/  / Mój faworyt… na zawsze!

TEST | Mój faworyt… na zawsze!

Audi S5 Quattro
© IBRM Samar
Audi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 QuattroAudi S5 Quattro

Nigdy tego nie ukrywałem, że w konkursie, którego jestem jurorem – Światowy Samochód Roku (WCOTY) – to właśnie Audi A5 jest moim faworytem. Dziś już wiem, że mój ulubieniec przegrał. Ale tylko w Konkursie – nie u mnie!

Niezwykle rzadki przykład na to, że da się pogodzić pozorne przeciwieństwa stylistyczne. Auto zarazem muskularne, atletyczne i subtelne; aroganckie i skromne; dominujące i nienarzucające się. W dodatku z kokpitem, którego ascetycznemu minimalizmowi towarzyszy rozpasana wszechobecność najlepszych tworzyw wykończeniowych i iście obsesyjna staranność w doborze sposobów na spasowanie ze sobą elementów kabiny. Te, które mają się poruszać, robią to z gracją komputerowych symulacji, a te, które mają być nieruchome, nie poddają się nawet dźwigni łyżki do opon…

Jest to straszny samochód, jeśli koniecznie musisz znaleźć w nim wady. Bo on ich nie ma. Jest perwersyjnie perfekcyjny. A w dodatku to także znakomity samochód. Nie w sensie środka komunikacji, a w sensie pojazdu, z którego nie chce się wysiadać, bo prowadzenie go jest tak fantastycznym doznaniem. Jak on reaguje na ruchy kierownicą, jak pokonuje zakręty po absurdalnie wymagających trajektoriach przy chorych prędkościach, jak doskonale radzi sobie z pochłanianiem wybojów przy jednoczesnym nieprzerwanym komunikowaniu kierowcy, po czym jedzie i co się akurat dzieje z każdym z kół.

DANE TECHNICZNE

Audi S5
Wersja   Coupe
Cena bazowa wersji [PLN] 308 600
Napędzane koła 4x4
Długość [mm] 4673
Szerokość [mm] 1846
Wysokość [mm] 1368
Pojemność silnika [cm3] 2995
Paliwo Benzyna
Moc [KM] / obr./min. 354/5400
Moment obrotowy [Nm] / obr./min. 500/1370-4500
Skrzynia biegów Automatyczna, 8-biegowa
Masa własna/DMC [kg] 1690/2115
Prędkość maksymalna [km/h] 250
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 4,7
Zużycie paliwa w mieście [l/100km] 9,9
Zużycie paliwa poza miastem [l/100km] 6,0
Zużycie paliwa średnie [l/100km] 7,4
Emisja CO2 [g/km] 170

Ale to wszystko jeszcze jest do zniesienia, póki nie trafisz na wersję S5. „S” jak „Sport”. W tym przypadku to benzynowy silnik biturbo 3.0 V6 o mocy 354 KM i 500 Nm, zachwycający kulturą pracy i niedźwiedzią siłą, którą jednak nikogo nie próbuje przytłaczać. A swe zaiste poważne parametry przerzuca na wszystkie koła za pośrednictwem bajecznej, 8-stopniowej hydrokinetycznej skrzyni automatycznej i systemu, który fani na całym świecie – w dzisiejszych ciężkich czasach upraszczania i zwalania odpowiedzialności za wszystko na elektronikę – określają jako „prawdziwe quattro”. Prawdziwe w tym sensie, że mamy tu napęd wyprowadzany do pośredniej skrzyni rozdzielającej moment obrotowy pomiędzy osie, gdzie elektronika odpowiada tylko za ostateczną kontrolę. Taką w stylu łapania za pasek, kiedy rozentuzjazmowany kierowca jest już gotów sprawdzać, czy przyczepność jednego koła wystarczy na wyjechanie w przepaść i powrót na drogę.



Może zemdlić, ale…


Ja wiem, że powyższy pean jest obrzydliwie przesłodzony, ale nie potrafię inaczej, bo to auto to więcej niż mój faworyt: ja się w nim kocham. No dobrze: pozycja za kierownicą nie jest idealna; miło by było móc opuścić się jeszcze bliżej podłogi, ale to zarzut, który czynię po bardzo długich deliberacjach; po prostu dlatego, że nie wypada, żebym przy swoim doświadczeniu i czepialstwie nie znalazł czegoś, co BEZWZGLĘDNIE WYMAGA POPRAWY.

Ale tak na serio, to A5/S5 Coupe jest w moim prywatnym rankingu dopiero na drugim miejscu. Na pierwszym jest A5/S5 SportBack. 5-drzwiowy liftback z drzwiami bez ramek okien…

Autor: Maciej Pertyński
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane