynamice.

Za dużymi kołami znajdują się potężne hamulce, przednie tarcze są wentylowane od wewnątrz. Układ stabilizacji toru jazdy ESP zawiera elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Dzięki niej prowadzenie pojazdu w granicznym zakresie na zakrętach ulega poprawie i jest korygowane poprzez minimalne hamowanie wymuszone przez system.

Nowy elektromechaniczny hamulec postojowy przejęty z wyższej gamy pojazdów Audi obsługiwany jest za pomocą przycisku na konsoli środkowej i obejmuje funkcje ruszania oraz hamowania awaryjnego.

Atrakcyjną opcją w nowym A3 jest system dynamiki jazdy Audi drive select (w standardzie w wersji Ambition), który wpływa na przyspieszenie, wspomaganie układu kierowniczego oraz skrzynię S tronic. Naciskając przycisk kierowca wybiera jeden z trybów jazdy: comfort, auto, dynamic, individual lub efficiency.

Kolejnym elementem Audi drive select jest opcjonalny system elektromagnetycznej regulacji amortyzatorów Audi magnetic ride z jednym z dwóch ustawień: komfortowym lub sportowym. W ramach tych ustawień system koryguje siły amortyzacji w przeciągu milisekund w zależności od warunków panujących na drodze oraz oczekiwań kierowcy. W tej opcji zawieszenie jest obniżone o 15 milimetrów.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane