/  / Nowa Fabia, nowy lider - pierwsza jazda

TEST | Nowa Fabia, nowy lider - pierwsza jazda

null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Pod względem liczby zarejestrowań na polskim rynku, Fabia jest liderem segmentu nieprzerwanie od 2001 roku. Tak dobra passa nie jest dziełem przypadku. Poprawnie zaprojektowany samochód z dopasowaną ofertą cenową przez wiele lat idealnie trafiał w gusta i możliwości finansowe Polaków. Trzecia generacja pojazdu raczej nie będzie miała problemu z utrzymaniem się na szczycie.

O Skodzie można śmiało powiedzieć, że stała się dla Polaków substytutem Fiata, który do przełomu wieków był najpopularniejszą marką w Polsce. Dziś każdy kto rozważa zakup nowego pojazdu, nie może przejść obojętnie obok oferty czeskiego producenta, niezależnie co myśli o tej marce. To właśnie Fabia jest obecnie wiceliderem rynku (za Skodą Octavią) oraz najpopularniejszym modelem w swoim segmencie. Nową, trzecią generację pojazdu, można już zamawiać w salonach. Czy warto ją kupić?

Stylistyka nowego modelu w udany sposób łączy w sobie elementy z poprzednich generacji z nową stylistyką Skody. Ostre przetłoczenia to znak rozpoznawczy wszystkich nowych modeli czeskiego producenta. Co ciekawe, w porównaniu do poprzednika, samochód jest krótszy o 8 mm. Jednak to, co najbardziej zasługuje na uwagę, to szersze o 90 mm nadwozie (o 26 mm szersze niż w Skodzie Rapid!). Dzięki niemu pasażerowie mają więcej miejsca na wysokości łokci. Samochód jest jednocześnie niższy o 31 mm, a więc wygląda lepiej niż poprzednik i w końcu o jego sylwetce można powiedzieć, że ma jakiś charakter. W zestawieniu z ciekawym lakierem (a tych jest do wyboru 15 odcieni) i większymi felgami wygląda naprawdę przyzwoicie. Dla wybrednych producent przewidział możliwość innego malowania dachu wraz z przednimi słupkami. Do wyboru są 4 kolory - biały, srebrny, czarny i czerwony.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Skoda Fabia
Toyota Yaris
Renault Clio
Wersja   Active Life (5d) Zen
Cena bazowej wersji [PLN]* 43 880 45 900
50 450
Długość [mm] 3992 3950 4062
Szerokość [mm] 1732 1695 1731
Wysokość [mm] 1467 1510 1448
Rozstaw osi [mm] 2470 2510 2589
Bagażnik min/max [litry] 330/1150
286/768
300/1146
Masa własna/DMC [kg] 1055/1510 1038/1490 1071/1651
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Rozmiar kół/opon 175/70 R14 175/70 R14 185/65 R15
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/bębnowe
tarczowe wentylowane/bębnowe tarczowe wentylowane/bębnowe
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Wnętrze, które znamy
Wnętrze wita nas elementami, które już gdzieś wcześniej widzieliśmy. Zegary i kierownica zostały żywcem przeniesione z większego Rapida. Czy to źle? Są czytelne, a wielofunkcyjna kierownica dobrze leży w dłoniach. Warto zamówić skórzaną kierownicę spłaszczoną u dołu oraz sportowe fotele ze zintegrowanym zagłówkiem, dzięki czemu dostajemy namiastkę wersji RS, której producent nie przewiduje już w ofercie. Niestety, chęć utrzymania konkurencyjnej ceny odbiła się na jakości materiałów. Przyjemnie miękkiej deski rozdzielczej, jaka była montowana w "dwójce", nowa Fabia może tylko pozazdrościć. Tu widoczny jest krok w tył. Choć spasowanie elementów jest bez zastrzeżeń, to osoby jeżdżące poprzednim modelem mogą mieć problem z akceptacją twardego tworzywa. Jeżeli chodzi o ilość miejsca, producent podkreśla że kabina jest dłuższa o 8 mm. Pozostaje nam wierzyć w te zapewnienia. Jeżeli jednak za kierownicą usiądzie osoba mierząca 190 cm, z tyłu nie ma miejsca na nogi. Jeżeli będzie miała 175 cm, z tyłu może usiąść pasażer o  takim samym wzroście, lecz o wysokim komforcie podróżowania można zapomnieć. Z racji niższego dachu, z tyłu jest o 3 cm mniej nad głową niż w Fabii II i to czuć. Coś za coś.

Na uwagę zasługuje bagażnik o poj. 330 litrów. Podobnie jak w Roomsterze, również w Fabii tylną półkę można umieścić na  jednym z dwóch poziomów. W utrzymaniu porządku pomagają dwa solidne haczyki oraz elastyczny, dający się zdemontować schowek, przyczepiony do prawej ścianki bagażnika. Szkoda, że po złożeniu tylnych oparć powstaje wysoki próg, utrudniający załadunek. Podsumowując, Fabia hatchback może sprawdzić się w roli samochodu dla rodziny z dwojgiem dzieci (najlepiej w fotelikach) z weekendowym bagażem. Na wakacyjne wojaże Skoda poleca wersję kombi, ale ona pojawi się na rynku dopiero w styczniu. To dopiero będzie hit.

Nowa Fabia kombi od 43 880 PLN (patrz TUTAJ).

Praktyczne rozwiązania
Najciekawszą nowością na liście wyposażenia jest system MirrorLink. Za pomocą kabla USB można podłączyć smartfon i to co jest na jego ekranie, zobaczyć na dużym, wbudowanym wyświetlaczu o średnicy 6,5 cala. Mały minus za rozdzielczość, słabszą niż we współczesnych smartfonach. Oczywiście, poza kilkoma bardziej lub mniej potrzebnymi funkcjami, można go wykorzystać jako ekran nawigacji satelitarnej, której w Fabii nie będzie w ogóle. Podczas jazd próbnych w Portugalii, nawigacja była zainstalowana w telefonie HTC z Androidem, więc jest szansa, że w Polsce będzie można go użyć do obsługi znanej aplikacji pokazującej fotoradary i kontrole drogowe. System wymaga trochę dopracowania, bo czasami potrafił bez powodu się rozłączyć z telefonem, a jego ekran musi być cały czas aktywny (pytanie czy USB będzie w stanie utrzymać  poziom naładowania dla coraz większych smartfonów), niemniej jednak ma świetlaną przyszłość.

Z praktycznych nowości, warto wspomnieć, że w tylnych drzwiach znalazły się uchwyty na butelki 0,5l, w opcji przednie czujniki parkowania, a pod pokrywą wlewu paliwa, patent Skody, skrobaczka do szyb. Proste, ale przydatne rozwiązania. Gadżetem, co do którego  mam wątpliwości, czy się przyjmie, jest możliwość nadruku zdjęcia na desce rozdzielczej (ostatnie zdjęcie). Za ok. 20 EUR, można zlecić dealerowi wyklejenie dowolnej fotografii na szerokim pasie w przedniej części (trzeba zamówić biały lub czarny). Trudno przewidzieć czy zyska popularność i czy komukolwiek jest to potrzebne. Nawet pracownicy Skody zadawali sobie pytanie, czy ktoś to kupi.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Skoda Fabia
Toyota Yaris
Renault Clio
Wersja   Active Life (5d) Zen
Cena bazowej wersji [PLN]* 43 880
45 900
50 450
Budowa silnika/paliwo Benz R4 16V Turbo Benz R4 16V Benz R3 12V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1197 1329 898
Moc [KM/obr./min] 90/4400-5400 99/6000 90/5250
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 160/1400-3500 125/4000 135/2500
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna 6-biegowa manualna 5-biegowa manualna
Napęd przód przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 10,9 11,7 12,2
Prędkość maksymalna [km/h] 182 175 182
Spalanie miasto [l/100km] 6,0 6,4
5,6
Spalanie trasa [l/100km] 4,0
4,1 3,9
Spalanie średnie [l/100km] 4,7 4,9
4,5
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Bezpieczniej na zakrętach
Ostatnio z nowościami często bywa tak, że… nie zawsze są nowościami. W celu obniżenia ceny, producenci unowocześniają sprawdzone rozwiązania lub wykorzystują je w całości. Taki właśnie manewr zastosowano w Fabii. Samochód bazuje na płycie podłogowej Volkswagena Polo i ma identyczny rozstaw osi - 2 470 mm, który jest o 19 mm większy w porównaniu do poprzednika. Zwiększony został także rozstaw kół - w testowej wersji 1.2 TSI 90 KM o 46 mm z przodu i o 40 mm z tyłu. Zmiany te bardzo korzystnie wpłynęły na prowadzenie auta, które stało się jeszcze sztywniejsze, ale nadal wystarczająco sprężyste, zapewniając tym samym wystarczający komfort. Na uwagę zasługuje precyzja prowadzenia w zakrętach, w czym pomaga seryjnie montowana elektroniczna "szpera" (system XDS+). Przy pokonywaniu zakrętu z większą prędkością, system automatycznie przekazuje więcej momentu obrotowego na koło zewnętrzne, dzięki czemu do pewnego stopnia niwelowana jest podsterowność i samochód podąża wytyczonym kursem. W nowej Fabii liczba obrotów kierownicą pomiędzy skrajnymi przełożeniami wynosi obecnie 2,6, wobec wcześniejszych 2,9. Odpowiada to wartości, jaką posiada dotychczasowa Fabia RS. Pod względem prowadzenia Fabia wykonała duży krok w przód.

Silniki
Gama jednostek napędowych Fabii obejmuje 4 silniki benzynowe (1.0 60 KM, 1.0 75 KM, 1.2 TSI 90 KM i 1.2 TSI 110 KM) oraz 3 wysokoprężne (1.4 TDI o mocach 75, 90 i 105 KM). Każdy z nich spełnia normę Euro VI i wyposażony jest w system Start & Stop. Trzeba podkreślić, że nowa Fabia została odchudzona o ok. 50 kilogramów, więc niezależnie od wersji silnikowej, zawsze jest nieznacznie szybsza od poprzedniczki.

W ramach testu, miałem okazję jeździć autami z dwoma różnymi silnikami. Pierwszym z nich był 1.2 TSI o mocy zwiększonej z 85 do 90 KM. To będzie prawdopodobnie najpopularniejszy silnik w Fabii, pomimo tego że trzeba za niego dopłacić 4 500 PLN w stosunku do bazowej odmiany 1.0. Za sprawą turbosprężarki i wysokiego momentu obrotowego o wartości 160 Nm dostępnego w zakresie 1 400 - 3 500 obr/min, ma niezłą elastyczność i zużywa rozsądne ilości paliwa. Na dystansie 90 kilometrów, głównie po autostradzie, charakteryzował się średnim spalaniem 6,6 l/100 km. To czym zaskoczył, to cicha praca, co po części jest zasługą bardzo dobrze wyciszonej kabiny. Jednostka łączona jest z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Jej precyzja nie daje powodów do narzekań. Ostatnie przełożenie jest bardzo długie, więc brak szóstego biegu nie przeszkadza tak bardzo jak w innych modelach. Przy 140 km/h obrotomierz wskazuje niespełna 3 500 obr/min, czyli o około 500 obr/min mniej niż w silnikach o podobnej mocy, ale bez turbosprężarki.

PODSTAWOWE WYPOSAŻENIE STANDARDOWE I OPCJONALNE

Skoda Fabia
Toyota Yaris
Renault Clio
Wersja   Active Life (5d) Zen
Cena bazowej wersji [PLN]* 43 880
45 900
50 450
Klimatyzacja manualna 700 6000 (pakiet Business) S
Radio MP3 1150 6000 (pakiet Business)
S
Dotykowy wyświetlacz wielofunkcyjny - - S
Poduszki powietrzne przednie/boczne/kurtyny S/S/S S/S/- S/S (boczne pełnią rolę kurtynowych)
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego S - -
Elektrycznie regulowane szyby przód/tył S/- S/- S/-
Elektrycznie regulowane lusterka/ogrzewane S/S 6000 (pakiet Business) S/S
Podgrzewane fotele przednie 850 - -
Komputer pokładowy -
S
S
Światła do jazdy dziennej/LED S/-
S/- S/S
Lakier metalik b.d. 2000
1900
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Drugi odcinek testowy pokonałem Fabią z wolnossącym silnikiem 1.0, w mocniejszym wariancie mocy 75 KM. Po doświadczeniach ze znacznie lżejszym Citigo, byłem pełen obaw jak sobie ta jednostka poradzi. Trzeba przyznać, że niesłusznie. Choć obydwa pojazdy maja taką samą skrzynię biegów, to jednak w Fabii zastosowano przekładnię główną o wyższym przełożeniu 4.821 (Citigo 4.167). Efekt jest zadowalający. Pomimo większej masy (różnica 126 kg) samochód sprawnie przyspiesza, wydaje się, że  dużo szybciej niż wskazują na to dane producenta. Choć silnik wymaga wkręcania na obroty, co skutkuje także większym hałasem w kabinie, to jednak sprawne poruszanie się w ruchu miejskim nie stanowi problemu, a do tego właśnie został stworzony. Co ciekawe, Skoda podaje, że prędkość maksymalna Fabii wynosi 172 km/h, o 1 km/h więcej niż Citigo. W tym przypadku spalanie w mieście dochodziło do 6,8 l/100 km, więc chyba lepiej kupić 90-konne TSI, które nie potrzebuje tak mocnego traktowania pedałem gazu.

Podsumowanie
Nowa Fabia jest dopracowanym samochodem i trudno jest wskazać na jakieś jej istotne wady. Z jednej strony, materiały wykończeniowe są gorszej jakości, ale z drugiej, samochód znacznie lepiej się prowadzi, jest szybszy, lepiej wyciszony i ma duży bagażnik. W końcu można o nim powiedzieć, że ma ciekawe nadwozie. Trzeba przyznać, że już pierwsza oferta Skody okazała się konkurencyjna. To chyba jedyny z producentów, który już w podstawowej wersji oferuje klimatyzację manualną w cenie 700 PLN. Przeważnie, żeby kupić samochód z segmentu B z klimatyzacją, trzeba wybrać wyższą wersję wyposażenia, albo dopłacić ok. 3 000 złotych. Można więc przypuszczać, że 99% Fabii będzie ją miało w standardzie. Co więcej, w promocji pierwsze 1 000 osób może otrzymać instalację LPG za darmo. Na najtańsze egzemplarze dealerzy Skody już oferują rabaty sięgające 2 500 PLN. W walce o utrzymanie tytułu lidera segmentu B Fabii z pewnością pomoże odmiana kombi, z bagażnikiem o pojemności 530 litrów, ale na nią trzeba poczekać do 2015 roku.

W stosunku do poprzednika na plus:
- prowadzenie,
- wyciszenie,
- bagażnik,
- dynamika.

W stosunku do poprzednika na minus:
- materiały wykończeniowe,
- ilość miejsca nad głową z tyłu.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane