/  / Nie rób krzywdy kierowcy

Nie rób krzywdy kierowcy

SJR|
null
© Renault
null

Pasy bezpieczeństwa są najbardziej efektywnym urządzeniem chroniącym pasażera podczas wypadku. Aż 60% osób siedzących z tyłu nie zapina jednak pasów.

Tacy pasażerowie to także dla kierowcy śmiertelne niebezpieczeństwo. W sytuacji wypadku mogą z taką siłą uderzyć w fotel kierowcy, że go przełamią i zmiażdżą prowadzącego samochód.

Z analiz National Highway Traffic Safety Administration wynika, że liczba osób w USA zapinających pasy podczas jazdy rośnie z roku na rok: w 1998 roku zapinało pasy 69% osób, w 2009 roku już 88%, czyli aż o prawie jedną piątą więcej.

W Polsce te wartości są trochę niższe: tylko średnio 71% osób siedzących z przodu zapina pasy.

Zapięte pasy bezpieczeństwa co najmniej dwukrotnie zwiększają szanse na przeżycie w wypadku. Zapinając pasy nie tylko zwiększamy swoje szanse na przeżycie w wypadku drogowym, ale
i precyzyjniej prowadzimy samochód.

"Pasy spajają nasze ciało z samochodem, dzięki czemu bardziej czujemy ruchy pojazdu, czyli jesteśmy w stanie szybciej i dokładniej reagować. Ma to duże znaczenie szczególnie na zakrętach, ponieważ dzięki pasom siedzimy stabilnie i nie potrzebujemy trzymać się kierownicy - wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Zapięcie pasów jest obowiązkiem wszystkich pasażerów. Bezwzględnie również tych, którzy siedzą z tyłu, ponieważ stanowią oni śmiertelne niebezpieczeństwo nie tylko dla siebie, ale i dla osób siedzących przed nimi.

Przy zderzeniu czołowym, przy prędkości 64 km/h mężczyzna o wadze 84 kg będzie oddziaływał na przedni fotel lub innych pasażerów tak, jakby jego masa wynosiła 2,5 tony!

Taki pasażer bez zapiętych pasów uderza więc w siedzenie przed nim z tak wielką siłą, że przełamuje jego oparcie i miażdży kierowcę.

Skutki zderzenia ze stałą przeszkodą przy prędkości 100 km/h równają się upadkowi z wysokości 40 m.

Pas działa tym skuteczniej, im ściślej i dokładniej przylega do ciała. Pas dolny powinien znajdować się jak najniżej na biodrach, opinając je, a pas poprzeczny powinien być umieszczony blisko szyi.

"Żeby pas spełniał swoją rolę, niezbędna jest odpowiednia pozycja, czyli pozycja siedząca, dlatego w podróży nie można odsuwać zbyt mocno oparcia fotela - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane