/  / Mercedes klasy B – praktyczna gwiazda

TEST | Mercedes klasy B – praktyczna gwiazda

Mercedes B Klasa 2015
© IBRM Samar
Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015Mercedes B Klasa 2015

„Kto dzisiaj kupuje minivany?” Takie pytanie może nasuwać się użytkownikom prestiżowych i wszechstronnych SUV-ów. W celu znalezienia odpowiedzi zapraszamy do testu modelu spod gwiazdy, należącego do segmentu, który niektórym wydaje się odchodzić do lamusa.

Chciałoby się napisać: „model z gwiazdą na masce”. Niestety, to określenie już od pewnego czasu nie przystaje do nowych produkcji Mercedesa. Wymogi bezpieczeństwa zmusiły niemieckiego producenta do przesunięcia charakterystycznego znaku na grill, pozwalając tylko na symboliczną, małą i  płaską gwiazdę w miejscu, gdzie „powinien” stać cokół. Nie oznacza to, że marka straciła swój styl. Logo w nowym miejscu jest potężne i mocno rzuca się w oczy, co znakomicie widać na nie tak znowu prestiżowym modelu klasy B.

Zapomnieć o przeszłości

Opisywany model Mercedesa ma niezbyt chwalebnych poprzedników. Jedynymi samochodami producenta ze Stuttgartu, które można uznać za minivany są klasa A z przełomu wieków oraz Vaneo. Pierwszy z nich miał problem z zaliczeniem tzw. testu łosia i nie grzeszył pięknym wnętrzem, a na urodę drugiego lepiej spuścić zasłonę milczenia.  Mimo że oba pojazdy sprzedawały się przyzwoicie, trudno powiedzieć o nich, że są typowymi Mercedesami. Gdy w 2004 roku powstawała pierwsza generacja klasy B, zasadne były obawy, czy nie powieli błędów poprzedników. Na przekór malkontentom udało się stworzyć bardzo atrakcyjny pojazd. Testowana przez nas druga generacja, po zmianach stylistycznych przeprowadzonych w zeszłym roku, tylko potwierdza tę tezę.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

BMW 2 Active Tourer
Mercedes B
Opel Zafira Tourer
Wersja   220i 220 4MATIC
Cosmo
Cena bazowa wersji [PLN]* 133 371
132 200 107 850
* podane ceny nie zawierają obowiązujących rabatów
Długość [mm] 4342 4359 4656
Szerokość [mm] 1800 1786 1928
Wysokość [mm] 1586 1557 1685
Rozstaw osi [mm] 2670 2699 2760
Bagażnik min/max [litry] 468/1510 488/1547 650/1860
Masa własna/DMC [kg] 1430/1960 1430/2030 1613/b.d.
Zawieszenie przód MacPherson MacPherson MacPherson
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 205/55 R16 205/55 R16 225/50 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane
tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane


Mimo że segment minivanów konkuruje przeważnie na polu praktyczności, przestrzeni wewnątrza czy liczby schowków, to model Mercedesa ma w zanadrzu coś więcej. Stylistyka auta jest naprawdę atrakcyjna, dobrze nawiązuje do reszty gamy. Model po faceliftingu zyskał kilka "smaczków", dzięki czemu sylwetka jest bardzo dynamiczna. Poszerzone progi, ostrzej zarysowane światła, większe zderzaki i efektowny grill dają bardzo dobry efekt. Świetną decyzją stylistów było poprowadzenie bardziej płasko maski silnika. Całość prezentuje się nadzwyczaj sportowo, jak na minivana. Z daleka widać, że to Mercedes z krwi i kości.

Czerwień w bieli

Siadając za kierownicą testowanego modelu odczuwamy pozytywne emocje. Zapewniają je eleganckie wykończenie, przyjemne materiały i ergonomicznie zaprojektowany kokpit. Czerwona skóra nie wszystkim przypadnie do gustu, jednak z pewnością znajdzie amatorów – w połączeniu z białym lakierem klasa B wygląda naprawdę  szykownie. Niestety, w tym zestawie niespecjalnie dobrze wygląda imitacja drewna na desce rozdzielczej - kolejny kolor we wnętrzu to już trochę za dużo.  Bardzo pozytywnie należy ocenić konsolę środkową. Zawiera wiele guzików, czytelnie oznaczonych, do intuicyjnej obsługi. Dobrze, że Mercedes nie poddał się manii obsługi wszystkiego poprzez ekrany dotykowe. Tutaj można już po paru chwilach za kierownicą orientować się we wszystkim bez odrywania wzroku od drogi. Obsługa tempomatu oraz przycisków na kierownicy również jest prosta i przyjemna.

Czegoś tu nie ma…

Pewne rozczarowanie stanowi tylna kanapa. Brak podłokietnika w ramach standardowego wyposażenia to małe faux pas. O ile ten problem można rozwiązać, wysupłując z portfela 810 zł, to brak nawiewów dla pasażerów z tyłu jest już dużym minusem w samochodzie marki premium. I to w tym segmencie cenowym! Pasażerowie tylnej kanapy docenią natomiast dużo miejsca na nogi,dużo nad głową i bardzo wygodne siedzisko. Za 589 zł można zakupić świetnie wyglądające w nocy oświetlenie Ambiente.


Bagażnik można ocenić dwojako. Katalogowo ma pojemność 488 litrów. To przyzwoita wielkość, ale przydałoby się trochę więcej przestrzeni. Na dodatek nie wygospodarowano miejsca na koło zapasowe. Jednocześnie bagażnik jest bardzo praktyczny, ma regularne kształty, możliwość obniżenia podłogi do przewożenia wyższych przedmiotów lub zostawienie sobie schowka poniżej. Po złożeniu siedzeń powstaje niemal płaska przestrzeń bagażowa, a w wersji z systemem Easy-Vario-Plus (2 773 zł dopłaty) można złożyć nawet oparcie siedzenia pasażera. Podsumowując: B-klasa królem praktyczności nie jest, ale też nie ustępuje konkurencji. Przy tym ma wiele innych atutów.

Tymi atutami można się zachwycić, gdy uda się już wszystko zapakować i wyruszyć w podróż. Testowany model wyposażony był w dwulitrową, turbodoładowaną jednostkę benzynową o maksymalnej mocy 184 KM. Połączenie tego silnika z siedmiobiegowym automatem oraz napędem na cztery koła sprawiło, że samochodem kieruje się nadzwyczaj przyjemnie. Zachwyca wyciszenie. Jakiekolwiek obawy o szumy powietrza czy inny hałas są niepotrzebne. Konstruktorzy Mercedesa pokazali swój kunszt - ani jazda autostradą, ani dziurawą drogą nie zakłóci snu najbardziej wrażliwych pasażerów. Bardzo dobrze działa także dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Można wybrać tryb jej pracy, od ekonomicznego do sportowego, albo samemu kontrolować przełożenie poprzez manetki przy kierownicy. Do tempa zmiany biegów nie można mieć zastrzeżeń.

Wyścigowy vanik

Osiągi są jak na minivana bardzo satysfakcjonujące. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 7,5 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 225 km/h. Szczerze mówiąc, nie czuć, że auto tak szybko się rozpędza. Może to kwestia podróżowania w 4 osoby i przez to znacząco niższej dynamiki, a może wysokiego komfortu zawieszenia i doskonałego wyciszenia. Jazda w szybkich zakrętach to sama przyjemność dla kierowcy, precyzyjny układ kierowniczy oraz napęd na cztery koła dają pewność, że samochód będzie jechał jak po sznurku. W kwestii spalania cudów Mercedes nie zapewnia. Wartości w okolicach 10 litrów to efekt standardowej jazdy w dużym mieście. Aby osiągnąć deklarowane 6,5 litra na 100 km w trybie mieszanym trzeba się bardzo postarać. Podczas całego testu prowadzonego w zróżnicowanych warunkach drogowych spalanie wyniosło 8,2 l/100 km. Siedem litrów B-klasa zużywa w spokojnej trasie.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

BMW 2 Active Tourer
Mercedes B
Opel Zafira Tourer
Wersja  220i 220 4MATIC Cosmo
Cena bazowa wersji [PLN]* 133 371 132 200
107 850
* podane ceny nie zawierają obowiązujących rabatów
Budowa silnika/paliwo Benzyna R4 16V Turbo Benzyna R4 16V Turbo
Benzyna R4 16V Turbo
Pojemność silnika [cm3] 1998 1991 1598
Moc [KM/obr./min] 192/4700 184/5500 170/4750
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 280/1250 300/1200 260/1650
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna 6-biegowa automatyczna
Napęd przód 4x4 przód
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 7,4 7,5 9,6
Prędkość maksymalna [km/h] 228 225 208
Spalanie miasto [l/100km] 7,0
8,4
9,9
Spalanie trasa [l/100km] 4,8
5,4 6,4
Spalanie średnie [l/100km] 5,6 6,5
7,7


W samochodach marek premium kierowca jest wspierany przez gros różnych systemów bezpieczeństwa. Do najciekawszych należy Attention Assist. Program ten ma za zadanie rozpoznać, czy kierowca nie jest zbyt zmęczony i czy nie grozi mu zaśnięcie za kierownicą. Czujniki w aucie analizują zachowanie prowadzącego, od początku tworząc jego profil. Gdy po pewnym czasie kierowca zacznie się zachowywać inaczej, system będzie ostrzegać o zmęczeniu i zachęcać do odpoczynku. Nam taki komunikat zaczął się pojawiać,po około dwóch godzinach późnowieczornej jazdy, mimo że nie odczuwaliśmy znaczącego znużenia. Ponieważ postój po dwóch czy trzech godzinach za kółkiem jest jednak dobrym pomysłem, a często trudno to sobie uświadomić w podróży, system Attention Assist należy ocenić bardzo pozytywnie.  

Za klasę trzeba dopłacić

B-klasa ze wspomnianym silnikiem jest całkiem przyzwoicie wyposażona, jednak prawdziwa zabawa zaczyna się dopiero przy „opcjach”. Tempomat, 7 poduszek powietrznych czy wyżej wymieniony system ostrzegania kierowcy o zmęczeniu to elementy zawarte w standardzie. Za taką, pozbawioną większych fanaberii wersję, trzeba zapłacić 132 200 zł. Testowany egzemplarz kosztował znacznie więcej, ale dawał chyba wszystko czego dusza zapragnie. Poczynając od Pakietu Night (4 417 zł) zawierającego przyciemniane szyby, felgi 18-calowe i dach panoramiczny (5 619 zł) po pakiet utrzymania pasa ruchu kosztujący 3 828 zł. Bardzo dobrze spisywały się reflektory w technologii LED kosztujące 4 294 zł. Cóż, wystarczy dołożyć jeszcze kilka drobnych rzeczy i cena samochodu z łatwością przekroczy 150 tysięcy złotych.

Czy warto zapłacić sporo więcej za auto z segmentu  praktycznych, które powinny być przede wszystkim tanie? Wystarczy spojrzeć na B-klasę, usiąść na fotelu kierowcy i… łatwo zapomnieć, ile wydaliśmy. Przyjemne materiały, dobre nagłośnienie, atrakcyjny wygląd, świetne właściwości jezdne – to wszystko musi kosztować. Jeśli dla kogoś te elementy są ważne, a potrzebuje minivana - Mercedes B-klasy jest strzałem w dziesiątkę.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane