/  / Nowa odsłona Volkswagen Castrol Cup

Nowa odsłona Volkswagen Castrol Cup

VW Group Polska|
null
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Drugi sezon cyklu wyścigowego Volkswagen Castrol Cup rozpocznie się już w poświąteczny weekend, 25 kwietnia. Areną pierwszej rundy będzie znany z Formuły 1 węgierski tor Hungaroring. W sumie odbędzie się 14 wyścigów w pięciu krajach. Rywalizować w nich będzie 23 zawodników z 8 krajów, a wśród nich Jerzy Dudek – jeden z najbardziej znanych polskich piłkarzy.

Organizatorami cyklu są firmy Volkswagen Racing Polska, Volkswagen Group Polska. Sponsorem strategicznym jest marka Castrol, która od wielu lat globalnie wspiera Volkswagena w sportach motorowych.

Na zwycięzcę pucharu czeka tytuł Mistrza Polski, Samochód Roku 2013 - Volkswagen Golf VII generacji oraz 30 tys. Euro z przeznaczeniem na dalszy rozwój kariery w sportach motorowych. Drugi z zawodników otrzyma 20, a trzeci – 10 tys. euro. Podobnie jak w przypadku triumfatora, nagrody finansowe mają ułatwić pokonanie kolejnych szczebli w wyścigowej karierze.
Nagrody pieniężne to nie jedyny element wspierania i kształcenia młodych kierowców. Pomagają w tym także zaawansowane systemy w jakie wyposażono samochody oraz program wymiany zawodników pomiędzy seriami Volkswagena na całym świecie.

- Zawodnicy podczas sezonu podnoszą swoje umiejętności dzięki zastosowaniu w samochodach systemu telemetrii. Analizując dane, kierowca może w programie komputerowym nałożyć swój przejazd na przejazd najlepszego zawodnika i porównać w którym momencie okrążenia tracił czas. System jest bardzo dokładny, potrafi stwierdzić, że przed danym zakrętem zawodnik rozpoczął hamowanie np. o 0,5 sekundy szybciej, a to przy prędkości prawie 200 km/h, jaką osiągają zawodnicy choćby na końcu prostej startowej w Poznaniu, powoduje stratę aż 28 metrów. I to tylko na jednym zakręcie – tłumaczy Tomasz Tonder, Volkswagen PR Manager.



Zawodnicy mogą skupić się wyłącznie na sportowej rywalizacji. Pozostałe kwestie, jak logistyka, przygotowanie i serwis samochodów podczas każdej z 7 rund pucharu pozostają w gestii organizatora. Zawodnicy ścigają się w identycznych, specjalnie przygotowanych samochodach Volkswagen Golf GTI.

Samochody zostały zbudowane w Tarnowie w Volkswagen Racing Polska, specyfikacja została opracowana we współpracy z Volkswagen Motorsport. Auta wyposażone są w silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 260 KM, zalany olejem Castrol EDGE Professional Longlife III 5W-30. Elementy dostosowujące samochody do ekstremalnej jazdy po torze wyścigowym to m.in. system Push to Pass, który dodatkowo zwiększa na krótki okres czasu moc auta do 310 KM, telemetria umożliwiająca odczyt danych z poszczególnych przejazdów, czy sportowe zawieszenie.
Możliwości ingerencji w parametry samochodu wyścigowego są ograniczone. Zawodnik lub współpracujący z nim inżynier mogą jedynie regulować ciśnienie w oponach oraz zmieniać ustawienie przedniego stabilizatora. Dodatkowo,  w ciągu jednego wyścigu zawodnicy kilkanaście razy mogą użyć systemu Push–to–Pass, który aktywowany jest naciśnięciem przycisku na kierownicy. Układ na 10 sekund podnosi moc silnika z 260 do 310 KM.

– Jest to system, który nie tylko ułatwia wyprzedzanie, lecz także ubarwia rywalizację dodając element taktyczny. Umiejętne wykorzystanie tego systemu często decyduje o wynikach wyścigu. Push – to – Pass uczy zawodników sprytu, trenuje zmysł taktyczny i umiejętność zachowania zimnej krwi. O tym ile razy kierowca może jeszcze użyć tego „dopalacza” informuje liczba widoczna za bocznymi szybami wyścigowego Golfa GTI. Oprócz tego za przednią szybą samochodu znajduje się niebieska lampka. Jej zapalenie sygnalizuje, że system PTP jest w tym momencie aktywny – wyjaśnia Adam Gładysz z Volkswagen Racing Polska.

Podczas każdego weekendu wyścigowego odbywają się dwie sesje treningowe oraz sesja kwalifikacyjna – każda po 30 minut. Następnie zawodników czeka start w dwóch wyścigach. Inaczej niż w minionym roku, w tym sezonie kolejność startu do drugiego wyścigu ustalają drugie najlepsze czasy poszczególnych zawodników wywalczone w kwalifikacjach. Punkty za wyścig przyznawane są dla czołowej dwudziestki. W sezonie 2014 zwycięzca wyścigu otrzyma 50 pkt., a pozostali zawodnicy proporcjonalnie mniej, aż do 2 pkt. przyznawanych za 20. miejsce.

Tegoroczna edycja Volkswagen Castrol Cup zostanie rozegrana na sześciu torach w pięciu krajach. Kalendarz siedmiu rund pucharu prezentuje się następująco:

* 25-27 kwietnia – Hungaroring (Węgry)
* 23-25 maja – Lausitzring (Niemcy)
* 13-15 czerwca – Tor Poznań (Polska)
* 8-10 sierpnia – Autodrom Most (Czechy)
* 22-24 sierpnia – Slovakia Ring (Słowacja)
* 12-14 września – Brno (Czechy)
* 26-28 września – Tor Poznań (Polska)

Do ścigania w sezonie 2014 przystąpi 23 zawodników z 8 krajów. Wśród nich są twarze znane z sezonu 2013, a także debiutanci. Warunkiem niezbędnym do startu w Pucharze VWCC jest posiadanie licencji wyścigowej. Kierowcy występujący gościnnie muszą zatem odbyć szereg szkoleń teoretycznych i praktycznych pod okiem ekspertów. W nowej sportowej roli wystąpi ambasador marki Castrol Jerzy Dudek – któremu tak bardzo spodobał się gościnny start w 2013 roku, że postanowił wziąć udział w całym cyklu. W tym roku gościnnie wystąpią m.in. prezenterzy telewizyjni Agnieszka Szulim, zdobywca Wiktora - Filip Chajzer oraz Marcin Prokop.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane