/  / Nowa KIA Rio - debiut w Paryżu

Nowa KIA Rio - debiut w Paryżu

KIA MOTORS POLSKA|
null
© KIA
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Światowy debiut nowej Kia Rio będzie miał miejsce podczas tegorocznego salonu samochodowego w Paryżu, w dniu 29 września. Rio to najlepiej sprzedający się na świecie model marki Kia – w 2015 roku do klientów trafiło aż 473 000 egzemplarzy Rio, co stanowiło 16% całkowitej sprzedaży.

Również w Polsce Kia Rio od lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. W 2012 roku, pierwszym pełnym roku sprzedaży dotychczasowego modelu, nabywców znalazło blisko 1600 samochodów. Dwa lata później wynik było o 1000 egzemplarzy lepszy. Rekordowy pod względem sprzedaży okazał się ubiegły rok – z salonów wyjechało 3398 sztuk Rio. Wiele wskazuje na to, że ten wynik zostanie powtórzony również w tym roku. Do końca sierpnia sprzedaż Rio w Polsce wyniosła niemal 2200 egzemplarzy. Wśród licznych wersji Rio największym wzięciem u nas cieszy się 5-drzwiowy hatchback napędzany 1,2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 84 KM, w specyfikacji wyposażenia „M”.

Nowe Rio będzie produkowane w zakładzie Sohari w Korei i trafi do sprzedaży na całym świecie już w pierwszym kwartale 2017 roku.

Nadwozie
Za wygląd nadwozia i wnętrza Rio odpowiadają ośrodki designu Kia w Niemczech i w Kalifornii, które ściśle współpracowały z głównym centrum stylistycznym Kia w koreańskim Namyang. W wyglądzie nowego Rio dominują proste linie i gładkie powierzchnie, które nadają autu bardziej dojrzałego charakteru i nowocześniejszego wyglądu niż w wypadku modelu poprzedniej generacji.

Z przodu nowe Rio wyróżnia się charakterystyczną osłoną wlotu powietrza do chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa, która jest bardziej spłaszczona i szersza niż w innych modelach Kia oraz polakierowana na wysoki połysk czarnym lakierem. Wlot powietrza do chłodnicy zespolony jest z reflektorami o nowym, ostrzejszym kształcie. Reflektory są wyposażone w światła do jazdy dziennej uformowane na kształt litery U i wykonane w technologii LED.

Z profilu Rio czwartej generacji wydaje się dłuższe niż jest naprawdę. Na taki efekt wizualny wpływ mają długa pokrywa silnika, spory przedni zwis, o 10 mm dłuższy rozstaw osi (teraz liczy on 2580 mm), węższy i bardziej pionowy słupek C oraz krótszy tylny zwis. W sumie, nowe Rio jest od poprzednika o 15 mm dłuższe (długość auta wynosi 4065 mm) i o 5 mm niższe (liczy 1450 mm wysokości).

Tylna część nadwozia Rio jest teraz ostrzej ścięta, z niemal pionowo ustawioną szybą w pokrywie bagażnika i z krótszym zwisem z tyłu. Linia, która biegnie od osłony wlotu powietrza do chłodnicy, przez reflektory i nad drzwiami ma swoją kontynuację z tyłu auta. Razem z węższymi lampami z tyłu, które wyposażono w światła w kształcie strzały wykonane w technologii LED.

W Europie, w chwili rozpoczęcia sprzedaży, nowe Rio będzie dostępne jako pięciodrzwiowy hatchback i oferowane w ośmiu kolorach nadwozia, z trzema wzorami obręczy kół z lekkich stopów do wyboru (o średnicy od 15 do 17 cali).

Wnętrze - design
Podobnie jak w wypadku nadwozia, także we wnętrzu dominują proste linie deski rozdzielczej, które potęgują wrażenie szerokości i przestronności kabiny. Wizualnie kabina nowego Rio wydaje się szersza niż modelu poprzedniej generacji również za sprawą poziomych kratek systemu wentylacji, które zastąpiły pionowe otwory wentylacyjne. Konsola środkowa,  wykończona na wysoki połysk, jest polakierowana w kolorze czarnym.

Konsola środkowa jest teraz delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, co jest charakterystyczne dla samochodów o sportowym zacięciu, zaprojektowanych z myślą o komforcie obsługi. W centralnym punkcie deski rozdzielczej znajdują się elementy sterowania nowym systemem multimedialnym, dostępnym z ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Poniżej znajduje się zaledwie kilka przycisków oraz pokręteł do obsługi systemu ogrzewania i wentylacji – łatwo dostępnych i wygodnych w obsłudze.

Wnętrze - technologie
Model nowej generacji jest oferowany z systemem bezkluczykowego dostępu do auta i uruchamiania silnika, podgrzewanymi przednimi fotelami i kierownicą, wycieraczkami z czujnikiem deszczu i światłami z czujnikiem zmierzchu. Ponadto, Kia Rio czwartej generacji będzie oferowana z aktywnym tempomatem, ogranicznikiem prędkości, czujnikiem parkowania z kamerą cofania.

Wymiary i funkcjonalność
W porównaniu z poprzednią generacją modelu rozstaw osi jest większy o 10 mm, a nadwozie jest  dłuższe o 15 mm. Miejsce na nogi zwiększyło się do 1120 mm z przodu i do 770 mm z tyłu. Szerokość kabiny na wysokości ramion należy do największych w klasie małych aut i wynosi 1375 mm z przodu oraz 1355 mm z tyłu. Mimo że nowe Rio jest o 5 mm niższe niż odchodzący model, wysokość wnętrza z przodu i z tyłu – wynosząca, odpowiednio, 1021 mm i 966 mm – zalicza się do największych w gronie aut segmentu B.

Wzrost przestronności kabiny Rio udało się uzyskać również dzięki licznym zmianom w konstrukcji elementów wystroju wnętrza. Szczególnie dotyczy to przeprofilowanego poszycia drzwi, zastosowania nowego, cieńszego materiału do wykonania podsufitki oraz innego ukształtowania deski rozdzielczej.

Ponadto, zastosowanie węższego o 87 mm słupka C oraz zmiana punktu mocowania lusterek bocznych (teraz znajdują się przy podstawie słupków A) przyczyniły się do zwiększenia widoczności z miejsca kierowcy i do zminimalizowania rozmiaru martwego pola widzenia w lusterkach. Na poprawę widoczności z każdego miejsca we wnętrzu Rio wpływa także niżej przebiegająca dolna linia bocznych szyb.

Kabina Rio oferuje więcej miejsca na przechowywanie niż w modelu poprzedniej generacji. Na dole konsoli środkowej wygospodarowano miejsce na otwartą półkę, idealną na smartfona lub inne drobne przedmioty. Z kolei, w konsoli przy lusterku wstecznym umieszczono praktyczny schowek na okulary. Zamykany schowek przed pasażerem jest przestronny i bardzo funkcjonalny. W każdych drzwiach Rio ma uchwyty na butelki (w przednich na 1,5-litrowe, w tylnych – na 0,5-litrowe). Dodatkowo, z przodu znajdują się dwa wgłębienia na duże kubki z napojami. Nawet w uchwytach do zamykania drzwi przewidziano kieszenie na małe przedmioty czy monety. Oferowany jako wyposażenie dodatkowe podłokietnik między przednimi fotelami również kryje w sobie zamykany schowek.

Pojemność bagażnika wzrosła o 37 litrów do 325 litrów (przyrost o 13%, pojemność mierzona według normy VDA), co w tej kategorii plasuje Rio wśród najlepszych aut w segmencie B. Wzrost pojemności bagażnika udało się uzyskać mimo zmniejszenia tylnego zwisu o 15 mm (do 655 mm), co zakładano od początku, aby uzyskać bardziej dynamiczne proporcje nadwozia nowego Rio. Przedział bagażowy nowej Kia jest wyposażony w ruchomą podłogę, którą można ustawić na jednej z dwóch wysokości. W górnym położeniu pod podłogą znajduje się spory schowek na drobne przedmioty, co zabezpiecza je przed przesuwaniem się w czasie jazdy. Do wyposażenia seryjnego nowego Rio należy asymetrycznie dzielone oparcie tylnej kanapy i dojazdowe koło zapasowe.

Zbiornik paliwa, który znajduje się pod tylną kanapą, ma pojemność 45 litrów, czyli o 2 litry więcej niż w modelu poprzedniej generacji.

Silniki
Wzrost zamiłowania nabywców do małych, ale turbodoładowanych silników sprawił, że trzycylindrowa, jednolitrowa jednostka napędowa z rodziny T-GDI (turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa) musiała trafić pod maskę również nowego Rio. Lekki i o bardzo kompaktowych rozmiarach silnik debiutował w 2015 roku pod maską cee’da po liftingu. Specjaliści od sprzedaży z Kia zakładają, że nowe Rio napędzane właśnie tym silnikiem będzie stanowiło większość sprzedaży modelu czwartej generacji. Wysoka wydajność i niski poziom emisji szkodliwych substancji oraz lekka konstrukcja tego silnika świetnie pasują do napędu Rio.

Przyszli klienci, którzy zdecydują się na zakup Rio z 1,0-litrowym silnikiem T-GDI będą mieli do wyboru dwie wersje tego silnika o mocy 100 KM lub 120 KM. Słabsza wersja osiąga maksymalną moc przy 4500 obr/min i generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 172 Nm w przedziale od 1500 do 4000 obr/min. Mocniejsza odmiana silnika 1.0 T-GDI wytwarza maksymalny moment obrotowy o takiej samej wartości i dostępny w takim samym zakresie obrotów jak słabsza, ale moc 120 KM osiąga dopiero przy 6000 obr/min. Obydwie wersje silnikowe Rio wciąż są udoskonalane i testowane. Oczekuje się, że każda z nich będzie odznaczała się średnią emisją CO2 poniżej 100 g/km (wg NEDC). Dzięki systemowi Idle Stop & Go (ISG) możliwe jest uzyskanie emisji dwutlenku węgla nawet na niższym poziomie, ale takie wersje Rio wciąż czekają na homologację.

Oprócz 1,0-litrowego silnika T-GDI do napędu Rio będą oferowane wolnossące, benzynowe jednostki napędowe o pojemności 1,25 l i 1,4 l, wyposażone w klasyczny wtrysk wielopunktowy. Silnik 1.25 MPI osiąga moc 84 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 122 Nm przy 4000 obr/min. 1,4-litrowy silnik MPI generuje moc 100 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 132 Nm przy 4000 obr/min. Końcowych testów homologacyjnych Rio w tych wersjach silnikowych jeszcze nie było, ale oczekuje się, że obydwie jednostki napędowe będą emitowały mniej niż 120 g CO2 na kilometr.

Nowa Kia Rio będzie również oferowana z silnikiem Diesla o pojemności 1,4 litra, dostępnym w dwóch wariantach mocy – 70 KM lub 90 KM. Niezależnie od mocy, turbodiesel o pojemności     1,4 litra będzie emitował najmniej CO2 spośród wszystkich silników Rio. Celem inżynierów dla Rio w tej wersji silnikowej jest uzyskanie emisji CO2 poniżej 90 g/km, w samochodach wyposażonych w system ISG.

We wszystkich wersjach silnikowych Kia Rio ma napęd na przednie koła przenoszony za pośrednictwem pięciobiegowej (w wersjach – 1,25 l i 1,0 T-GDI 100 KM) lub sześciobiegowej  przekładni mechanicznej (odmiany – 1,4 l i 1,0 T-GDI 120 KM oraz obydwie 1,4 l wysokoprężne).

Bezpieczeństwo
Gdy nowe Rio – dostępne z pakietem zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) – pojawi się w sprzedaży, będzie jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie. Nadwozie Rio czwartej generacji zostało skonstruowane ze stali o wysokiej wytrzymałości, nowy model oferuje też liczne systemy bezpieczeństwa biernego. Samochód zaprojektowano tak, aby mógł sprostać najbardziej wymagającym testom zderzeniowym na świecie.

Uzyskanie pięciu gwiazdek w crash teście Euro NCAP, w samochodzie wyposażonym w zestaw systemów wspomagania kierowcy (ADAS), wydaje się bardzo prawdopodobne. Kia Rio czwartej generacji będzie bowiem pierwszym autem segmentu B, wyposażonym w układ automatycznego hamowania awaryjnego (AEB) z funkcją rozpoznawania pieszych. AEB wykorzystuje radar dalekiego zasięgu w celu wykrycia ewentualnych kolizji z innymi pojazdami lub z pieszymi i pomaga zatrzymać samochód. AEB współpracuje z systemem Lane Departure Warning (LDWS), który ostrzega kierowcę, jeśli samochód opuści pas ruchu bez wcześniejszego włączenia kierunkowskazów.

Nowe Rio jest standardowo wyposażone w Vehicle Stability Management (VSM) z systemem elektronicznej kontroli stabilności (ESC). VSM zapewnia Rio stabilność zarówno podczas hamowania, jak i pokonywania zakrętów. System wykrywa utratę przyczepności i dzięki ESC pomaga kierowcy utrzymać właściwy tor jazdy.

W konstrukcji nadwozia w znacznej części wykorzystano zaawansowaną stal o wysokiej wytrzymałości (AHSS). Szerokie zastosowanie AHSS w nadwoziu Rio jest częścią planu, który zakłada osiągnięcie 5-procentowej redukcji średniej masy własnej nowych modeli Kia w 2020 roku w porównaniu do 2014 roku. W porównaniu z modelem trzeciej generacji, którego nadwozie było wykonane ze stali AHSS w 33%, nadwozie nowej Kia Rio jest skonstruowane w 51% z jednocześnie mocnej i lekkiej stali AHSS.

Im wyższy procentowy udział stali AHSS w konstrukcji nadwozia, tym pasażerowie są lepiej chronieni w razie zderzenia. Efektywniejsze jest również rozchodzenie się siły uderzenia po nadwoziu. W nowym Rio ze wzmocnionej stali są wykonane – między innymi – słupki A i B, progi oraz wzmocnienie – dachu, komory silnika i płyty podłogowej.

Nowa Kia Rio w standardzie jest wyposażona w sześć poduszek powietrznych oraz w uchwyty ISOFIX do mocowania fotelików dla dzieci na fotelu pasażera z przodu i na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy.

Audio
Na środku deski rozdzielczej znajdują się elementy sterowania nowym systemem multimedialnym, którego integralną częścią jest 5-calowy (lub 7-calowy) ekran dotykowy. Urządzenie multimedialne w nowym Rio jest kompatybilne ze wszystkimi smartfonami, dzięki aplikacjom Android Auto™ i Apple CarPlay™. System audio obejmuje sześć głośników.

Nowe Rio będzie oferować kupującym dostęp do Kia Connected Services, do których danych dostarcza TomTom®. Pakiet ten oferuje kierowcom dostęp do informacji na temat bieżących warunków ruchu, lokalizacji fotoradarów, lokalnych intersujących punktów (POI) oraz do prognozy pogody. W Europie Kia Connected Services w samochodach wyposażonych w nawigację będą dostępne bezpłatnie przez 7 lat od daty zakupu samochodu.

System Android Auto™ jest przeznaczony do pracy z telefonami z systemem Android 5.0 (Lollipop) lub wyższym. Dostępny od premiery, Android Auto™ łączy się z telefonem użytkownika i umożliwia mu dostęp do aplikacji i funkcji zainstalowanych na smartfonie poprzez system multimedialny w samochodzie, takich jak głosowa nawigacja w Mapach Google, rozmowy w trybie głośnomówiącym, rozpoznawanie tekstu i głosu. Android Auto™ pozwala użytkownikom na streaming muzyki z Google Play Music™ i innych serwisów.

Apple CarPlay™, przystosowany do iPhone’a 5 lub nowszego, umożliwia pełną kontrolę głosową Siri różnych funkcji i aplikacji w smartfonie, w tym nawigacji za pośrednictwem Apple Maps, połączeń i dyktowania tekstu. Apple CarPlay™ obsługuje również inne aplikacje audio, które użytkownik może mieć pobrane na iPhone’ie – takich jak streaming muzyki lub audiobook’ów.

Kia Rio będzie pierwszym samochodem segmentu B, który będzie wyposażony w porty USB zarówno w przedniej, jak i w tylnej części kabiny, umożliwiając użytkownikom połączenie urządzenia mobilnego z systemem multimedialnym lub ładowanie baterii.

Sprzedaż
Nowa Kia Rio trafi do sprzedaży w Europie w pierwszym kwartale 2017 roku i w standardzie będzie oferowana z unikalną 7-letnią gwarancją (lub na 150 000 km).
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane