/  / Nowa Astra kombi gra w "ciepło-zimno"

Nowa Astra kombi gra w "ciepło-zimno"

null
© Opel
null

Każdy zna grę w "ciepło-zimno". Zna ją też nowy Opel Astra Sports Tourer, choć w tym wypadku chodzi o testy w komorze klimatycznej, gdzie temperatury wahają się od -40 do nawet +60 stopni Celsjusza ...

Rozgrzany piasek pustyni... Międzynarodowe Centrum Rozwoju Technicznego firmy Opel odtwarza warunki panujące na Saharze. W środku zimy w niemieckim Rüsselsheim słupek rtęci sięga 60 stopni Celsjusza. Nowa Astra Sports Tourer musi sprostać takim niesprzyjającym warunkom. Samochód spokojnie i płynnie kołysze się w upale na stanowisku testowym, a w pomieszczeniu o powierzchni 60 m2 panuje ogłuszający hałas systemu wentylacji.

Innego dnia w tym samym miejscu sceneria może być całkiem odmienna: wszystko tonie w bieli, a Astrę Sports Tourer pokrywa cienka warstwa lodu. Przez całkowicie zaszronione okna nie da się nawet zajrzeć do wnętrza tego kompaktowego kombi. W pomieszczeniu jest -40 stopni, więc można tam wejść tylko w ciepłej zimowej odzieży.

"Chcemy sprawdzić, jak materiały Astry Sports Tourer reagują na ekstremalne warunki. Obserwujemy też, jak zmienia się wygląd samochodu i jak wysoka lub niska temperatura może wpływać na przykład na szerokość szczelin między poszczególnymi elementami - tłumaczy Otto Hemmelmann, główny inżynier ds. metod testowania.



Materiały kurczą się i rozciągają
Test zimna i gorąca – tzw. test cyklu termicznego – jest obowiązkową częścią programu prac nad nowym modelem Opla. Podobnie jak badania w laboratorium akustycznym i elektronicznym. "Nasi klienci na całym świecie będą przecież eksploatować Ople Astry we wszystkich strefach klimatycznych - mówi Hemmelmann.

Próby odbywają się z udziałem standardowej wersji Astry V kombi. Dzięki temu wiadomo, że testom poddawane są te same materiały, z których będą wykonane pojazdy dla klientów. W czasie dwutygodniowej serii analiz temperatury zmieniają się codziennie. "Uszczelnienia, połączenia klejone, części z tworzyw sztucznych, gumy i innych materiałów... To wszystko musi działać prawidłowo, a ciągłe kurczenie się i rozciąganie nie może pozostawiać żadnych śladów - wyjaśnia główny inżynier.

W komorze klimatycznej można odtworzyć nawet naturalne warunki wystawienia pojazdu na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. "Latem wnętrze Astry Sports Tourer zaparkowanej na zewnątrz może rozgrzewać się do 90 stopni - mówi Hemmelmann. Symulując działanie słońca, zespół testuje tolerancję obciążenia termicznego materiałów we wnętrzu pojazdu. "Sprawdzamy też, jak długo musi pracować klimatyzacja, aby temperatura w kabinie znów stała się znośna".

Koła Astry są ustawione na czterech platformach, które poruszają się w górę i w dół. W ten sposób bada się, czy ekstremalne warunki nie obniżają komfortu jazdy oraz czy materiały wykończenia wnętrza poddawane dużym naprężeniom i obciążeniom nie wydają irytujących dźwięków.

Test klapy bagażnika
Astra Sports Tourer nie musiała być specjalnie przygotowywana do testu zimna i gorąca. Kompaktowe kombi, wyposażone w zwykłe, dostępne na rynku opony zostało przypięte pasami do czterech platform stanowiska testowego. Niemniej jednak przed badaniami samochód poddaje się szczegółowej kontroli.

Następnie pojazd wystawia się na działanie wysokiej i niskiej temperatury, a inżynierowie starają się spojrzeć na niego oczami klienta i zidentyfikować ewentualne różnice. "Oceniamy wrażenie, jakie zrobił na nas samochód i dokonujemy pomiarów w poszukiwaniu odkształceń i zmian położenia elementów względem siebie - wyjaśnia Hemmelmann.

W systematycznym badaniu zespół Opla zwraca szczególną uwagę na plastikowe części – takie jak zderzaki i listwy progowe. "W tych przypadkach szerokość szczelin jest szczególnie ważna, ponieważ są to elementy, które nie mogą wystawać poza obręb pojazdu".

Specjaliści sprawdzają także działanie poszczególnych funkcji w kabinie auta. Na przykład: czy schowek w desce rozdzielczej otwiera się płynnie i łatwo? Czy tylne siedzenia FlexFold można bez problemu wyregulować w każdej sytuacji? I co najważniejsze: czy sterowana czujnikiem tylna klapa otwiera się i zamyka, reagując prawidłowo na ruch stopy pod zderzakiem w temperaturze -40 stopni?

Ta ostatnia funkcja debiutuje przecież w nowej Astrze kombi. I musi działać prawidłowo. Zawsze.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane