/  / Nissan Qashqai made in UK

Nissan Qashqai made in UK

null
nullnullnullnullnullnullnullnull

„Dziś Sunderland, jutro cały świat” - to hasło towarzyszyło niedawnej prezentacji Nissana Qashqai drugiej generacji, auta, które jest - zdaniem producenta – „zjawiskiem globalnym”. O ile światowe ambicje japońskiego producenta są ogólnie znane, to o Sunderland już tak wiele nie wiadomo. Warto zatem przyjrzeć się startowemu punktowi na mapie globalnej ekspansji Nissana Qashqai.

Sunderland to niewielkie (liczące ok. 200 tys. mieszkańców) miasto przemysłowe i port w Wielkiej Brytanii, a dokładniej: w północno-wschodniej Anglii, nad Morzem Północnym, u ujścia rzeki Wear. Przez lata głównym zajęciem jego mieszkańców było górnictwo oraz budowa statków. Jednak w drugiej połowie XX wieku obie te gałęzie brytyjskiego przemysłu znalazły się w stanie upadku, a w latach 80-tych ubiegłego wieku bezrobocie sięgnęło w Sunderland poziomu 20 procent. Na szczęście dla miasta, wkrótce zawitały doń nowe dziedziny przemysłu, w tym sektor motoryzacyjny.



Daruma patrzy dwojgiem oczu
W 1984 roku, Sunderland stało się siedzibą nowej fabryki samochodów Nissan - pierwszej europejskiej wytwórni aut tego japońskiego producenta. W dwa lata później Nissan uruchomił produkcję w Sunderland, a pierwszy europejski Nissan Bluebird zjechał z taśm produkcyjnych we wrześniu tego roku.

Uroczystość otwarcia fabryki odbyła się w obecności Margaret Thatcher, premier Wielkiej Brytanii, która wzięła udział w ceremonii malowania lewego oka lalki Darumy. Według japońskiej tradycji zawzięta mina lalki wyraża determinację, wolę pokonywania trudności, uosabia poświęcenie, dyscyplinę i cierpliwość. Kojarzy się ze szczęściem i pomyślnością. By spełnił się zamierzony cel, oczy lalki należy malować w ściśle określony sposób: najpierw lewe oko - otwarte i skupione na wyznaczonym celu. Dopiero gdy zostanie on osiągnięty, można domalować lalce prawe oko. Z górą ćwierć wieku po premier Thatcher, w marcu 2013 roku, drugie oko Darumy namalował obecny premier Wielkiej Brytanii, David Cameron. Uczynił to przy okazji uruchomienia w fabryce produkcji elektrycznego modelu Leaf, potwierdzając w symboliczny sposób sukces przedsięwzięcia Nissana.

Angielska fabryka Nissana produkuje samochody już od 28 lat. Wielkość inwestycji koncernu w tym czasie sięgnęła przeszło 3,5 mld GBP, a całkowita wielkość sprzedaży przekroczyła 7,4 mln egzemplarzy. Od 1998 roku Nissan jest największym producentem samochodów w Wielkiej Brytanii, a nieprzerwanie od 13 lat - największym eksporterem samochodów. Obecnie 80% produkcji jest eksportowane na 130 rynków. W 2012 roku z taśmy produkcyjnej zjechały 510 572 pojazdy, co sprawiło, że Sunderland zostało pierwszą fabryką samochodów w Wielkiej Brytanii, która wyprodukowała ponad pół miliona pojazdów w ciągu jednego roku. Obecnie oprócz nowego modelu Qashqai oraz LEAF-a w Sunderland produkowane są również: Juke, Juke NISMO oraz Note. Od 2015 roku do tej gamy dołączy nowy model Q30 marki Infiniti.

W ciągu jednej godziny w Sunderland powstaje 113 aut. Proces produkcji rozpoczyna się w tłoczni, a następnie dzieli się na dwie linie, na których odbywa się spawanie nadwozi, ich lakierowanie oraz końcowy montaż pojazdów. Zakład posiada również własną odlewnię, w której wytwarzane są głowice cylindrów, wydział montażu silników benzynowych, wydział produkujący elementy zawieszenia oraz zakład wytwarzający baterie litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych. Fabryka zatrudnia 7 314 pracowników. Dodatkowo u lokalnych podwykonawców pracuje na rzecz zakładu Nissana w Sunderland 29 tys. osób.

Qashqai co minuta
Produkcja Nissana Qashqai nowej generacji odbywa się na linii nr 1, która od 2010 r. pracuje w systemie 24 godzinnym w celu zaspokojenia popytu. Co 61 sekund powstaje nowy egzemplarz tego modelu. Na tej samej linii wytwarzany jest także elektryczny Nissan LEAF.

Nowy Qashqai jest pierwszym seryjnym modelem Nissana w Europie zbudowanym na platformie CMF (Common Module Family) stworzonej przez sojusz Renault-Nissan. Japoński koncern zainwestował w opracowanie i produkcję modelu 534 miliony funtów brytyjskich, współpracuje z 224 dostawcami z 22 krajów i eksportuje produkt na ponad 130 rynków. Z okazji uruchomienia produkcji Qashqaia, premier Wielkiej Brytanii, David Cameron, powiedział: „To wspaniale, że nowy Qashqai jest produkowany w Sunderland. Nissan przyczynia się do istnienia 40 000 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii, a pół miliarda funtów zainwestowane w naszym kraju przez tę markę w związku z nowym modelem świadczy o tym, że zachęcone naszym długofalowym planem firmy są gotowe tu inwestować i tworzyć miejsca pracy."

Nie tylko Sunderland
Więcej niż co trzeci samochód produkowany w Wielkiej Brytanii to Nissan. Zaangażowanie koncernu w tym kraju nie ogranicza się tylko do utrzymania fabryki w Sunderland. W Wielkiej Brytanii działają także inne placówki Nissana: Europejskie Centrum Projektowe w londyńskiej dzielnicy Paddington, Centrum Techniczne w Cranfield (Bedfordshire) oraz brytyjski Dział Sprzedaży i Marketingu z siedzibą w Rickmansworth (Hertfordshire). W tych obiektach oraz w salonach sprzedaży Nissana w Wielkiej Brytanii pracuje obecnie łącznie 11 000 osób, zaś kolejne 24 000 zatrudniają brytyjscy kooperanci firmy.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane