/  / Nowa Kia Sportage staje się łatwo rozpoznawalna

Nowa Kia Sportage staje się łatwo rozpoznawalna

KIA|
null
© Kia
nullnullnullnullnull

Nowa Kia Sportage stanowi radykalny zwrot w kanonie projektowym pojazdu typu SUV. Dłuższa, niższa i szersza niż poprzednio karoseria pojazdu jest natychmiast rozpoznawalna po swym „tygrysim” obliczu.

Nowa Kia Sportage stanowi radykalny zwrot w kanonie projektowym pojazdu typu SUV. Dłuższa, niższa i szersza niż poprzednio karoseria nowego Sportage jest natychmiast rozpoznawalna po swym „tygrysim” obliczu: akcentowanym przez stanowiący estetyczny łącznik wszystkich nowych modeli Kia, niezwykły grillu „spod ręki” Peter Schreyera.

Charakterystyczną i groźną „twarz” Sportage buduje zwieńczona markowym logo, nowa krata chłodnicy i wielkie „świdrujące” reflektory. Jej wygląd potęguje skorupowa maska silnika nad podwyższonym zarysem błotników, które poszerzają się stopniowo, by objąć światła główne. „Dzięki skorupowej masce silnika przód pojazdu nabiera siły i solidności - mówi Schreyer. „Razem z nowym grillem, wyraźnie zaznaczone nadkola tworzą wrażenie trójwymiarowości i wspomagają orientację kierowcy na drodze.”

Atletykę nadwozia Sportage podkreśla spadzistość szyby czołowej, przechodzącej płynnie w niską linię dachu. „Górną krawędź szyby odwzorowaliśmy na markowym grillu - wyjaśnia Gregory Guillaume, główny projektant Kia Europe.
 
„Po raz pierwszy tego rodzaju wygięty element pokazaliśmy w koncepcyjnym Kee na salonie frankfurckim 2007. Podobnie wygięty kształt otrzymała dolna krawędź okna klapy tylnej. W kombinacji z wyraźnie zaznaczonymi nadkolami oraz wklęsłym przetłoczeniem płatów drzwi powoduje to, iż nowy Sportage staje się nieporównywalnie lepiej rozpoznawalny.”

„Podstawowym elementem stylistycznym sylwetki nowego Sportage jest zestawienie wysokiej rzeźby nadkoli z niskimi oknami - wyjaśnia Schreyer. „Stworzyliśmy samochód o niemal sportowych proporcjach powierzchni metalowych i szklanych. Linia okien bocznych jest umyślnie podwyższona, co przywodzi wrażenie jazdy w aucie bez mała rajdowym.” Zarys nadkoli i dachu spotyka się niejako w postaci odwróconego słupka ‘C’.

„Wielkość, kształt i proporcje słupka tylnego to czynniki absolutnie krytyczne dla wyglądu każdego nadwozia - mówi Schreyer. „I tak jak widać w naszym nowym Sportage, decydują one o urodzie i charakterze całego pojazdu.”

Dokładny pomiar wykazuje, iż nowy Sportage jest tylko nieco niższy od poprzednika, lecz to właśnie stylizacja powoduje, iż wygląda na znacznie niższy i smuklejszy, a przez to bardziej przekonujący.

Na wzór wielkich świateł głównych, nowy Sportage otrzymał wydatne lampy tylne, które zręcznie wkomponowano w błotniki i częściowo – w klapę tylną. Po jej podniesieniu oczom ukazuje się obszerna i regularna przestrzeń bagażowa.

Pewne akcenty designu karoserii nowego Sportage, m.in. pochylenie szyby czołowej, radykalny kształt słupka tylnego czy też charakterystyczne przetłoczenia boczne pojawiły się już w koncepcyjnym Kue na salonie Detroit NAIAS 2007. „Jest bardzo ważne, iż czerpiąc inspirację z samochodów koncepcyjnych takich jak Kue, potrafimy motywować się do projektów produkcyjnych, czego najlepszym przykładem jest nowy Sportage - zauważa Peter Schreyer.



Wrażenie, iż nowy Sportage da sobie radę wszędzie podkreślają liczne detale, m.in. „żebrowany” dach z relingami na całej długości, pewne w uchwycie klamki drzwiowe, podwyższone zawieszenie oraz pokaźnej wielkości lusterka boczne.

Obszerna kabina wygląda tak sportowo i dynamicznie jak nadwozie nowego Sportage. Szeroka tablica przyrządów zwęża się w swoim środku, aby przejść w centralną konsolę. Podkreślona w ten sposób szerokość pojazdu dodaje pasażerom poczucia ufności i bezpieczeństwa.

„Tablicę przyrządów przecięliśmy poziomymi „warstwami” tak, by uniknąć widoku pionowej ściany z plastiku, wysoki tunel centralny natomiast przecina proporcjonalnie kabinę na pół. Tak więc nie jest to typowy układ deska rozdzielcza/konsola w kształcie T, jaki widzimy w większości kabin samochodowych - wyjaśnia Guillaume.

Wysokie nadkola i wąskie okna sugerują sportową pozycję kierowcy. Ma on przed sobą trójramienną, „mięsistą” kierownicę i zestaw głęboko osadzonych wskaźników.

„Stylizacja zewnętrzna jest bardzo dynamiczna jak na samochód tego typu. Siedzisz wysoko, lecz czujesz się całkiem sportowo dzięki ostro pochylonej szybie i podwyższonej linii okien - mówi Gregory Guillaume. „Sprawia to wrażenie bezpiecznego siedzenia w kokonie, ale i tak z tyłu jest mnóstwo miejsca na głowę. Słupek ‘C’ jest tak daleko odsunięty wstecz, że podkreśla smukłość sylwetki auta, nie zasłaniając tylnym pasażerom widoku na świat.”

Peter Schreyer ma zamiar zmienić sposób postrzegania marki Kia w skali międzynarodowej. „Pragnę nadać Kii rozgłos globalny, szczególnie pod względem designu i stylizacji. Nowy Sportage to ważny krok w tym właśnie kierunku.”
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane