/  / Nowa Mazda3 zaprasza do środka

Nowa Mazda3 zaprasza do środka

Mazda|
null
© Mazda
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Kompaktowa Mazda3 zapowiada debiut nowego stylu wnętrz Mazdy, który dzieli kabinę na dwie kontrastujące strefy (ergonomiczne miejsce kierowcy oraz komfortową przestrzeń dla pasażerów), oddzielne, ale zarazem połączone przez asymetryczną centralną konsolę.

Zaprojektowane także dla wszystkich następnych modeli japońskiej marki, wnętrze nowej generacji Mazdy3 wykorzystuje rewolucyjny nowy pomysł: jest podzielone, ale jednocześnie łączy. Dokładniej, kabina jest podzielona na strefy, z przytulnym miejscem kierowcy, które wydaje się zamknięte ze wszystkim, co jest potrzebne do prowadzenia bezpiecznego i przyjemnego zarazem. Przestrzeń pasażerska jest natomiast otwarta, przestronna, wręcz relaksująca.

Strefa zorientowana ma kierowcę kontrastuje ze stosunkowo niską tablicą rozdzielczą po stronie pasażera, stwarzającą jednocześnie wrażenie swobody i bezpieczeństwa. Niesymetryczna konsola centralna wytycza granicę między obiema strefami, podkreślając ich różne przeznaczenie. Ale jednocześnie łączy je w pewnej równowadze między kierowcą a pasażerem obok niego.

Typowo dla Zoom-Zoom, wszystkie elementy we wnętrzu są zwrócone do przodu i zdają się mieć początek w jakimś znikającym punkcie przed samochodem, co zwiększa wrażenie ruchu i prędkości, nawet gdy nowa Mazda3 stoi nieruchomo.

Nowa Mazda3 cennik
 
Kokpit to w tym przypadku właściwe określenie miejsca kierowcy. Jego mocne linie i ergonomiczny układ ułatwiają kierowcy koncentrację na drodze. Projektując go, zaczerpnięto wzorce z naddźwiękowego samolotu myśliwskiego. Jako jeden z pierwszych samochodów w segmencie C, nowa Mazda3 ma wyświetlacz typu head-up nazwany Active Driving Display (dostępność zależy od poziomu wyposażenia i rynku). Pokazuje on najważniejsze dla kierowcy informacje jak prędkość i wskazania układów ostrzegawczych, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.
 
Mazda rozmieściła urządzenia niezbędne do bezpośredniego kierowania pojazdem tak, by zachować naturalne kąty i zrelaksowaną pozycję. Kierownica na przykład jest niżej niż w obecnym modelu i przybliża samochód kierowcy, podczas gdy pedały są rozmieszczone symetrycznie względem jego osi, w optymalnej pozycji.

Gałka dźwigni zmiany biegów także pasuje jak rękawiczka na dłoń. Wszystko to przyczynia się do zmniejszenia wysiłku kierowcy, a zatem także zapobiega jego znużeniu.

Cofnięcie kabiny jest zasadniczym „znakiem firmowym” designu Kodo, a słupki A przesunięto do tyłu o 100 mm. Jedną z zalet jest poprawa widoczności do przodu i doskonałe pole widzenia. Wraz ze zmianą położenia lusterek zewnętrznych to jeszcze zmniejsza stres kierowcy, zwłaszcza na skrzyżowaniach, w zakrętach i łukach drogi.

Mazda sprawdziła nawet położenie oczu osób zajmujących przednie fotele i tak dobrała położenie słupków A, by nie były one uciążliwe.

Czas na komfort
To tylko jeden przykład, jak zgodna z Kodo zwarta sylwetka zewnętrzna przekłada się na korzyści we wnętrzu: zwiększona szerokość i rozstaw osi nowej Mazdy3 (najdłuższy w segmencie) dały Maździe pole do popisu. Zgodnie z tym, zarówno hatchback, jak i sedan mają najszersze w klasie wnętrze na wysokości ramion, z przodu i tyłu, i są bliskie tej pozycji, jeśli chodzi o miejsce na nogi.

Wnętrze jest w istocie większe i bardziej komfortowe niż w poprzedniku pod względem większości wymiarów, od przestrzeni na stopy po miejsce na kolana itp. Zachowano przy tym wysokość nad siedziskami mimo zmniejszenia wysokości samochodu o 25 mm, obniżając fotele.
 
Fotel kierowcy (wersje z regulacją ręczną i elektryczną dostępne zależnie od poziomu wyposażenia i rynku) ma zakres regulacji wzdłużnej 260 mm, pochylenia 102° i 56 mm w pionie, w tym dodatkowe 20 mm w dół dla wysokich osób.

Mazda trzyma się podstawowych kanonów, oferując fotele otulające wokół pasażerów, zapewniające naturalną pozycję siedzącą z dobrym podparciem pleców i pewnym trzymaniem ciała na boki.

Oparcia foteli lepiej tłumią drgania dzięki wzmocnionemu podparciu pod ramionami i większej poduszce, o wysmukłym, dynamicznym kształcie, pasującym do czystego, sportowego stylu wnętrza i jego solidności. Ponieważ są one cieńsze niż poprzednio i mają zagłębienia w tylnej powierzchni, pasażerowie z tyłu zyskują dodatkową przestrzeń na kolana. Jest także więcej miejsca na ich stopy, jako że punkty mocowania przednich siedzeń są szerzej rozstawione.

Na tylnych miejscach jest teraz dużo swobodniej dzięki węższym zagłówkom i oparciom przednich foteli oraz większym tylnym szybom, a także temu, że siedzenia znajdują się bliżej środka samochodu. Pasażerowie z tyłu mają po prostu lepszą widoczność na zewnątrz.
 
Co do tapicerki, nowa Mazda3 wnosi wybór czarnej skóry z czerwonymi szwami, jednolitej lub z wstawkami z białej skóry z białymi, szarymi i czerwonymi szwami. Dostępna jest także czarna tapicerka materiałowa.

Funkcjonalne i w dobrym guście
Zgodnie z efektem przestrzennym, po stronie pasażera z przodu znajduje się poziomy panel ozdobny, poszerzający optycznie wnętrze. Linie tablicy rozdzielczej przechodzą harmonijnie przez żaluzje bocznych nawiewów powietrza i klamki drzwi w słupki B, podkreślając czysty i spójny styl kabiny.

Centralna część tablicy także ma prosty, funkcjonalny układ. Panel sterowania klimatyzacją, umieszczony poniżej środkowych nawiewów, ma zgrabny trójwymiarowy wygląd i okrągłe pokrętła. Na szczycie tablicy, 7-calowy ekran dotykowy (dostępność zależy od poziomu wyposażenia i rynku) jest łatwo dostępny dla pasażera lub kierowcy, ale nie odrywając tego drugiego od obsługi samochodu.

Generalnie, wykończenie wnętrza jest emocjonalne i stylowe, a jednocześnie narzuca w kabinie pewną logikę, zwłaszcza co do urządzeń sterujących i ich otoczenia. Sportowy wydźwięk podstawowego czarnego koloru jest podkreślany przez kontrasty, które zwiększają wygląd i poczucie jakości, jak inspirująca faktura kompozytu węglowego lub czarne obszycie kierownicy dopasowane do dźwigni hamulca ręcznego, podłokietnika i mieszka dźwigni zmiany biegów.

Połączenia, jak dystyngowane powierzchnie z „fortepianowym” połyskiem obok elementów wykończonych satynowym chromem, nadają mu młodzieńczego polotu.
 
Pojemność bagażowa
Hatchback lub sedan, nowa Mazda3 ma bagażnik z wygodnym dostępem o pojemności odpowiednio 350 i 419 litrów (według VDA); w obu przypadkach to więcej niż w obecnym modelu. Po złożeniu tylnych siedzeń w hatchbacku uzyskuje się 1250 litrów pojemności ładunkowej (VDA). Z otworem bagażnika szerszym o 100 mm sedan może zmieścić trzy walizki 67 cm.

Zaprojektowane z myślą o różnych strefach we wnętrzu, rozmaite schowki w kabinie umożliwiają pasażerom, a zwłaszcza kierowcy, dostęp do ich zawartości z minimum odwracania uwagi od drogi. Z przodu na przykład jest duży schowek u dołu centralnej konsoli (egzemplarze bez odtwarzacza CD), kieszenie w drzwiach mieszczące 1-litrowe butelki i schowek na okulary słoneczne w konsoli nad głową.

Pasażerowie z przodu i z tyłu mają także duże podstawki na napoje w centralnej konsoli lub podłokietniku.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane