/  / Mercedes klasy C - Klasa sama w sobie

PREZENTACJA | Mercedes klasy C - Klasa sama w sobie

Mercedes Klasa C 2014
© IBRM Samar
Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014Mercedes Klasa C 2014

Kanciaste z zewnątrz, komfortowe w środku, z ospałym dieslem pod maską, za to niesamowicie trwałe. Tak można było opisać najmniejsze modele niemieckiego producenta produkowane w latach 80-tych i 90-tych ubiegłego wieku. Które z tych określeń pasują do najnowszej generacji Mercedesa klasy C?

Samochody z gwiazdą na masce niezmiennie kojarzą się z przestronnymi limuzynami o nienagannym wykończeniu. Mimo, że gama modelowa w ciągu ostatnich lat poszerzona została o mniejsze i mniej prestiżowe pozycje, to pojazdy Mercedesa nadal ujmują wysokim komfortem podróżowania wszystkich tych, którzy chociaż raz mogli zatopić się w jego wygodnych fotelach. Najnowsza klasa C jest znakomitym potwierdzeniem tej tezy, chociaż nie jest wolna od wad. Na świecie zaprezentowana została w 2013 roku, w Polsce pojawiła się natomiast na początku ubiegłego roku i szybko zdobyła uznanie w oczach klientów. W 2014 roku zarejestrowano niespełna tysiąc Mercedesów klasy C najnowszej generacji. Rywalizację o miano lidera segmentu D wśród marek premium toczy z BMW serii 3. Różnice dotyczą pojedynczych sztuk, co pokazuje jak zaciętą walkę muszą toczyć niemieccy producenci. Mimo, że na niekorzyść Mercedesa przemawia fakt, że dopiero w drugiej połowie roku rozpoczęto sprzedaż wersji kombi, to C-klasa okazała się bardziej popularna od kluczowego konkurenta. My natomiast prezentujemy odmianę sedan, wyposażoną w najmocniejszy silnik diesla i napęd przenoszony na tylną oś.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

BMW 330d
Mercedes C250 BluTEC
Audi A4 3.0 TDI
Cena bazowej wersji [PLN]* 215 800 210 100 202 500

Długość [mm] 4624 4686 4701
Szerokość [mm] 1811 1810 1826
Wysokość [mm] 1429 1442 1427
Rozstaw osi [mm] 2810 2840 2808
Bagażnik min/max [litry] 480/- 480/- 480/962
Masa własna/DMC [kg] 1540/2090 1520/2160 1590/2140
Zawieszenie przód Kolumny McPhersona / sprężyny śrubowe sprężyny śrubowe, jednorurowe amortyzatory gazowe z selektywnym systemem amortyzacji podwójne wahacze poprzeczne/sprężyny spiralne
Zawieszenie tył Wielowahaczowe/sprężyny spiralne jednorurowe amortyzatory gazowe z selektywnym systemem amortyzacji podwójne wahacze poprzeczne/sprężyny spiralne
Rozmiar kół/opon 225/50 R17 225/50 R17  225/50 R17
Hamulce przód/tył Tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane
Tarczowe wentylowane/tarczowe
Tarczowe wentylowane/tarczowe
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

To już nie ten Mercedes

Kanciasty z zewnątrz… Nie, tego już w Mercedesie nie uświadczymy. Liczne wygładzenia i zaokrąglenia poprzecinane ostrymi liniami nie odejmują samochodowi dynamicznego czy eleganckiego wyglądu, aczkolwiek zabierają trochę zadziornego charakteru. Na szczęście nie zapomniano o tym, żeby maska była naprawdę długa. Znakomicie to widać na zdjęciu boku auta, gdzie bryła przednia jest bardzo wyraźnie zaznaczona.

Więcej emocji wzbudzają szczegóły. Klasa C została w wielu elementach upodobniona do innych modeli producenta ze Stuttgartu. W przypadku pasa tylnego różnic w porównaniu do S-klasy należy doszukiwać się głównie w rozmiarze świateł czy szerokości nadwozia. Z przodu auta  widać za to duże podobieństwo do klasy E. Chociaż gwiazda w rzadko której konfiguracji wystaje ponad maskę (w C-klasie tylko w wersji Exclusive), ale wkomponowana w grill nie pozwala zapomnieć z jaką marką mamy do czynienia. Przedni pas wygląda naprawdę atrakcyjnie - przyciąga uwagę nachodzącą na światła maską, siatkowanymi otworami pod zderzakiem oraz ładnymi reflektorami. Całość prezentuje się elegancko i dostojnie. Nie szokuje, bo nie takie cele stawia sobie niemiecka marka tworząc swoje samochody.

Mercedes zauważa, że ludzie są coraz wyżsi, więc każda kolejna generacja modelu musi być trochę większa. Idąc tym tropem należałoby samochody raczej poszerzać niż wydłużać, w szczególności przygotowując pojazdy na rynek amerykański… W najnowszej C-klasie, dając szansę zmieszczenia się tym coraz większym klientom, zdecydowano się zwiększyć długość oraz szerokość - odpowiednio o 9,5 i 4 cm. Wysokość natomiast zmieniła się bardzo nieznacznie, zaledwie o 0,5 cm i to „w dół”. Czyżby to nie o wzrost w rzeczywistości chodzi?

Projektanci Mercedesa chwalą się za to obniżoną aż o 100 kg, w porównaniu z poprzednikiem, masą własną auta oraz bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza. W najoszczędniejszej wersji, 220 BlueTEC ECO, wartość Cx wynosi zaledwie 0,24. Wynika to między innymi z zamykanego grilla przy wyższych prędkościach.

Komfort na wysokim poziomie

O wnętrzu można wypowiadać się z dwóch perspektyw. Z jednej strony można zachwycać się jego eleganckim wykonaniem. W prezentowanej wersji mieliśmy do czynienia z bardzo przyjemną w dotyku, spłaszczoną u dołu, skórzaną kierownicą, dzięki której prawa ręka nie opada w stronę tunelu środkowego – po prostu kierownica dobrze leży w rękach i chce się ją trzymać. Za jej obręczą znajduje się wyświetlacz wielofunkcyjny, pełniący funkcję komputera pokładowego. Można z niego odczytać praktycznie wszystkie potrzebne informacje, od spalania, przez ciśnienie w kołach do wskazówek nawigacji. Po bokach znajdują się analogowe zegary obrotomierza i prędkościomierza. Dobre połączenie tradycji z nowoczesnością. W centralnej części ulokowano bardzo duży ekran, który obsługiwany jest przez touchpad w tunelu środkowym. Mercedes przedstawia to jako innowacyjne rozwiązanie, jednak nie jest ono zbyt wygodne. A przynajmniej wymaga więcej czasu na przyzwyczajenie się do czułości reakcji oraz wygodnego ułożenia ręki. Do gustu może natomiast przypaść analogowy zegar, znajdujący się poniżej wyświetlacza – jest bardzo elegancki i stylowy, mimo, że mało praktyczny dla kierowcy. Jest on stosunkowo mały i położony nisko, z dala od standardowego pola widzenia kierowcy. Wnętrze wykonane jest z bardzo dobrych materiałów - tam gdzie trzeba jest obite miękką skórą, w innych miejscach użyto eleganckiego aluminium. Na duży plus należy zapisać znakomite wyciszenie.

Drugą perspektywą dla recenzji wnętrza jest ocena miejsca w środku samochodu. Kierowca i pasażer oddzieleni są potężnym panelem środkowym, zawierającym schowki i przyciski obsługi multimediów. Nie powinni mieć problemu z zajęciem wygodnej pozycji, gdyż fotele są bardzo komfortowe, jednak dominuje uczucie bycia „zabudowanym” z każdej strony. Z tyłu najbardziej dziwi ogromny tunel środkowy, który bardzo zniechęca do podróżowania w pięć osób. Napęd na tylną oś wymaga poprowadzenia wału napędowego, jednak w tym przypadku obudowa wydaje się być po prostu za duża. Dzięki wydłużonemu w stosunku do poprzednika rozstawowi osi miejsca na nogi jest sporo, ale wśród aut popularnych klasy średniej jest znacznie lepiej. Wynika to z rozmiarów zewnętrznych – np. VW Passat jest dłuższy od Mercedesa klasy C. Przestrzeń nad głową jest wystarczająca, chociaż też nie rozpieszcza podróżujących. Znakomitym dodatkiem jest drugie okno dachowe, nad głowami pasażerów tylnej kanapy. Pojemność bagażnika wynosząca 480 litrów to bardzo dobry wynik w tej klasie aut z segmentu premium. Szkoda natomiast, że jest on dość płytki.

Z głową do góry

Wśród ciekawostek z cennika C-klasy należy wymienić Head-Up-Display, czyli coraz bardziej popularny system wyświetlania informacji na przedniej szybie, który kosztuje ponad 5 tysięcy złotych. W prezentowanej wersji obok prędkości wyświetlane było ograniczenie obowiązujące na danym odcinku drogi i działało to zaskakująco poprawnie. Samochód może zostać wyposażony w wiele systemów bezpieczeństwa takich jak rozpoznawanie ruchu poprzecznego i rozpoczynanie hamowania w przypadku braku reakcji kierowcy na zagrożenie, czujnik wykrywania fotelika na siedzeniu pasażera, który automatycznie dezaktywuje poduszkę powietrzną, czy aktywne światła drogowe. W standardzie występuje system rozpoznawania zmęczenia kierowcy oraz unikania kolizji i najechania na tył innego samochodu podczas jazdy w korku. Mercedes klasy C w teście Euro NCAP otrzymał 5 gwiazdek.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

BMW 330d
Mercedes C250 BluTEC
Audi A4 3.0 TDI
Cena bazowej wersji [PLN]* 215 800
210 100   202 500

Budowa silnika/paliwo Diesel R6 24V Common-Rail Diesel R4 16V Common-Rail Diesel V6 24V Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 2993 2143 2967
Moc [KM/obr./min] 258/4000 204/3800 204/4200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 560/2000-2750 500/1600-1800 400/1250-3500
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna Bezstopniowa
Napęd tylne tylne przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 5,6
6,6 7,1
Prędkość maksymalna [km/h] 250 247 235
Spalanie miasto [l/100km] 6,0 5,3
5,5
Spalanie trasa [l/100km] 4,3
3,6 4,6
Spalanie średnie [l/100km] 4,9 4,3
4,9
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Nie klekocze, ani nie jest ospały

Jednostka napędzająca nasz egzemplarz to 2,1-litrowy, rzędowy, 4-cylindrowy silnik Diesla o mocy sięgającej 204 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym imponujące 500 Nm. Mercedes nie zdecydował się na razie wprowadzić do C-klasy mocniejszego motoru napędzanego olejem napędowym, mimo, że konkurencja niemiecka w postaci Audi i BMW wyposaża swoje modele w 3-litrowe jednostki. W Volvo S60 znajdziemy silnik wysokoprężny o pojemności 2,4 litra, jednak ma on znacząco niższe osiągi od swoich rywali. Jednostka Mercedesa, mimo że trochę wolniejsza od mocniejszych konkurentów (w Audi wersja 245-kona dostępna tylko z napędem quattro), zapewnia absolutnie wystarczającą dynamikę i zadowala się niższym spalaniem. Prezentuje przy tym wysoką kulturę pracy oraz przyjemny, doskonale wytłumiony dźwięk. Z łatwością da się zauważyć, że jednosprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa działa wolniej niż dwusprzęgłowa, stosowana w samochodach z koncernu VW. Nie ma to jednak większego przełożenia na komfort jazdy. Po prostu tam jest jeszcze lepiej.

Nadal Mercedes

Skoro po polskich drogach jeździ już zapewne około tysiąca sztuk najnowszej generacji C-klasy, to nietrudno będzie spotkać model produkowany w latach 80-tych czy 90-tych (a jeździ ich jeszcze sporo) obok współczesnego, młodszego brata. Jak łatwo zauważyć, stylistyka zmieniła się znacznie, aczkolwiek markę z łatwością rozpozna każdy. Komfort ocenić trudniej, jednak Mercedes nie powinien mieć sobie nic do zarzucenia. Jednostka Diesla spełnia najważniejsze wymagania – jest szybka, cicha i ekonomiczna. To czy nowa C-klasa jest trwała ocenimy za 20 lat, a wyznacznikiem niech będzie liczba jeżdżących wtedy egzemplarzy. Czy będzie ich więcej niż modeli W202 czy tzw. Baby-Benz’a?  

PLUSY:
- wysoki komfort,
- oszczędny silnik,
- eleganckie wnętrze.

MINUSY:
- niezbyt wygodna obsługa multimediów,
- duży tunel środkowy z tyłu pojazdu,
- trochę za płytki bagażnik.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane