/  / Nowa Klasa C kusi super wnętrzem

Nowa Klasa C kusi super wnętrzem

Mercedes-Benz|
null
© Mercedes-Benz
nullnullnullnullnullnull

Wnętrze nowej Klasy C stanowi reinterpretację współczesnego luksusu. Stylizacja jej kokpitu zwraca uwagę swoją architekturą. Przejrzystość spaja zaawansowane technologicznie elementy i sportowe akcenty, a zmysłowość łączy design wykorzystujący płynne kształty oraz wysokiej próby materiały.

Projektanci Mercedes-Benz urządzili kabinę Klasy C wedle standardów rzadko spotykanych nawet w autach wyższych klas. Dotyczy to starannego wyboru okładzin, ich precyzji montażu, a także nowego idiomu projektowania, łączącego elegancję i harmonię ze sportową atmosferą. W efekcie wnętrze odznacza się niespotykaną wartością postrzeganą.

Aby osiągnąć ten efekt, designerzy przenieśli do kabiny kluczowe linie karoserii nowej Klasy C. Ujmujący kontrast wklęsłych i wypukłych powierzchni z boku nadwozia znajduje na przykład odbicie w kształcie paneli drzwi. Jednocześnie styl kokpitu odpowiada oczekiwaniom użytkowników nowoczesnych urządzeń multimedialnych takich jak smartfony czy tablety.
 
Mercedes nie tylko wyznacza tu nowy poziom ekskluzywności i postrzeganej wartości, ale przy okazji demonstruje odwagę w adaptowaniu innowacyjnych rozwiązań, przełamując utarte konwencje w klasie średniej.

Uwagę zwraca przede wszystkim zaprojektowana całkowicie od nowa konsola środkowa: w wersjach z automatyczną przekładnią tworzy ją pojedynczy element, opadający łagodnie w kierunku centralnego panelu sterowania z gładzikiem i podłokietnika.

Konsola występuje w kilku odmianach wykończeniowych (m.in. drewno z elementami chromowanymi oraz tworzywo przypominające lakier fortepianowy), a jej harmonijne linie zapewniają poczucie większej przestrzeni i płynnie łączą się z deską rozdzielczą.

Jakość, którą zdradza każdy detal
Nad konsolą środkową góruje wolnostojący wyświetlacz systemu multimedialnego o przekątnej 17,78 cm (7 cali) lub 21,33 cm (8,4 cala), o ile wyposażenie obejmuje system Comand Online. Drugi z ekranów wykonany jest z klejonego szkła i otoczony ozdobną, galwanizowaną ramką w kolorze dymionego srebra.

Sportowy sznyt kokpitu podkreśla pięć okrągłych otworów wentylacyjnych, których stalowe wykończenie kontrastuje z przytulnymi materiałami wykończeniowymi pozostałych elementów, takimi jak drewno czy skóra.

Wysoką jakość zdradzają dopracowane detale. Dla przykładu, górną część deski rozdzielczej oraz panel centralny zdobią ręczne przeszycia, a trójramienna kierownica z 12 przyciskami zależnie od wersji różni się kolorystyką i zestawieniem tworzyw. Całość pozwala uzyskać zróżnicowany efekt optyczny, począwszy od "luksusowej zmysłowości" aż do "progresywnego dynamizmu".

Aspiracje projektantów Mercedes-Benz widoczne są także w obrębie sterowania. Ograniczona liczba instrumentów sprzyja intuicyjnej obsłudze, a niektóre instrumenty takie jak przyciski sterowania szybami czy obrotowy przełącznik oświetlenia pochodzą wprost z klasy S.

Powierzchnie metalowe i galwanizowane czy efektowne lakierowanie dopasowane do kolorystyki kabiny również decydują o wysokiej jakości kabiny.

Sterowanie gestami palca
Gładzik (touchpad) w nowej Klasie C to kolejny ewolucyjny krok w kierunku jak najbardziej intuicyjnej obsługi systemu informacyjno-multimedialnego. Uzupełnia on funkcjonalność pokrętła Comand oraz systemu kontroli głosowej Linguatronic.

Wykonana z odpornego na zarysowania materiału powierzchnia gładzika ma wymiary 65 x 45 mm i zlokalizowana jest tuż obok podłokietnika, na centralnym panelu sterowania w tunelu środkowym. Zintegrowano ją z wysokiej jakości podpórką z metalu, podkreślającą luksusowy charakter wnętrza.

Kierowca i pasażer przedniego fotela nowej Klasy C mogą sterować wszystkimi funkcjami systemu informacyjno-rozrywkowego za pomocą pojedynczych lub złożonych gestów, podobnie jak w przypadku smartfonów czy tabletów. Gładzik reaguje na powolne lub szybkie ruchy palca i pozwala na ręczne wpisywanie liter, cyfr oraz znaków specjalnych. Te są następnie rozpoznawane zgodnie z językiem interfejsu jednostki sterującej.

Ponadto, podczas korzystania z powierzchni dotykowej użytkownik otrzymuje dotykową informację zwrotną, a dla ułatwienia wpisywane znaki mogą być odczytane przez system na głos; w rezultacie kierowca nie musi odrywać oczu od drogi i może w pełni skupić się na prowadzeniu.

W precyzyjnym korzystaniu z gładzika pomaga trójwymiarowa analiza ruchów dłoni. Układ decyduje, czy ręka jest oparta o podłokietnik, czy też trwa wpisywanie danych.

Bezpośredni dostęp do kluczowych funkcji (powrót do poprzedniego ekranu, menu ulubionych i menu audio) zapewniają trzy podświetlane przyciski dotykowe poniżej gładzika.
 
Wyświetlacz head-up
Poza informacjami na panelu wskaźników i ekranie centralnym kierowca nowej Klasy C będzie mógł również korzystać z wyświetlacza head-up. Zupełnie jak w myśliwcach, na przedniej szybie pojawiają się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy najważniejsze informacje, w tym szybkość jazdy, obowiązujące ograniczenia prędkości, wskazówki nawigacji i komunikaty systemu Distronic Plus.

Technologia ta wykorzystuje kolorowy projektor o rozdzielczości 480 na 240 pikseli, oparty na diodach LED o wysokiej mocy. Wyświetlają one w polu widzenia kierowcy wirtualny obraz o wymiarach 21 na 7 centymetrów. Zdaje się on unosić nad pokrywą silnika, około 2 metry przed kierowcą.

Rozdzielczość przekraczająca 60 pikseli na stopień kątowy zapewnia ostry, precyzyjny obraz.

Czujnik oświetlenia zlokalizowany w pobliżu krawędzi dachu automatycznie dostosowuje jasność wyświetlacza head-up do warunków otoczenia. W słoneczne dni jej wartość przekracza 10 000 kandeli na m2. Wysoką jakość obrazu w ciemności zapewnia z kolei kontrast wynoszący ponad 1000:1.

Kierowca może dopasować zakres wyświetlanych informacji, a także jasność i wysokość wirtualnego obrazu do własnych preferencji. W modelach wyposażonych w pamięć położenia fotela ta ostatnia wchodzi w skład przechowywanych ustawień.

Szybę czołową pokrywa specjalna folia zapobiegająca powstawaniu podwójnych obrazów, wywoływanych przez refleksy na brzegach szyby.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane