/  / Mini Cooper D- trzecia odsłona

PREZENTACJA | Mini Cooper D- trzecia odsłona

(2014-11-21 16:05)
MINI Cooper D 2014
© IBRM Samar
MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper S 2014MINI Cooper S 2014MINI Cooper S 2014MINI Cooper S 2014MINI Cooper S 2014MINI Cooper S 2014MINI Cooper S 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014MINI Cooper D 2014

W 2013 roku Mini wypuściło na rynek model Mini Cooper trzeciej generacji. Choć stylistycznie samochód niewiele różni się od swojego poprzednika, jednak jest to całkowicie nowy model. Przedstawiamy wersję z nowo zaprojektowanym silnikiem diesla i automatyczną skrzynią biegów.

Pierwsze Mini trafiło na rynek w 1959 roku, a twórcą tego kultowego samochodu był projektant i inżynier Sir Alec Issigonis. Genialny konstruktor stworzył niewielkie, tanie w zakupie i eksploatacji auto, które odniosło duże sukcesy – zarówno pod względem sprzedaży jak i w motosporcie (m.in. trzykrotna wygrana w Rajdzie Monte Carlo). Nadwozie było wyjątkowo – jak na tamte czasy – sztywne, co w połączeniu z relatywnie nisko położonym środkiem ciężkości i z dobrze zestrojonym podwoziem czyniło z Mini jeden z najlepiej prowadzących się samochodów w tamtych czasach. Pojazd zasłynął nie tylko sportowym charakterem, ale też stał się symbolem samochodowej stylistyki. Choć od tamtego czasu minęło już 45 lat, to patrząc na obecną, trzecią już generację tego modelu nie mamy żadnych problemów, by określić rodowód prezentowanego Mini Coopera w wersji D.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Mini Cooper D
Audi A1
Wersja   Cooper D
A1 Ambition
Cena bazowa wersji [PLN] 102 998
92 800

Długość [mm] 3982 3954
Szerokość [mm] 1727 1746
Wysokość [mm] 1425 1422
Rozstaw osi [mm] 2567 2469
Bagażnik min/max [litry] 278 270
Masa własna/DMC [kg] 1265/1720 1240/1650
Zawieszenie przód McPherson McPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe   wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 225/55 R15
215/45 R16
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane/tarczowe

Małe, ale pojemne
Nowe Mini  zbudowane jest na tej samej platformie co BMW X1 i jest o 98 mm dłuższe (3821 mm), o 44 mm szersze (1727 mm) i o 7 mm wyższe od poprzednika (1414 mm). Jeśli chodzi o nadwozie to na pierwszy rzut oka jest bardzo podobne do swojego poprzednika, jednak gdy przyjrzymy się dokładnej, zauważymy pewne zmiany. Samochód otrzymał nową sześciokątną osłonę chłodnicy. Z tyłu ma szersze chromowane listwy okalające reflektory oraz chromowaną końcówkę układu wydechowego.
W opisywanej wersji samochód waży 1 330 kg, dopuszczalna ładowność wynosi 470 kg.

278-litrowy bagażnik jest minimalnie za mały, by pomieścić walizkę „kabinówkę''.



Nowa gama jednostek napędowych
Pod maską prezentowanego Mini znajduje się nowa jednostka napędowa zaprojektowana przez BWM. Silnik ten wpisuje się w idee „downsizing’u”- posiada jedynie 3 cylindry oraz turbodoładowanie, co jednak w przypadku diesla nie dziwi. Sama kultura pracy silnika jest poprawna. Choć generuje jedynie 115 KM, to pozwala przyspieszyć do pierwszej setki w 9,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 204 km/h. Opisywany silnik w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów pozwala na płynne i dynamiczne przemieszczanie się. Doskwiera jedynie brak manetek zmiany biegów przy kierownicy, które nie są nawet opcjonalnie dostępne.

Mini Cooper D prowadzi się nadzwyczaj dobrze. Jest to zasługa dość twardo zestrojonego zawieszenia. Prezentowany model wyposażony był również w 18 calowe koła z niskoprofilowymi oponami, które są opcjonalnie dostępnie ( 7 948 PLN).

We wnętrzu nastąpiły istotne zmiany. Prędkościomierz razem z obrotomierzem został umieszczony naprzeciwko kierowcy, a nie jak w poprzednim modelu na środku deski rozdzielczej. W miejscu starego prędkościomierza znajduje się duży wyświetlacz. Cała deska rozdzielcza nabrała bardziej nowoczesnych kształtów. Pojazd dostał nową, ładniejszą wersje kierownicy z dodatkowymi wypustkami w miejscu prawidłowego uchwytu. Wrażenie robi znaczna liczba różnej maści przełączników, które jednak zostały w taki sposób ulokowane, że ich obsługa jest intuicyjna i nie sprawia problemów. Ciekawostką jest zmiana podświetlenia zegarów dokonująca się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Same siedzenia, choć twarde, zapewniają bardzo dobrą pozycję za kierownicę, jak również trzymanie boczne. Nawet osoby o wzroście powyżej 1.9 m nie będą miały problemów, by czuć się komfortowo za kierownicą.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Mini Cooper D
Audi A1  
Wersja Cooper D
Ambition
Cena bazowa wersji [PLN] 102 998   92 800  

Budowa silnika/paliwo Diesel, R3 12V, wtrysk bezpośredni, Turbo  Diesel, R4 16V, wtrysk bezpośredni, Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1496 1598
Moc [KM/obr./min] 116/4000 105/4400
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 270/1750 250/1500
Skrzynia biegów 6-stopniowa skrzynia automatyczna
5-stopniowa skrzynia manualna
Napęd przód przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 9,3
10.7
Prędkość maksymalna [km/h] 203 190
Spalanie miasto [l/100km] 4,5 4,4
Spalanie trasa [l/100km] 3,3 3,3
Spalanie średnie [l/100km] 3,7 3,8

Bezpieczeństwo
Wyposażenie auta w zakresie bezpieczeństwa wypada dobrze. Bez dopłaty klient otrzymuje poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń. Do prezentowanej wersji montowane są: ABS, układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), układ wspomagający hamowanie na zakrętach (CBC), czujnik kolizji (aktywujący poduszki powietrzne, światła awaryjne, oświetlenie wnętrza, odryglowujący drzwi), elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania, wskaźnik uszkodzenia opon (monitorujący koła ze wskaźnikiem stanu). Cechą wyróżniającą Mini są opony typu runflat, umożliwiające poruszanie się (z ograniczoną prędkością) po ich przebiciu. Tarcze hamulcowe z przodu są wentylowane.

Cena - za styl się płaci
Choć Mini Cooper D w 5 drzwiowej wersji kosztuje aż 102 998 PLN, a cenę tą można łatwo podwyższyć, to trzeba zauważyć że otrzymujemy w zamian nietuzinkowy samochód, który swoim wyglądem zewnętrznym wzbudza zainteresowanie. Atutem pojazdu jest również wysoka jakość wykonania oraz szeroki wybór tapicerek oraz pakietów stylistycznych. Jego styl i nietuzinkowość docenią osoby, dla których cena zakupu jest sprawą drugorzędną.

Plusy

- Ciekawy design
- Bardzo dobre wykończenie
- Wygodna pozycja za kierownicą


Minusy

- Wysoka cena zakupu oraz pakietów wyposażenia

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane