/  / Nowa Mazda MX-5 – Zwinny roadster

Nowa Mazda MX-5 – Zwinny roadster

null
© Mazda
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Już we wrześniu do polskich salonów wjedzie nowa generacja modelu Mazda MX-5. W porównaniu z poprzednikiem "japończyk" jest mniejszy i lżejszy, niezmiennie gwarantuje jednak mnóstwo frajdy za kierownicą. Od 89 900 PLN.

Z liczbą prawie 1 miliona egzemplarzy sprzedanych na świecie od momentu premiery modelu pierwszej generacji w roku 1989, Mazda MX-5 uchodzi za najlepiej sprzedającego się roadstera w historii. Niejeden z rynkowych konkurentów "japończyka" w międzyczasie już zdążył zejść ze sceny, ale MX-5 nadal święci triumfy. I wcale nie ma dosyć. Już we wrześniu do salonów sprzedaży nad Wisłą zawita Mazda MX-5 nowej generacji – oferowana w cenie od 89 900 złotych.

Zrzucone kilogramy
Mazda MX-5 reprezentuje segment lekkich samochodów sportowych. W swoim najnowszym wcieleniu "japończyk" mierzy na długość 3915 mm przy rozstawie osi wynoszącym 2310 mm. Od swojego bezpośredniego poprzednika jest więc o około 10 cm krótszy. Jest też od niego o około 100 kilogramów lżejszy – w wersji z bazową jednostką benzynową 1.5 waży bez kierowcy tylko 975 kg, a z mocniejszym silnikiem 2.0 wskazówka wagi pokazuje równo 1 tonę.

Nie licząc więc pierwszej generacji, najnowsza Mazda MX-5 jest więc najlżejszą w historii i wyróżnia się rozkładem masy na przód i tył w proporcji 50:50.



Dobrze czuje się w zakrętach
Cechą wyróżniającą nową Mazdę MX-5 – być może nawet w większym stopniu niż jej poprzedniczki – są idealnie wyważone proporcje. Osoby podróżujące autem siedzą dokładnie po środku długości pojazdu, jednak w odróżnieniu od wcześniejszych generacji fotele znajdują się tuż nad drogą, co podkreśla nisko umieszczony środek ciężkości samochodu.

Podczas bardziej dynamicznego pokonywania zakrętów Mazda zaczyna się przechylać, ale dzięki temu kierowca lepiej "czuje" zachowanie samochodu. Można nawet odnieść wrażenie, że nowe MX-5 nabrało na drodze jeszcze więcej lekkości i zwinności. I nie chodzi tu o to, aby kolejne zakręty brać na dużej prędkości. Raczej o to, by czerpać radość z samego prowadzenia pojazdu i docenić pracę bezpośredniego układu kierowniczego, który posłusznie wykonuje polecenia kierowcy.

Dwa benzynowce do wyboru
MX-5 można wyposażyć w jeden z dwóch oferowanych w gamie silników benzynowych, które pozbawione są turbodoładowania, ale mają bezpośredni wtrysk paliwa i bardzo wysoki stopień sprężania. Słabsza jednostka 1.5 Skyactiv-G rozwija moc 131 KM przy 7000 obr./min. oraz moment obrotowy rosnący do maksymalnie 150 Nm przy 4800 obr./min. W porównaniu z poprzednikiem – czyli jednostką MZR 1.8 – zadowala się też znacznie mniejszą ilością paliwa. Według danych fabrycznych, średnie zużycie benzyny w cyklu mieszanym zaczyna się od około 6 l/100 km.

Mazda z omawianym silnikiem osiąga pierwszą setkę w czasie 8,3 sekundy, a maksymalnie może jechać z prędkością do 204 km/h.

MAZDA MX-5 | CENY I WERSJE WYPOSAŻENIA

Z kolei dwulitrowiec generuje maksymalnie 160 KM mocy przy 6000 obr./min. oraz szczytowe 200 Nm momentu przy 4600 obr./min. Na rozpędzenie się ze startu do prędkości 100 km/h kierowca potrzebuje 7,3 sekundy, a maksymalnie wskazówka na prędkościomierzu może dojść do 214 km/h.

Średnie zużycie paliwa deklarowane przez producenta zaczyna się w omawianej wersji od 6,9 l/100 km.

Do zmiany biegów służy 6-przełożeniowa skrzynia manualna. Według zapewnień producenta, mechanizm pracuje szybko i precyzyjnie, a skoki drążka są bardzo krótkie. Jak w samochodzie sportowym przystało.

Nowoczesne systemy na pokładzie
Na pokładzie Mazdy MX-5 użytkownik znajdzie wszystkie nieodzowne elementy wyposażenia typowe dla nowoczesnych samochodów – również dla roadsterów. Już w wersji podstawowej mamy więc do dyspozycji m.in. światła diodowe (LED), tempomat, gniazdo AUX i port USB, centralny wyświetlacz 7-calowy, a także multimedialny system MZD Connect.

W wyższych wersjach wyposażenia oferowane są ponadto m.in. podgrzewane fotele, radio cyfrowe DAB, adaptacyjne doświetlanie zakrętów, system monitorowania martwego pola oraz nagłośnienie Bose z głośnikami umieszczonymi w zagłówkach.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane