/  / Mercedes CLS - w nowym wydaniu

TEST | Mercedes CLS - w nowym wydaniu

Mercedes CLS 2014
© IBRM Samar
Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014Mercedes CLS 2014

Mercedes CLS wkracza na rynek w odświeżonej formie. W momencie debiutu w 2004 roku było to jedyne luksusowe czterodrzwiowe coupe na rynku. Czy po 10 latach nadal jest numerem 1 w tym niszowym, ale bardzo prestiżowym segmencie?

Pierwsza generacja nowego modelu Mercedesa została zaprezentowana w roku 2003, na wystawie we Frankfurcie, pod nazwą Vision CLS. Spore zainteresowanie jakie wówczas wywołał sprawiło, że już w następnym roku CLS doczekał się produkcji seryjnej. Producent ze Stuttgartu z dumą określał go mianem pierwszego czterodrzwiowego coupe. Z racji charakterystycznego wyglądu auto otrzymało przydomek banan. Bazą do stworzenia CLS-a była klasa E. W roku 2008 samochód przeszedł face lifting. Otrzymał  m.in. nowy pas przedni ze światłami do jazdy dziennej wykonanymi w technice LED oraz nową trójramienną kierownicę. Zmieniona została również stylistyka zegarów. W ciągu całego okresu produkcji z fabryki w Sindelfingen wyjechało 170 000 egzemplarzy.

Obecna, druga generacja modelu, została wprowadzona na rynek w 2011 roku. Stylistycznie samochód kontynuuje linię zapoczątkowaną przez swojego poprzednika. Co prawda, przez upodobnienie się do pozostałych modeli z gamy, stracił nieco na swojej indywidualności, ale Mercedes nie byłby Mercedesem, gdyby ponownie nie zaskoczył rywali. W 2012 roku wprowadził na rynek odmianę Shooting Brake, czyli CLS kombi.

Trudno przejść obojętnie obok stylizacji tego modelu. Samochód ma świetne i wyjątkowe w segmencie proporcje - długa maska, małe szyby i płynnie opadająca linia dachu, tworzą niebanalną całość. Odmiana Shooting Brake jest zaś najciekawszym stylistycznie kombi, jakie pojawiło się w segmencie premium w ostatnich latach.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Mercedes CLS
Audi A7
BMW 6 Gran Coupe
Wersja   350 CDI Bluetec A3.0 TDI 640d
Cena bazowej wersji [PLN]* 308 500 300 500 421 300

Długość [mm] 4940 4974 5007
Szerokość [mm] 1881 1911 1894
Wysokość [mm] 1416 1420 1392
Rozstaw osi [mm] 2874 2914 2968
Bagażnik min/max [litry] 475/b.d. 535/b.d. 460/b.d.
Masa własna/DMC [kg] 1860/2420 1840/2440 1790/2390
Zawieszenie przód wielowahazowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe wielowahaczowe
Rozmiar kół/opon 245/45 R17 235/55 R17 225/55 R17
Hamulce przód/tył tarczowe wentylowane
tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Luksus na każdym kroku
Jeździliśmy "zwykłą" wersją auta, która w połowie roku poddana została modernizacji. Sprawdzamy czy powiedzenie "bez gwiazdy nie ma jazdy" znajduje swoje potwierdzenie w rzeczywistości? Udoskonalony model otrzymał: "wygładzony przedni pas, odświeżony kokpit wzbogacony o pieczołowicie wykonane detale, 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC, nowe, wydajne jednostki napędowe oraz zaawansowane systemy z dziedziny bezpieczeństwa i multimediów, w tym najnowsze usługi internetowe Mercedes me". Tak w skrócie zmiany podsumowuje producent.

Pod maską testowego egzemplarza znalazł się 6-cylindrowy diesel o poj. 3 litrów i mocy 252 KM. Jednostka dysponuje potężnym maksymalnym momentem obrotowym o wartości 620 Nm, który z łatwością radzi sobie z 5-metrową limuzyną o masie 1,9 tony. Suche dane techniczne - przyspieszenie do 100 km/h i prędkość maksymalna 245 km/h nie oddają rzeczywistości. Elastyczność i łatwość z jaką samochód nabiera szybkości zasługują na uznanie.

Nasz egzemplarz wyposażony został  dodatkowo w napęd na cztery koła (4MATIC) i siedmiobiegowy automat G-Tronic (wersja 9-biegowa występuje z napędem na tylną oś). Pomimo świetnie wyciszonego wnętrza, które kompletnie izoluje od otoczenia, przy wyższych obrotach do kabiny przedostaje się rasowy gang widlastej szóstki, ale raczej nikt nie będzie na to narzekał. Dźwięk jest miły dla ucha i dobrze, że go słychać, bo w tym samochodzie naprawdę nie czuć prędkości… Taki napęd w połączeniu z pneumatycznym zawieszeniem, w którym można regulować twardość i prześwit, daje poczucie bezpieczeństwa. Gdzie jest granica? To można sprawdzić tylko na torze. Na razie wiemy, że leży ona gdzieś daleko.

Wnętrze CLS-a nie zaskakuje poziomem wykończenia, znanym przecież z topowych modeli Mercedesa. Każdy detal jest dopracowany do perfekcji. Zapach skóry i elementów z drewna nadają wnętrzu luksusowy charakter, a piękne detale, jak zegarek na desce rozdzielczej, tylko wzmagają to wrażenie. Wystrój CLS-a można oczywiście dopasować do swoich upodobań, wystarczy "trochę" zapłacić. Szeroka paleta kolorów tapicerek, podsufitek, rodzajów drewna i listew wykończeniowych, dają pole do popisu dla wyjątkowo wymagających nabywców. Powiedzieć o przednich fotelach, że są wygodne to za mało. Dobrze, iż Mercedes pozostaje przy ich oryginalnej regulacji umieszczonej w drzwiach. W prezentowanym modelu zamontowano tzw. aktywne wielokonturowe fotele z funkcją masażu. Poza typową, elektryczną regulacją, podgrzewaniem, wentylacją, czy czterostopniowym masażem (Relaxing, Activating, Classic, Motivating) można także zmieniać grubość poduszek bocznych na siedzisku i w oparciu. Po uruchomieniu funkcji dynamiki jazdy, w zależności od kąta skrętu kierownicy, przyspieszenia poprzecznego oraz prędkości jazdy, boczne komory oparcia automatycznie wypełnią się powietrzem (dwa poziomy siły napełniania). Pojęcie "trzymania bocznego" nabiera wówczas zupełnie nowego znaczenia. Pokonywanie zakrętów z takim systemem to specyficzne uczucie, ale trzeba przyznać, że bardzo łatwo się do niego przyzwyczaić.

Niestety, awangardowość sylwetki zbiera swoje żniwo w kabinie pasażerskiej, która jest po prostu zbyt ciasna. Redakcyjny kolega mierzący 200 cm wzrostu nie zmieścił się z tyłu, a z przodu, pomimo maksymalnie obniżonego fotela, prawie ocierał głową o sufit. Warto pamiętać, że klasyczny CLS jest samochodem czteromiejscowym, natomiast kombi pięciomiejscowym. Bagażnik mieści 475 litrów. Z tyłu fotele są również bardzo wygodne i zapewniają komfortową podróż, ale nie mają tyle elektroniki co przednie. Jakieś wady? Nie można zamówić klimatyzacji czterostrefowej. Osoby siedzące z tyłu muszą porozumieć się, by ustawić temperaturę, a jeszcze wcześniej zapłacić za tą możliwość 4 178 PLN. W dzisiejszych czasach, kiedy nawet Passat "dla ludu" ma w standardzie klimatyzację trzystrefową, można to uznać za wpadkę.

Głośno, jasno i bezpiecznie
Jeżeli chodzi o wyposażenie pojazdu, to poza całą masą elektroniki odpowiedzialnej za bezpieczeństwo i komfort podróży, warto wyróżnić dwa elementy. Pierwszym z nich jest system dźwięku przestrzennego Bang & Olufsen BeoSound AMG. System składa się z 1200-watowego wzmacniacza oraz 14 głośników neodymowych. Za pośrednictwem systemu COMAND można wybrać jedną z kilku konfiguracji dźwięku (przednia, centralna, tylna oraz tryb True Image). System audio umożliwia także wybór pomiędzy dźwiękiem studyjnym ("Reference") i przestrzennym. Pierwszy z nich skupia się na nieskazitelnym odtworzeniu utworów, drugi oddaje nastrój występów na żywo i tworzy w kabinie atmosferę panoramicznego dźwięku bez zakłócania jego naturalnego charakteru. Podświetlane, 50-watowe głośniki wysokotonowe umieszczone w przednich słupkach są klasą samą dla siebie. Dopłata do tak rozbudowanego audio wynosi 23 429 PLN. Jeśli jest się melomanem, to warto ponieść taki wydatek.

Drugi element to reflektory przednie MULTIBEAM LED (cena 8 976 PLN), zbudowane z 24 diod LED. Współpracują one z kamerą, która rejestruje ruch przed pojazdem, a komputer na bieżąco przelicza jak mocny i jak długi strumień światła jest w danym momencie najbardziej korzystny dla kierującego. Diody mają 255 poziomów świecenia. Topowe oświetlenie wyposażone zostało w skrętne światła mijania z możliwością obrotu na zewnątrz pod kątem do 12 stopni. Zależnie od sytuacji, adaptacyjna regulacja zapewnia dodatkowy zasięg 30-60 m, zaś maksymalny zasięg zestawu to 485 metrów!!! Ale to nie koniec: Mercedes już zapowiada światła z 84 diodami LED o zasięgu 600 metrów.

DANE TECHNICZNE DOTYCZĄCE UKŁADU NAPĘDOWEGO I OSIĄGI

Mercedes CLS
Audi A7
BMW 6 Gran Coupe
Wersja   350 CDI Bluetec 3.0 TDI 640d
Cena bazowej wersji [PLN]* 308 500 300 500 421 300

Budowa silnika/paliwo Diesel V6 24V Common-Rail Diesel V6 24V Common-Rail Diesel R6 24V Common-Rail
Pojemność silnika [cm3] 2987 2967 2993
Moc [KM/obr./min] 252/3600 272/3500 313/4400
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] 620/1600-2400 580/1500-3250 630/1500-2500
Skrzynia biegów 7-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna 8-biegowa automatyczna
Napęd 4x4 4x4 4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] 6,7 5,7 5,3
Prędkość maksymalna [km/h] 245 250 250
Spalanie miasto [l/100km] 7,3 6,0
7,1
Spalanie trasa [l/100km] 5,3
4,7 5,0
Spalanie średnie [l/100km] 6,1 5,2
5,8
* podane ceny nie zawierają aktualnie obowiązujących rabatów

Jako ciekawostkę można potraktować funkcję "Mercedes connect me", czyli internetowe połączenie z samochodem. Za pośrednictwem standardowego modułu KOM z osobną kartą SIM, użytkownik Mercedesa ma dostęp do systemu alarmowego, pomocy w razie wypadku lub awarii. Klienci mogą połączyć się też ze swoim autem o każdej porze drogą internetową, za pomocą serwisu connect.mercedes.me - na przykład w celu sprawdzenia poziomu paliwa w zbiorniku.

Bez gwiazdy nie ma jazdy?
Segment premium rządzi się własnymi prawami, a klienci często wybierają modele oczami. Wybór CLS-a, Audi A7 czy BMW 6 Gran Coupe zależy od gustu kupującego, ewentualnie od przywiązania do danej marki. Mając okazję pojeździć każdym z wymienionych modeli, wybrałbym CLS-a, z prozaicznego powodu: właśnie w nim czułem się najlepiej. Choć nie był tak szybki jak A7, ani tak zgrabny i łatwy w obsłudze jak 6 Gran Coupe, to jednak w tym zestawieniu wydał mi się modelem, który jest najlepiej wykonany, najmilszy w dotyku i najbardziej szlachetny. To oczywiście subiektywne odczucia, ale chyba one w dużym stopniu decydują o zakupie samochodu. Według mnie, hasło "bez gwiazdy nie ma jazdy" sprawdza się w tym przypadku. Dla osób ceniących indywidualność ponad wszystko, producent ze Stuttgartu oferuje nadal rzadko spotykaną (niestety) i przez to nad wyraz awangardową, ale przy tym bardziej praktyczną wersję Shooting Brake.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane