/  / Mitsubishi Outlander PHEV - terenowy, ale do miasta

TEST | Mitsubishi Outlander PHEV - terenowy, ale do miasta

Mitsubishi Outlander PHEV 2015
© IBRM Samar
Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015Mitsubishi Outlander PHEV 2015

Do tej pory hybrydy królowały w segmencie aut kompaktowych. Czy SUV Mitsubishi z napędem hybrydowym ma szansę zawojować polski rynek?

Mitsubishi Outlander PHEV jest rodzynkiem w swojej klasie. Segment samochodów terenowo rekreacyjnych z napędem hybrydowym nie ma bowiem zbyt wielu reprezentantów. Swoją ofertę przygotowały tylko marki premium.  Jedynym realnym konkurentem dla Outlandera PHEV jest Lexus NX 300h - najnowszy model w gamie japońskiego producenta, wprowadzony do sprzedaży w Polsce w zeszłym roku. Jeśli ktoś ma do wydania nieco więcej pieniędzy może swoje kroki skierować jeszcze do salonu Audi po model Q5. Jednak… prawie w ogóle na polskim rynku nie ma modeli z możliwością ładowania akumulatorów z gniazdka. Wśród większych samochodów pozostaje tylko Volvo V60, XC90 oraz Porsche Cayenne, które klientów Mitsubishi raczej nie odbierają. I to tutaj tkwi rynkowa siła Outlandera PHEV.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander
Lexus NX
Wersja   Instyle Navi+ Fischer Comfort
Cena bazowa wersji [PLN] 205 990 145 890 212 900

Długość [mm] 4655
4655 4630
Szerokość [mm] 1800 1800 1870
Wysokość [mm] 1680 1680 1645
Rozstaw osi [mm] 2670 2670 2660
Bagażnik min/max[litry] 463 / b.d. 591 / 1681 475 / 1520
Masa własna/DMC [kg] 1810 / 2310 1580 / 2260
1905 / 2395
Zawieszenie przód McPherson McPherson McPherson
Zawieszenie tył Wielowahaczowe Wielowahaczowe   Wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 225/55 R18 225/55 R18 225/60 R18
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

A jak ten rodzynek wygląda? Co ciekawie, nie różni się od „standardowych” wersji. Użycie cudzysłowu jest w tym przypadku o tyle uzasadnione, że marka chwali się tym, że Outlander od początku projektowany był pod wersję hybrydową. Czyli nie jest ona ekstrawaganckim dodatkiem, tylko pełnoprawnym punktem w gamie. I może dlatego tych różnic w wyglądzie nie ma. Jedyne, co można dostrzec, to napisy oznaczające rodzaj zasilania, inny układ rury wydechowej z tyłu pojazdu oraz coś na kształt wlewu paliwa po prawej stronie auta. To tam ukryte są wtyczki do ładowania Mitsubishi. Po lewej stronie, jak to zazwyczaj u Japończyków, znajduje się tradycyjne miejsce na pistolet dystrybutora.

Stylistyka Outlandera, mimo że nie jest zbyt wyszukana, na pewno nie odrzuca. Samochód wydaje się stosunkowo nisko zawieszony i długi, co nadaje mu nieco sportowego charakteru. Jednak ta zwyczajność, zauważalna też wewnątrz auta, trochę uwiera. Skrojony jest tak, że trudno na czymś zawiesić oko.

W czym ja siedzę?

No właśnie - we wnętrzu brakuje wyrazu. W samochodzie za 200 tysięcy złotych chciałoby się  czuć coś więcej. Gdyby zasłonić znaczek, trudno by było zgadnąć jaka marka stworzyła ten model. Dobrze, że dalekowschodni producenci powoli zaczynają tworzyć auta o stylistyce charakterystycznej dla poszczególnych marek. Tutaj jedynym elementem łączącym modele jest kształt kierownicy.
Za to nic nie można zarzucić Mitsubishi w kwestii ergonomii. Obsługa jest wygodna, przyciski są w zasięgu ręki, a całość nie wymaga wcześniejszej nauki. Wyświetlacz zawiera wszystkie potrzebne informacje poza jedną – nie da się sprawdzić prędkości obrotowej silnika. Niby w samochodzie z automatyczną skrzynią bezstopniową nie jest to bardzo istotne, jednak jako ciekawostka i dodatkowa informacja, mogłaby zostać zachowana. Szkoda też, że każdorazowej zmianie widoku na komputerze pokładowym towarzyszy piknięcie. To całkowicie zbędny dodatek.
 
Jakość materiałów jest zróżnicowana. Pomieszane są tanie plastiki na drzwiach, w szczególności tylnych, z przyjemnym wykończeniem deski rozdzielczej oraz kierownicy. Bagażnik jest trochę mniejszy niż w wersjach jednosilnikowych i pojemność wynosząca 463 litry w tak dużym aucie nie robi wielkiego wrażenia.

Potrójna moc elektryczności

Co ciekawe, Outlander PHEV wyposażony jest aż w trzy silniki. Podstawowymi są jednostki elektryczne, jedna zamontowana z przodu, druga pod bagażnikiem. Każda z nich odpowiada za napęd jednej osi i generuje moc 82 KM, przy czym tylny silnik wytwarza więcej, bo aż 195 Nm, momentu obrotowego. Silniki elektryczne pracują cały czas, niezależnie od trybu, zapewniając stały napęd na cztery koła. Trzecią jednostką jest dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 121 KM. Jego głównym zadaniem jest ładowanie baterii, włącza się w napęd (tylko przednich) kół dopiero w momencie bardzo dużego zapotrzebowania na moc, czyli m.in. podczas wyprzedzania czy podjazdów pod górkę. Moduł zarządzający pracą silników preferuje tryb elektryczny, z baterii. Gdy akumulator się wyczerpie samochód wchodzi w tryb równoległy, to znaczy, że jednostka spalinowa produkuje prąd, ale koła napędzane są przez jednostki elektryczne. Tryb szeregowy aktywowany jest gdy potrzebna jest maksymalna moc i wtedy wszystkie silniki napędzają koła.

Jak to działa z perspektywy kierowcy? Bardzo płynnie, w niezauważalny sposób. Jedyne co można odczuć to hałas włączanego silnika spalinowego i jego wkręcanie się na obroty. Przy mocno wciśniętym pedale gazu robi się dziwnie głośno. W wartościach obiektywnych, w porównaniu do klasycznego napędu, jest to normalny poziom głośności. Jednak w Outlanderze PHEV, pasażerowie przyzwyczajeni do bezszelestnego napędu hybrydowego, mogą być lekko zaskoczeni nagłym rykiem silnika.

Kierowca może wybrać jeszcze dwa dodatkowe tryby: Charge – zmuszający silnik spalinowy do ciągłej pracy i ładowania baterii (może działać zarówno na postoju, jak i podczas jazdy) oraz Save, w którym energia w akumulatorach będzie oszczędzana, np. na przejazd przez miasto czy strefę ciszy.

Outlanderem w trasie

Odczucia z jazdy należy ocenić pozytywnie. Mitsubishi startuje z miejsca bardzo żwawo, zapewnia bardzo przyzwoitą elastyczność i duże poczucie bezpieczeństwa. Dobra widoczność, wysoka pozycja za kierownicą pozwalają na komfortowe podróżowanie, szczególnie w dłuższych trasach, ale i akceptowalna zwrotność nie utrudnia życia na parkingach. Wyposażony we wszystkie najważniejsze systemy, otrzymał 5 gwiazdek w testach Euro NCAP oraz japońskiego odpowiednika JNCAP.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander
Lexus NX
Wersja   Instyle Navi+ Fischer Comfort
Cena bazowa wersji [PLN] 205 990 145 890
212 900

Budowa silnika/paliwo Napęd hybrydowy: silnik benzynowy + silniki elektryczne, Plug-In
Diesel, turbodoładowany, R4 16V, Common Rail Napęd hybrydowy: silnik benzynowy + silniki elektryczne
Pojemność silnika spalinowego [cm3] 1998 2268 2494
Moc silnika spalinowego [KM/obr./min] 121/4500 150/3500 155/5700
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 195/4100 380/1750 210/4200
Silnik elektryczny, moc i moment obrotowy [KM/Nm] Przód: 82/137
Tył:   82/195
BRAK Przód: 143/270
Tył:   68/139
Skrzynia biegów Automatyczna, bezstopniowa
Automatyczna, 6-stopniowa Automatyczna, bezstopniowa
Napęd 4x4 4x4 4x4
Prędkość maksymalna [km/h] 170 190 180
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 11,0 11,2 9,3
Spalanie miasto [l/100km] b.d. 7,1 5,1
Spalanie trasa [l/100km] b.d. 5,1 5,0
Spalanie średnie [l/100km] 1,9 5,8 5,1

Jak na Outlandera przystało, 19 cm prześwitu wystarcza, by nie obawiać się krawężników i lekkiego terenu. Środek ciężkości jest trochę niżej niż w wersjach nie-hybrydowych, a dzięki silnikowi elektrycznemu z tyłu, rozkład masy jest wyjątkowo dobry – 55:45. Mimo to, Outlander nadal prowadzi się jak SUV. Szybszy zakręt sprawia, że samochód znacząco się wychyla i chce uciec do zewnętrznej części łuku. Przy sportowym zacięciu przyda się aktywne używanie gazu w zakręcie, stały napęd na cztery koła powinien być pomocny. Na plus trzeba zapisać dwa tryby tempomatu – klasyczny, utrzymujący stałą prędkość oraz ogranicznik, który pozwala rozpędzić się tylko do zadanej wartości. Drugi tryb jest dużo wygodniejszy, gdyż nie ma problemu pt. „gdzie trzymać prawą nogę”. Po prostu trzymamy ją na pedale, w razie potrzeby odejmujemy gazu i płynnie zwalniamy, a gdy chcemy przekroczyć zapisaną prędkości wciskamy gaz do oporu.

Niezrozumiałe za to jest skąd pochodzą wartości spalania i zasięgu Outlandera. Przede wszystkim, przejechanie 52 km na silniku elektrycznym jest naprawdę wyczynem godnym medalu. Nam 80% baterii starczyło na niewiele ponad 20 km. Nie był to szczyt eco-drivingu, ale staraliśmy się być oszczędni. Po drugie – średnie spalanie i zasięg. Mitsubishi podaje, że ta pierwsza wartość wynosi 1,9 l/ 100 km. Taki wynik można osiągnąć chyba tylko zatrzymując się co 40 km przy stacji szybkiego ładowania. Pół godziny czekania (z domowego gniazdka około pięciu godzin) i w drogę. Zasięg wynoszący przeszło 800 kilometrów także można włożyć między bajki. Przynajmniej zasięg rozumiany na zasadzie „wsiadam i jadę aż się zatrzyma”. W takim rozumieniu Outlander zatrzyma się zazwyczaj po 600 km. Średnie spalanie z trasy, przejechanej zgodnie z przepisami (!), prowadzącej dwujezdniowymi drogami, wyniosło ok. 7,5 litra na 100 kilometrów. W gruncie rzeczy, jest to całkiem niezły wynik, biorąc pod uwagę, że samochód z dwójką pasażerów waży blisko dwie tony. Jednostki Diesla w trasie wypadają jednak lepiej.
 To może jednak Diesel?

W redakcji mieliśmy ostatnio do czynienia także z bratem z gamy Outlandera – wersją Fischer, wyposażoną w silnik Diesla o pojemności 2,2 litra i 150 KM mocy maksymalnej. Z wyglądu, poza dodatkami limitowanej edycji i brakiem klapki po prawej stronie, nie różnił się od hybrydy. Ten egzemplarz, z tym samym wyposażeniem, kosztuje około 60 tysięcy zł mniej, ma trochę większy bagażnik i notuje niższe spalanie w trasie pozamiejskiej. Za to wersja PHEV jest bardziej ekologiczna, a dzięki możliwości ładowania z gniazdka, można miejskie dystanse przejeżdżać bez użycia benzyny, czym bije na głowę ekonomiką użytkowania inne wersje. Na dodatek, serwisowanie może być znacznie tańsze. Zapewnia to prostsza technologia – brak awaryjnych i drogich elementów jak turbosprężarka czy koło dwumasowe. Nie ma też potrzeby używania hamulców. Kierowca ma do dyspozycji manetki, którymi reguluje siłę hamowania, w czasie którego odzyskuje się energię i ładuje akumulatory. Dzięki temu klasyczny układ hamulcowy służy praktycznie tylko do awaryjnego hamowania oraz końcowej fazy zatrzymywania. Natomiast głównym problemem mogą być starzejące się akumulatory, aczkolwiek na razie, w innych samochodach hybrydowych, okazują się zaskakująco trwałe.  

Co wybrać? Jeśli ktoś chce mieć możliwość jeżdżenia tylko za cenę prądu, to w tym segmencie Mitsubishi jest jedynym wyborem. Porównywalny rozmiarami Lexus NX też jest ekonomiczny, ale brakuje mu możliwości ładowania z gniazdka. Czy standardowy napęd nie będzie lepszy? Zależy to od grubości portfela, planowanych tras (miejskich lub długich wyjazdów) czy okresu użytkowania. Do tego dochodzą jeszcze preferencje kierowców. Dla jednych hybryda jest przyjemnym i płynnym napędem, dla innych natomiast wymysłem ekologów i ospałą, „wyjącą” przeszkodą do normalnej jazdy. Outlander PHEV może pomóc zwiększyć liczebność tej pierwszej grupy.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane